Hei,

Jeg er i full gang med planleggingen av dette prosjektet, som skal påbegynnes neste år.

Som dere ser er tanken å blant annet skape et uterom/orangeri. I samband med dette ble også ideen født om å bygge en lav teglsteinsmur nederst – dels av estetiske grunner, men også for å kunne lagre solenergi under de kaldere månedene.

Terrassen vil være hevet cirka 60 cm, noe som gjør at jeg planlegger å legge stendere tettere og legge fliser som gulv i uterommet. Tanken er også å isolere terrassegulvet nedenfra. Plassen vil bli varmet opp om vinteren med en vifteovn koblet til vårt bergvarmesystem.

Tror dere dette er gjennomførbart, eller er risikoen for stor for at konstruksjonen beveger seg og flisgulvet dermed sprekker?
 
  • Moderne uterom med store vinduer, lav rød murvegg og tredekke i en hage. Møbler og planter vises inne, med takoverbygg over.
  • Uterom med store vinduer, lys innredning, beige stoler, bord med kaffekopper og utsikt mot hage.
Hvorfor ikke bygge det isolerte gulvet opp fra bakken og deretter ha terrassebordene mot det? Altså det er bygget som hvilket hus som helst som får terrassebord rundt seg.
 
T TypRätt skrev:
Hvorfor ikke bygge det isolerte gulvet opp fra bakken og så ha terrassen mot det? Altså det er bygget som hvilket som helst hus som får terrasse rundt seg.
Tanken er vel egentlig at det ville være mer komplisert og at jeg gjerne ville slippe å støpe betonggrunn. Men kanskje det er nok å komprimere og plassere mot bakken?
 
Et alternativ er å bruke granittkeramikkplater på 20mm som du legger direkte på bjelkestammen (med passende gummi/plastdistanser). Har det slik på vår terrasse hvor boblebadet står. Skulle tro at det ville bli mer "klunkete" enn det faktisk er, det er vel platenes egen tyngde og tykkelse som motvirker dette. Mellomrommet/fugen (eller kanskje mangel på fug) mellom platene er jo imidlertid vanskelig å komme fra.
 
Tenker mest at med en så fin design ville det jo være kjedelig om sviktende gjør at fugene mellom tegl sprekker, eller at det blir noe problem med lektene senere og man vil bytte bordene. Alt glass kommer jo også til å veie en hel del, så hvorfor ikke gjøre det ordentlig fra begynnelsen. Alt bygger på en solid grunn som de pleier å si. =)
 
D dwd skrev:
Et alternativ er å kjøre granittkeramikkfliser på 20mm som du legger direkte på bjelkelaget (med passende gummi/plastdistanser).
Har slik på vår terrasse hvor boblebadet står. Kunne tro at det skulle bli mer "klonkete" enn det faktisk er, er vel flisenes egen tyngde og tykkelse som motvirker dette. Mellomrommet/fugen (eller kanskje mangel på fug) mellom flisene er jo dog vanskelig å komme bort fra.
Hei,

Akkurat denne løsningen kommer jeg til å gjøre rundt utekjøkkenet. Dog i hagestuen så vil gulvet være isolert og tenker derfor at det bør være fuget for å også kunne "slaffe" litt med vann og annet i hagestuen.
 
T TypRätt skrev:
Tenker mest at med en så fin design ville det jo vært trist om svikten gjør at fugene mellom murstein sprekker, eller at det blir noe problem med bjelkene senere og man vil bytte plankene alt glass kommer jo også til å veie en del så hvorfor ikke gjøre det ordentlig fra starten. Alt bygger på en solid grunn som de pleier å si. =)
Hei,

Det er nok mye sannhet i det du skriver. Jeg tar dette med meg i planleggingen. Takk!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.