Hei,

Lykkelig (ulykkelig) uvitende om hva jeg ga meg ut på bestemte jeg meg for å fjerne pussen på veggen. Grisete verre. Med fasit i hånd, aldri mer.. smile.gif

Nåvel, så her ser det ut og jeg er litt tvilende til hvor mye jeg kommer til å feie rundt med stålbørsten, kan synes at det kan være ganske pent når det er litt puss igjen. Mitt spørsmål;

Hvis nå ikke pussen sitter alt for løst, kan man ha på noe sånn at det "setter seg" "fester seg"? Primer?

Metallram fastmontert i taket på et rom med hvite vegger og en åpen dør. Rød teglsteinsvegg med synlige fuger, behandlet med vattenglas for å hindre støv. Økt intensitet i fargen etter behandlingen. Rød teglsteinsvegg med noen gjenværende flekker av murpuss etter fjerning.

/n

Snakker du om pussrestene på teglveggen? Er det dem du vil feste?

Hva er det for puss? Kalkpuss? I så fall kan du kanskje få bra resultat hvis du sprayer på kalkvann. Eller vannglass, det burde vel funke på C og KC.

ja, akkurat pussrestene, hva slags puss det er vet jeg ikke, men en hvit hinne har lagt seg litt her og der i leiligheten, så kanskje kalk da? Kanskje kan teste med kalkvann da.

Sist redigert:
Om det hadde vært ren sementpuss (C) hadde det nok ikke gått å få ned, så det er nok kalkpuss eller en svakere kalksement.

Kalkvann lager man ved å blande kalkmørtel i vann og la det stå over natten, det klare vannet som blir igjen er mettet med slakket kalk, som deretter reagerer med karbondioksiden i luften for å bli et tynt lag kalkstein. Jeg tenkte at det kan fungere da man blant annet bruker det for å fikse kalkpuss når det er nygjort.

Vannglass er vel omtrent det samme, men kiselsyrerikt og fungerer derfor bedre med sement. Man må kjøpe det tror jeg, og det kan kanskje være litt vanskelig å få tak i?

Jeg spekulerer mest dog, andre har kanskje bedre ideer eller mer solid kunnskap. :)

Kokt linolje eller stensåpe.

googlet litt rundt og det ser ut som vann glass er vanlig forekommende.

Har kjøpt det i alle fall, gjenstår å se resultatet =)

Vannglass reagerer med den frie kalken i materialet for å danne den harde og tette overflaten av kalsiumsilikathydrat. Siden du har fjernet det meste av den kalkholdige pussen (det finnes ingen kalk i tegl) vil derfor ikke denne herding skje. Dog gjenstår en viss impregnerende effekt mot fett og vannsprut, men jeg tror ikke du oppnår den fikserende effekten du ønsker. Men siden du allerede har kjøpt det kan du jo teste på et sted og se.

Har penslet med vann glass nå og veggen synes jeg oppleves mye 'renere', dvs det støver ikke fra teglstenen og mørtelen mellom steinene har satt seg og blitt hardere. Teglstenen sugde til seg ganske hardt så det gikk med et par flasker. Det ble ganske stor nyanseforskjell i fargen også da veggen ble mye mer intensivt rød. Ser ut som to av bildene har blitt rotert, men dere får vel bare vri litt på hodet ;)

Rød teglsteinsvegg med synlige fuger, behandlet med vattenglas for å hindre støv. Økt intensitet i fargen etter behandlingen. Roterte mursteinvegger med synlig nyanseforskjell etter påføring av vattenglas, viser intensere rødfarge og mørkere midtfelt. Rød murvegg med intens farge etter påføring av vattenglass. Betydelig nyanseskifte, horisontale ledninger og del av en stige er synlige.

/n

Sist redigert:
  • Liker
Räddningsgubben og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.