30.455 lest ·
19 svar
30k lest
19 svar
Tanker om å fjerne skorstein
Jo, nettopp, og jeg synes luften står stille, spesielt i kjelleren der peisen er nå... derfor vi skal konsultere noen som har greie på det. Vi vil ikke ha tilbud eller så, men bare diskutere ideer og få litt visdom og erfaring fra området... hvis man er villig til å lytte, finnes det uvurderlige tips å få..byggarätt skrev:Hei, det høres ut som du har forstått at ventilasjonen er det viktige, og bland ikke sammen tilluftsventilasjon og avtrekksventilasjan... avtrekksluften går i skorsteinen og trenger varme for at naturlig trekk skal fungere...
Når dere ikke bruker skorsteinen så er den kald og fungerer dårligere, derfor kan dere trenge ekstra ventilasjon...
Mitt forslag er å beholde skorsteinen og sette inn en peisinnsats eller en alkoholdrevet peis...så skal du se at dere får både kos og ventilasjon...
Skulle gjerne hatt en innsats (tror alle naboene har en i deres...), men hos oss er det bare helt åpent... så vi fyrer aldri... og dessverre er de forferdelig dyre altså (selv brukte). Hvis man trenger dem for varmen er prisen forsvarlig fordi de kan redusere varmekostnadene drastisk... huset vårt har nå bergvarme, og det kan ikke tjene inn mange øre per år (dvs det ville tatt for mange år før den egentlig betaler seg selv)... så det er jo kun for pynt/kos vi ville ha en...
Er alkoholdrevne peiser dyre? Hva koster de i drift, hvis man sammenligner med f.eks. ved (hvis man må kjøpe den som en gjennomsnittlig person)?
MVH Sandra
Bygningsvaktmester
· 3 509 innlegg
Er enig med et tidligere innlegg at huset ville miste verdi hvis skorsteinen ble fjernet. Selv om dere ikke har behov for å fyre, kan fremtidige eiere sette pris på at det finnes en skorstein. Viktig også for husets ytre estetikk.
I tillegg er det ofte slik at hus er planlagt med skorsteinen som et sentralt punkt rundt hvilket rommene er ordnet. Ikke sikkert at deres egen "hittepå" planløsning uten skorstein blir like bra.
Hvis det var mitt hus, ville jeg latt peisen være som den er, og kanskje innimellom fyrt opp en koselig brann for å tørke ut skorsteinen og få i gang luftsirkulasjonen. Jeg kan ikke forstå at det skulle være særlig belastende eller besværlig. Kanskje dere til og med kan synes det er koselig med en brann en gang iblant. Dere kan jo også bruke peisen til å sette mange stearinlys eller en lykt. Det blir koselig det også og bidrar til at luften farer opp gjennom skorsteinen. En gang i framtiden har dere kanskje mulighet til å kjøpe en peisinnsats...
Hvis ikke skorsteinen har en hette, kan det være en god idé å få laget en slik, slik at den ikke blir ødelagt av fukt og frost.
PS. ser nå at peisen er i kjelleren. Kjellerstue? Kanskje ikke et rom dere bruker? Uansett kan dere eller en fremtidig eier ha nytte av skorsteinen hvis dere ønsker å sette inn en ildsted lenger opp i huset.
I tillegg er det ofte slik at hus er planlagt med skorsteinen som et sentralt punkt rundt hvilket rommene er ordnet. Ikke sikkert at deres egen "hittepå" planløsning uten skorstein blir like bra.
Hvis det var mitt hus, ville jeg latt peisen være som den er, og kanskje innimellom fyrt opp en koselig brann for å tørke ut skorsteinen og få i gang luftsirkulasjonen. Jeg kan ikke forstå at det skulle være særlig belastende eller besværlig. Kanskje dere til og med kan synes det er koselig med en brann en gang iblant. Dere kan jo også bruke peisen til å sette mange stearinlys eller en lykt. Det blir koselig det også og bidrar til at luften farer opp gjennom skorsteinen. En gang i framtiden har dere kanskje mulighet til å kjøpe en peisinnsats...
Hvis ikke skorsteinen har en hette, kan det være en god idé å få laget en slik, slik at den ikke blir ødelagt av fukt og frost.
PS. ser nå at peisen er i kjelleren. Kjellerstue? Kanskje ikke et rom dere bruker? Uansett kan dere eller en fremtidig eier ha nytte av skorsteinen hvis dere ønsker å sette inn en ildsted lenger opp i huset.
Sist redigert:
Sommartorparn: Vi kjøpte en slik der hette i begynnelsen av sommeren.. men den fikk ikke på hetta før i går (de lyktes første gang å stenge inne mamma med babyer i skorsteinen.. så vi måtte ta ned den og la dem vokse opp.. nå har vi hatt feieren her og hetta er som sagt på plass).
Det er korrekt at den åpne peisen er i kjellerstua.. og det er et sted som i dag ikke brukes så mye på grunn av at alt skal renoveres.. men forhåpentligvis blir det bedre senere.. selve den åpne peisen synes jeg står i veien for det som skal gjøres.. (akkurat som skorsteinen er i veien for alt i overetasjen også..).. men funderer på forskjellige alternativer..
