Hei, jeg har en haug med tegl fra 1600-tallet fra at en vegg falt ned. Jeg vurderer å prøve å få det saget og bruke det som gulvfliser. Det er ujevnt og ganske porøst når jeg prøver å sage litt i det. Kan det være en fornuftig idé? Finnes det noen steinfirma i Stockholmsområdet som kunne påta seg å gjøre jobben? Jeg tenkte å sage opp til å dekke totalt 15-20 kvm. Lurer litt på hvor tynt man i så fall kunne sage. Noen som har gjort noe lignende med virkelig gammelt tegl?

Torbjörn

Superbra idé å gjenbruke teglsteinen som gulv, det kommer til å bli kjempefint! Selv la jeg 1800-talls teglstein for noen år siden, det er litt utfordrende siden de er veldig ujevne og ulike i størrelse (kanskje gjelder dine 1600-talls enda mer), men med tålmodighet kommer man langt... Har du godt underlag tror jeg ikke det er noen problemer selv om du sager dem i to deler. Derimot er det nødvendig med tak (om det nå er ute du har tenkt å legge gulvet) siden et så porøst materiale risikerer å frostsprenges. Teglsteinen er veldig lett å sage i, så det er ikke noe problem for en grunnfirma å fikse. Om de nå kan tenke seg å ta jobben... Lykke til!

Det skal nok gå å bruke som gulvtegl. Man pleier å kappe dem 20-25mm tykke, i ditt tilfelle er det nok bedre å velge 25mm med tanke på teglkvaliteten. Tror det blir ganske dyrt å levere inn det, det er desto billigere å leie en vanlig steinsag og gjøre jobben selv om du ikke har noe imot litt skittarbeid. En maskin som denne bør fungere:
http://verktygsboden.se/sten-kakelsagar/stensag-proffs
Finnes også i kapp- og gjærsaglignende modell om steinene ikke er så dype. Koster 300-400 per dag å leie. Utleiepoolen i Nacka har f.eks (side 9):
http://www.hyrpoolen.se/document/Maskinprislista_Nacka.pdf

Takk for svar og innspill. Jeg skal begynne med å forsøke å få en stein prøve saget. Gulvet er innendørs så frost er ikke et problem. Derimot må det vel oljes eller lakkes så det ikke suger fukt eller farger av seg.

M
Tenk på at om du skal fuge gulvet kan du ikke gjøre som med vanlig klinker, da misfarges steinene permanent. Pirk i halvfast mørtel med fugekjev langs hver fuge er det som gjelder.

Vær forsiktig med olje/lakk. Jeg har sett skrekkeksempler, og det går ikke an å få bort.

De kommer til å være veldig skjøre, når du legger må du være forsiktig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.