Heisann!
Vi bor i et tidstypisk 70-tallshus der det en gang fantes oljefyring (i dag bergvarme)... og derfor også en pipa som går gjennom hele huset. I dag bruker vi den ikke på noen måte selv om det finnes en murt peis i kjelleren (helt åpen altså... fyre for kråkene åpen - ingen innsats, og vi synes ikke det er verdt pengene å kjøpe en slik heller, så koselig vil vi ikke ha det og varmemessig kan vi ikke direkte tjene noe på det heller).

Kan man rive en slik? Eller har den noen bærende funksjon i huset?

Jeg tror at f.eks. gulvet er festet rundt pipa i entreen (i kjelleren står den jo direkte på betongen)... for alle husene i gaten har samme problem med nedsunket gulv rundt den... (dvs knirk, buet parkett osv).

Hvor stort prosjekt er det egentlig? Nye bjelker, gulvmaterialer osv må jo til... men er det noe annet som kommer i tillegg? Taket antar jeg må tettes på et vis, hvis man ikke setter f.eks. blikkhette der for ventilasjon eller lignende...? (i dag er den jo oppmurt som sagt).

Noen som har gjort noe lignende? Eller har sett noen andre gjøre det? Tips og tanker?

MVH Sandra
 
  • Liker
Nicolae
  • Laddar…
Å fjerne pipa er dumt, og bærende deler er ofte lastet på den.
Ventilasjonen går gjennom pipa, og hvis man ikke bruker pipa, kan det bli dårlig lukt og mugg.
 
Det går ikke å si sikkert uten å se det, kanskje bryte opp og sjekke. Men i et 70-tallshus ville jeg ikke tro at noen del av etasjeskilleren henger på skorsteinen, så fra det perspektivet er det sannsynligvis ok å fjerne skorsteinen. Hva slags ventilasjonssystem har huset, og hvordan vil det fungere når skorsteinen fjernes?
 
Jeg tror heller ikke at den har noen bærende funksjon i huset. Det kan man finne på gamle hus, men nå til dags er det så vidt jeg vet ikke tillatt. Den vil selvfølgelig etterlate et hull etter seg gjennom hele huset. Det blir nok et stort arbeid å fjerne den, og alle tak og gulv som den passerer må gjøres noe med. Spørsmålet er som sagt også om den fortsatt har noen funksjon for ventilasjonen. Til sist er spørsmålet hvorfor du vil ha den bort. Det blir nok mye arbeid for liten gevinst i boareal.

Erik
 
byggarätt skrev:
Å ta bort murstocken er dumt og bærende deler ligger ofte lastet på.
Ventilasjonsanlegget går gjennom murstocken og hvis man ikke bruker murstocken kan det bli dårlig lukt og mugg.
Som jeg sa litt forsiktig, så tror jeg ikke den er bærende, for hva jeg kan skille fra byggetegningene (originaldokumentene), så har gjort noen slags reisverk rundt murstocken.. og det er nå den som gjør at gulvene på hele gaten svikter der.. for den ikke fester i noe (på det viset hadde jo gulvet vært bedre kring murstocken OM det hadde vært festet i den?)

Vi har flere piper kun for ventilasjon også.. og ventilasjonen fungerer ikke spesielt tilfredsstillende i dag som det er (i murstocken).. murstocken brukes ikke (har aldri fyrt i peisen og vi har i dag bergvarme). Så vi har allerede bestilt litt ventilasjonshjelp (for å se hvordan vi skal få luften til å bevege seg igjen..spesielt i kjelleren)

Takk for tankene!
MVH Sandra
 
norrbottenstorpet skrev:
Det går ikke å si sikkert uten å se det, kanskje bryte opp og sjekke. Men i et 70-talls hus ville ikke jeg tro at noen del av etasjeskilleren henger på murstocken, så fra den synsvinkelen er det trolig ok å fjerne murstocken. Hva har huset for ventilasjonssystem og hvordan vil det fungere når murstocken fjernes.
Skulle ha sjekket grundigere når vi rev det ene gulvet (den ene siden av murstocken).. men som sagt så tror jeg de har reglert rundt den (ustabilt gulv..).. vi må nemlig rive to rom til der gulvet har gitt etter litt rundt murstocken..(altså, det har ikke rast inn..bare at det har sunket noen cm og det gjør at parketten har hevet seg og det knirker og braker om man så mye som puster).

