O olotor skrev:
Kan ikke teglveggen være bærende?
Min første tanke var at teglveggen skulle være bærende men vet ikke hvilket dybde som er minimum for det- altså to tegl lag og om det bør være ekstra innvendig isolasjon?
Som på dette bildet f.eks. Tverrsnitt av murvegg med to lag tegl og innvendig isolasjon, viser struktur og isolasjonslag.

En av naboene har bygget et hus som har to skift med tegl som bærende på første planet og ett skift på andre planet (overetasjen). Dessuten ca 170 mm steinull på utsiden. Godkjent av kommunen!

• Liker
Sebkarlbjork
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jeg mente spennet på takstolene, men med 25m2 blir det jo ikke så stort, så 70x45 bør fungere, men en kontrollberegning er bra å gjøre. Snøsonen spiller jo også inn
Bra. Så om jeg har forstått riktig, 108mm tegl + 20mm luftspalte + osbplate + 70mm lekter med isolasjon 50mm + 1,2 x2 gipsplater fungerer. Noe jeg mangler?

TS vil jo ha tegl på utsiden, antagelig av estetiske årsaker. På grunn av forskjellige varmerørelser er det nok ingen god idé å ha både tegl og regel (bra ordvalg, va?) bærende.
Om du bygger et godt bærende regelverk med 45x90, fyller det med 90 mm isolering, sørger for å unngå kuldebroer og trekk, og deretter en tynn teglvegg utenpå så blir det en bra hytte.

Sebkarlbjork Sebkarlbjork skrev:
Bra. Så om jag förstått rätt, 108mm tegl + 20mm luftspalte + osbplate + 70mm stendere med isolasjon 50mm + 1,2 x2 gipsplater fungerer. Noe jeg savner?
Om du nødvendigvis vil ha OBS-plate, sett den på innsiden i stedet for en gips, da har du noe å henge bildene i.
På utsiden av stenderverket setter du bedre vindsperre.

• Liker
Sebkarlbjork
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
TS vil jo ha tegl på utsiden, antagelig av estetiske grunner. På grunn av forskjellige varmerørsler er det nok ingen god idé å ha både tegl og regel (bra ordvalg, hva?) bærende.
Hvis du bygger et bra bærende rammeverk med 45x90, fyller det med 90 mm isolasjon, sørger for å unngå kuldebroer og trekk, og deretter en tynn teglvegg utenpå så blir det en bra hytte.
Stemmer. Delvis for det estetiske, men også for når jeg sammenligner min første plan, dvs. med Finja Isolerings blokk 290mm og pusset vegg, at om jeg kjører teglvegg med trestendere så "kanskje" jeg vinner innvendig et par dm (her snakker vi totalt 80cm totalt, bedre for hjemmekino).

Skulle gjerne velge bort tre som bærende om det går å løse med murblokker eller doble lag tegl..

Tegl har dårlig isolasjonsverdi, leca også så en trestendervegg med isolasjon og fasadetegl blir betydelig tynnere med samme "energiveide"

Man bør forsøke å holde flere baller i lufta samtidig. Tegl har som best en isoleringsverdi som tilsvarer 1/9 av mineralull, men en teglfasade er praktisk talt vedlikeholdsfri. Bygger du en helsteinsmur med isolasjon i midten kan du få også en innendørsvegg som er vedlikeholdsfri og som gir en rustikk følelse. Samme type resonnement kan man ha rundt trestammer og løsninger basert på leca. En bærende teglmur bør være en helsteinsmur. Det går å bygge bærende reisverk basert på 45x70 stendere i stedet for 45x95 stendere. En 45x70 stender i en veggkonstruksjon kan ta en last på 9 kN (ca 900 kg). Tilsvarende verdi for en 45x95 stender er 21 kN (ca 2100 kg). 9 kN per 600 mm dekker de fleste behov som oppstår i en enetasjes bygning.

Tegl har dårlig isolasjonsverdi, lecablokker også, så en trevegg med isolasjon og fasadetegl blir betydelig tynnere med samme "energiverdi"
Ok.
Min raske kalkyle fra alt sagt her da.

Treverk med tegl: 108mm tegl med luftegap og vindsperre, 95mm regel med 90mm isolasjon, pluss gips på innsiden.

25kvm = 6,1x4,1m
4100mm - 502mm = 3598mm
6100mm - 502mm = 5598mm

56x3,6m innvendig

J justusandersson skrev:
Man bør forsøke å holde flere baller i luften samtidig. Tegl har som best en isoleringsverdi som tilsvarer 1/9 av mineralull, men en teglfasade er praktisk talt vedlikeholdsfri. Bygger du en helsteinsmur med isolering i midten kan du få også en innendørsvegg som er vedlikeholdsfri og som gir en rustikk følelse. Samme type resonnering kan man føre omkring trerammer og løsninger basert på lecasten. En bærende teglmur bør være en helsteinsmur. Det går å bygge bærende regelrammer basert på 45x70 lektere i stedet for 45x95 lektere. En 45x70 lekter i en veggkonstruksjon kan ta en last på 9 kN (ca 900 kg). Tilsvarende verdi for en 45x95 lekter er 21 kN (ca 2100 kg). 9 kN med 600 mm klarer de fleste behov som oppstår i en enetasjes bygning.
Hmm. Ja, helsteinsmur var min første idé men da med gips innvendig, for lydisoleringens skyld. Men når jeg regnet så ville jeg miste areal innvendig og «bollade» videre med tanken med fint tegl i stedet, billigere og vedlikeholdsfritt som du sier men fremfor alt å vinne litt ekstra areal.

Så hvis jeg velger tegl så tolker jeg alles svar at jeg uten problemer kan rege opp stamme med 70mm/eller 90mm lektere med tegl fasade og sove godt deretter?

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Takk for alle råd og tips.

Som det ser ut nå vil jeg kjøre som på bilde 1 - murstein - utvendig gips - 70mm stendere med 50mm isolasjon og gips.
Andre alternativet er Bilde 2 - murstein - 50mm isolasjon - 95mm murblokk - 45mm stendere og gips.

Bilde 1
Veggsnitt med teglfasade, utegips, 70mm treverk med 50mm isolasjon og gipslag. Samlet veggtykkelse på 248mm.
Bilde 2
Veggsnitt med lag: tegl, utegips, 70mm trestender, 50mm isolasjon, innvendig gips. Total tykkelse: 364mm.

Sist redigert:
Men slik kan du ikke la platen se ut! Du må isolere kuldebroen fra platen ut.

Men sånn kan du ikke la platen se ut! Du må isolere kuldebroen fra platen ut.
Oppdatert nå. Fornøyd? :D

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Bedre men det blir jo en kuldebro med teglesteinen ;)

• Liker
Sebkarlbjork
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.