Hallo
I mitt gamle trehus er jeg i gang (snart :-/) med å rive en vegg, jeg har nå saget opp små inspeksjonsluker i gipsen for å sjekke innholdet.
OBS! Det er en innervegg!
Nå viste det seg at det var en pusset teglvegg bak, altså først gips, isolasjon, puss, tegl, stående panel, 30 cm rom for gammel vvs og til slutt gips igjen.
I veggen står skorsteinen, men hvorfor er veggen murt i tegl?
Sett forfra bortsett fra gips osv.
ca 13000 mm bred teglvegg, -skorstein,- dørkarm,- trevegg ca 1000 mm bred
Veggen er altså ca 4 meter bred, men hvorfor er det tegl på venstre side av skorsteinen og tre på høyre side.
Mine ukyndige teorier: Å holde varmen fra vedovn/skorstein eller kanskje for å stabilisere skorsteinen???? Har dere noen gode teorier takk!!???
Grunnen til at jeg vil rive er at jeg skal forstørre kjøkkenet og flytte inn veggen ca 2 meter men beholde kun skorsteinen og komfyren midt på gulvet, som en kjøkkenøy ;)

Trolig brandsikring.
På den ene siden stod vedovnen og på den andre en peis/kakkelovn.

Det er alltid en viss liten risiko for at avvekslinger hviler på den veggen, eller at det er en hjertevegg.

og med så mener du?
på helt norsk!

Avvikling + hjertevegg???? :o

det er nok ikke en bærevegg, vært oppe på loftet og sjekket og dette med avveksling er vanskelig å si, jeg har vanskelig for å se hvorfor denne veggen er gjort til bærevegg

huset er, opprinnelig: lengde ca20 meter, bredde 4 meter.
i huset finnes det i dag 2 vegger på bredden som vi snakker om, med murpipe og alt

--------------------------------------------------
| | | |
| | | |
| |
| | | |
---------------------------------------------------

ps jeg forstår om dere ikke forstår, forstår knapt selv! Ds

Brannsikring = tegl brenner ikke, men tre gjør det. Tre brenner allerede ved 90 C hvis det har vært utsatt for den temperaturen over lengre tid (treet omdannes gjennom pyrolyse til trekull som brenner ved 90 grader).

Hjertvegg = bærende vegg. Hvis det er en slik, må man vurdere fra tilfelle til tilfelle.

Avveksling = støtte av en kappet bjelke. Ikke uvanlig ved skorsteiner.

Pluss alle merkeligheter i gamle hus. Jeg opplevde for eksempel at en vegg som ikke burde være bærende var det fordi den kappede gulvbjelken hvilte på den (heldigvis hadde man revet opp gulvet).

Hvis du har tilgang på loftet, sjekk hva de har gjort i bjelkelaget.

En hjertevegg er en bærende vegg inni et hus, vanligvis midt inne (omtrent) og vinkelrett mot bjelkelaget ovenfor. Et så langsmalt hus som ditt har sikkert bjelkelag på tvers (fra langside til langside) så noen hjertevegger er det ikke å dømme ut fra din skisse.

En avveksling er noe (f.eks. en bjelke) som fordeler last sideveis til andre bærende elementer fra noe bærende (som en bjelke eller takstol) som må kappes for å f.eks. gi plass til en takkvøp eller et trapperom. Det er sånt du må se etter. F.eks. om det i bjelkelaget finnes noen åpning som ser ut til å være så bred at det kan finnes en avveksling.

Veldig langsmalt hus med to murpiper, er det kanskje en gammel parstue?

(Æsj, Poiu rakk å komme inn mens jeg skrev, beklager gjentakelsene)

stemmer Farzan, det er en gammel parstue
og ja, det ligger en kappet bjelke oppå teglet men det ligger også en hel rett ved siden av.
den hele går rett ved siden av murpipen og den kappede går inn i/ avsluttes mot pipen,
det må vel kunne løses?

• Liker
HLen
  • Laddar…
Alt går an å løse, nesten.

Å gi pålitelige råd slik uten å ha sett det er vanskelig. En ekstra komplikasjon er at de har brukt skorsteinen som opplegg, det er ikke tillatt i dag hvis man fyrer i den. Gamle løsninger kan imidlertid være tillatt under visse forutsetninger.

Jeg synes det er på tide å snakke med en bygningsingeniør. Ta noen bilder å vise.

Formelt sett kreves det sannsynligvis byggetillatelse ettersom veggen er bærende.

jeg skal se om man kan ta noen fine bilder i morgen, og sette inn her:
takk for tanker og tips

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.