Huset har ikke noe mekanisk, men jeg vil påstå at vi ikke har noen ventilasjon i det hele tatt akkurat nå.. etter vi skiftet fra oljefyr (som dog bare gikk på strøm) til bergvarme så har luften forandret seg en del.. så vi har booket en konsultasjonstime for å gå gjennom litt forskjellige alternativer og måle litt.. selv vil jeg egentlig ha et mekanisk system men det koster også.. så vi får se hva det ender med..

Vi har masse ventilationsbluppar (husker ikke hva de heter.. men slike man skrur opp eller lukker.. som sitter på veggene i kjelleren).. ingen paxvifter eller noe i huset.. badet skal renoveres og da kommer det selvfølgelig inn et par slike (også vaskerommet/dusjen i kjelleren kommer til å få en slik)..

MVH Sandra
 
Avemo skrev:
Jeg tror heller ikke at den har noen bærende funksjon i huset. Det kan man finne på gamle hus, men nå for tiden er det meg bekjent ikke tillatt. Den vil naturligvis etterlate et hull etter seg gjennom hele huset. Det er nok en stor jobb å fjerne den, og alle tak og gulv som den passerer må det gjøres noe med. Spørsmålet er som sagt også om den fortsatt har noen funksjon for ventilasjonen. Til slutt er spørsmålet hvorfor du vil ha den bort. Det er nok en stor jobb for en liten gevinst i boareal.

Erik
Ja det er det der arbeidet rundt å rive murstocken som er litt skremmende, hvor mye har jeg i min livlige fantasi glemt at jeg må utbedre etterpå liksom.. derfor jeg dumpet av et lite tankespørsmål her inne :) Her kan man få litt tanker og råd.. (og tips og triks)

Det er jo slik at.. det perfekte drømmehuset ikke alltid kjøpes.. men man har likevel kjøpt et hus der man trives i nabolaget.. med tomten.. og størrelsen på huset (og mulighetene).. men så har man da en murstock som setter kjepper i hjulene.. på to etasjer.. den inkludert peisen,, mener jeg bare står i veien for omdisponering av rom i huset! Om murstocken kunne fly.. fikk gjerne loftsdelen stå igjen og pipen som er synlig ute (med hette og alt),, men det funker jo ikke direkte slik.. det innser også jeg haha... men da er spørsmålet..

hvor mye ekstraarbeid er det etter man har tatt bort murstocken (som sikkert er et skikkelig drittarbeid bare det).. gulvene i underetasjen (den halvdelen) skal rives og justeres om uansett - selv om vi ikke tar bort murstocken.. kjelleren holder også på og skal bygges om og skal f.eks. bytte himling og pusses om på innsiden.. det eneste som ikke er planlagt er jo å legge om yttertaket på noe vis.. eller gjøre noe på loftet (mer enn evt. ventilasjon).. og det er vel kanskje der ekstraarbeidet kommer inn?

Ha en fin dag,
MVH Sandra
 
  • Liker
steffner
  • Laddar…
Hei.
jeg rev min murpipe i mitt hus som jeg holder på å renovere. Kan si at det var det beste jeg har gjort. Den var uansett bare i veien:)
Den var ganske stor 180 bred og ca 70 dyp. Dette er et hundre år gammelt hus og det var ingenting bærende mot murpipa annet enn at vi måtte bære av en takstol som lå mot murpipa. Skal løse ventilasjonen med mekanisk avtrekk.

mvh Marcus
 
Lennartsson: det var ingen liten murstock det.. vår er kanskje 70x60 cm.. Antar at det ble en hel del søppel? var det tungt/vanskelig å få løs muringen så å si? (hvordan gjorde dere ved taket?)
 
Hei Snigla.

