Hei!
Vi ønsker å anlegge en uteplass med marktegel, men dette er et helt nytt område for meg, og jeg trenger litt kjøtt på beina. Det finnes mange kulører på tegl og puss rundt hagen, og derfor ville det vært fint med en marktegl med skiftende kulører (rødt) for å binde sammen og plukke opp. Da havner man naturligvis på de litt mer eksklusive teglprodusentenes nettsider og finner den "perfekte" tegl for formålet. Men ikke for lommeboken. Alternativene på "billighetsvarehusene" har jeg sett på, men de var dessverre ikke noe jeg falt for.

Så, da begynte jeg å tenke på gjenbrukt tegl... Men hvordan fungerer det egentlig med tegl på marken? Antar at markteglet er hardere brent? Og hvordan ville det i så fall fungere med en hardt brent murtegl? Ildfast tegl? Vi fant noen gamle steiner (fra ca 1905) fra huset i kjelleren som vi la som gang i grønnsakshagen, og de har klart den vinteren som har vært, men jeg antar at det er litt høyere belastning på en uteplass (ca 15-20 kvm). Eller er det noen som vet hvor jeg kan finne gjenbrukt marktegl i Skåne? Eller prisverdig marktegl?

Takknemlig for alle svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.