Skorsteinen kan jo ha forskjellige verdier for forskjellige mennesker, det er jeg klar over.. (uansett om man bruker den eller ikke).. men tanken på å fjerne den oppsto jo fordi alle oppholdsrom (inkl kjøkken) ikke går å gjøre på noen god måte (bortsett fra som det er i dag) fordi skorsteinen står der den står. Nå har vi bygget opp flere vegger og droppet "stue" (ble et mindre tv-rom i stedet) for å ha plass til vårt spisebord (i kjøkkenet står nemlig skorsteinen akkurat i veien for bordet så man kan maks ha 135 cm bord.. hvis man vil bevege seg)..
For oss som er to personer i et stort hus.. så klarer vi oss jo ganske bra, men egentlig trenger vi mer kjøkkenskap for eksempel.. men da blir vår lille tv-krok skyvd bort..og da har vi plutselig bare spisebord, kjøkken og soverom oppe.. hmm vanskeligere enn man skulle tro.
Planløsningen er egentlig ikke dårlig i huset (det var heller den vi falt for).. bare det at skorsteinen satte noen begrensninger på kjøkkenet (kjøkken er viktig, i hvert fall for meg).. men det fungerer som det er nå også må tillegges!
Uff får tenke videre hehe
MVH Sandra
Det er korrekt at den åpne peisen er i kjellerstua.. og det er et sted som i dag ikke brukes så mye på grunn av at alt skal renoveres.. men forhåpentligvis blir det bedre senere.. selve den åpne peisen synes jeg står i veien for det som skal gjøres.. (akkurat som skorsteinen er i veien for alt i overetasjen også..).. men funderer på forskjellige alternativer..
Skorsteinen kan jo ha forskjellige verdier for forskjellige mennesker, det er jeg klar over.. (uansett om man bruker den eller ikke).. men tanken på å fjerne den oppsto jo fordi alle oppholdsrom (inkl kjøkken) ikke går å gjøre på noen god måte (bortsett fra som det er i dag) fordi skorsteinen står der den står. Nå har vi bygget opp flere vegger og droppet "stue" (ble et mindre tv-rom i stedet) for å ha plass til vårt spisebord (i kjøkkenet står nemlig skorsteinen akkurat i veien for bordet så man kan maks ha 135 cm bord.. hvis man vil bevege seg)..
For oss som er to personer i et stort hus.. så klarer vi oss jo ganske bra, men egentlig trenger vi mer kjøkkenskap for eksempel.. men da blir vår lille tv-krok skyvd bort..og da har vi plutselig bare spisebord, kjøkken og soverom oppe.. hmm vanskeligere enn man skulle tro.
Planløsningen er egentlig ikke dårlig i huset (det var heller den vi falt for).. bare det at skorsteinen satte noen begrensninger på kjøkkenet (kjøkken er viktig, i hvert fall for meg).. men det fungerer som det er nå også må tillegges!
Uff får tenke videre hehe
MVH Sandra
Hei Sandra,
hvordan gikk det for dere? Rev dere ned pipeløpet?
Mvh Rasmus
hvordan gikk det for dere? Rev dere ned pipeløpet?
Mvh Rasmus
Snigla skrev:
Sommartorparn: Vi kjøpte en slik hette i begynnelsen av sommeren.. men den kom ikke på pipen før i går (de klarte første gang å stenge inne mamma med babyer i skorsteinen.. så vi måtte ta den ned og la dem vokse opp.. nå har vi hatt feieren her og hetten er som sagt på plass).
Det er korrekt at peisen er i kjellerstua.. og det er et sted som i dag ikke brukes så mye på grunn av at alt skal renoveres.. men forhåpentligvis blir det bedre senere.. selve peisen synes jeg imidlertid står i veien for det som skal gjøres.. (akkurat som pipeløpet er i veien for alt på overetasjen også..).. men vurderer forskjellige alternativer..
Pipeløpet kan jo ha forskjellige verdier for forskjellige mennesker, det er jeg klar over.. (uansett om man bruker det eller ikke).. men tanken på å fjerne det oppstod jo fordi alle oppholdsrom (inkludert kjøkken) ikke kan gjøres på en god måte (bortsett fra som det er i dag) fordi pipeløpet står der det står. Nå har vi bygget opp flere vegger og droppet "stue" (ble et mindre tv-rom istedenfor) for å ha plass til vårt spisebord (i kjøkkenet står nemlig pipeløpet akkurat i veien for bordet så man kan maks ha 135 cm bord.. hvis man vil bevege seg)..
For oss som er to personer i et stort hus.. så klarer vi oss ganske bra, men egentlig trenger vi mer kjøkkenskap f.eks.. men da blir vår lille tv-krok skjøvet bort..og da har vi plutselig bare spisebord i kjøkkenet og soverom oppe.. hmm, ganske vrient.
Planløsningen er egentlig ikke dårlig i huset (det var snarere den vi falt for).. bare det at pipeløpet satte noen begrensninger på kjøkkenet (kjøkken er viktig, i alle fall for meg).. men det fungerer som det er nå også skal det sies!
Ujuj får pusse videre (tenke altså) hehe
MVH Sandra
Klikk her for å svare