Hei jeg trenger råd og tips som dere ser på bildet så har teglet gått i stykker og fugen løsnet på mange steder. Til sommeren har jeg tenkt å forsøke å utbedre det hvordan gjør jeg det lettest? Og
skal første raden av tegl stå på sand, grus eller noe annet. Jeg tror det i dag står på markduk.
Annicka
Om det er en markduk og matjord under nederste skiftet hjelper nok ingenting du gjør med fugene. Det beveger seg med tele og fuktforhold og vil sprekke hvert år. Støpt betongsåle eller i det minste en ordentlig komprimert ikke-telefarlig jord under muren må nok til hvis fugene skal holde.
Så ille ser det vel ikke ut? Det kan vel være så til det er på tide å kassere drivhuset?
Hei Stefan, hva mener du med uten beskyttelse på toppen?
Hjørnesteinen som har sprukket, tyder på frostsprengning.
Teglet bør ikke ligge rett på bakken og bør ha en toppskive eller beslag som leder vannet bort fra teglet. Jeg ville pusset teglet med hydraulisk kalkmørtel som hjelper til med å holde bort vann utenfra, men tillater teglet å tørke.
Fugene som skiller seg fra stenen tyder på at bakken har beveget seg.
Men alt i alt synes jeg ikke muren ser altfor dårlig ut med tanke på forutsetningene og hvor utsatt den er.