Jeg har iofs aldri revet skorstein i et så nytt hus, men skorsteiner pleier å være murt med så svakt (sementfattig) mørtel at de er veldig lette å ta ned. Derimot støver det verre enn du noensinne kan forestille deg.

Litt tanker da:
1. Hvis gulvet svikter rundt skorsteinen og hvis dere aldri bruker den (i alle fall i kjelleren), så hadde jeg bare tatt bort peisen (for å unngå ubehagelige feil...) deretter hadde jeg løftet opp gulvet rundt skorsteinsløpet, til 2mm over ønsket nivå, med stempel og deretter skrudd fast vinkelprofiler i skorsteinen, som gulvet kan ligge på. Det hadde sannsynligvis løst deres problemer med synkende og knirkende gulv.
2. Hvis det fungerer for planløsningen, hadde jeg latt skorsteinen stå igjen, og satt en vifte på utløpet. Da løser dere ventilasjonen. Det finnes spesielle røykgassvifter, men de er kanskje unødvendig dyre for dere som ikke skal føre noen røykgasser gjennom den. Strøm opp trekker du gjennom en av pipene.

/ Fredrik
 
  • Liker
EmilÖrn
  • Laddar…
Om dere noen gang skal selge huset kan en murstock ha en uventet verdi for de som er interessert i huset. Dessuten "mangler" det noe på et hus uten skorstein! Jeg ville ikke ha gitt meg på å fjerne den! Stort arbeid, mye støv og dessuten noe som kanskje senker verdien på huset!
Men på den andre siden, hvis det er det dere vil, så står nok antagelig murstocken fri i et hus fra 70-tallet. Hvis jeg var dere og absolutt ville rive, ville jeg nok begynt å løfte litt på gulvene rundt skorsteinen og sett hvordan det ser ut.
Vi har derimot måttet gjøre det motsatte. I vårt gamle hus var skorsteinene revet til fordel for elvarme, da vi flyttet inn var det en jobb å mure opp nye i stedet. Det var også mye støv og hardt arbeid!
 
Sist redigert:
Mullbär skrev:
Om dere noen gang skal selge huset kan en murstock ha en uventet verdi for de som er interessenter av huset. Dessuten "mangler" det noe på et hus uten skorstein! Jeg ville ikke prøvd å fjerne den! Stort arbeid, mye støv og dessuten noe som kanskje senker verdien på huset!
Men på den annen side er det hva dere vil, så står nok antagelig murstocken fri i et hus fra 70-tallet. Om jeg var dere og absolutt ville rive, ville jeg nok begynne å løfte litt på gulvene rundt skorsteinen og se hvordan det ser ut.
Vi har dog fått gjøre det motsatte. I vårt gamle hus var skorsteinene revet til fordel for elvarme, når vi flyttet inn var det et slit å mure opp nye i stedet. Det var også mye støv og hardt arbeid!
Jo jeg vet at vi ser alle etter forskjellige ting når vi leter etter hus, jeg elsker åpne peiser egentlig... hadde kakkelovner i hvert rom i et hus jeg bodde i før... utrolig sjarmerende og deilig om vinteren... Dog fyller ikke murstocken så mye funksjon akkurat her i vårt hus, vi har aldri fyrt noe... det eneste vi har gjort er å rense bort fuglereder i pipen... (nå har vi kjøpt en sånn der hette med fuglenett).

Vårt hus har jo i det minste noen blikkenslagerpiper for ventilasjon... så taket blir i det minste ikke helt nakent selv om (OM) vi skulle ta ned skorsteinen...

Den eneste gangen jeg kan se at vi muligens kommer til å bruke åpne peisen... er om noen snill person i nærheten gir bort en peisinnsats... (skrekkelig dyre ting det...) for da kunne vi jo fyre for litt mer enn kråkene... men nypris på sånn er ikke forsvarlig for oss å legge ut... da vi har hele varmebehovet dekket av bergvarme (så vi kan ikke direkte spare noen penger på å fyre for varmens skyld).

Nåja... får fundere litt enkelt og greit...
MVH Sandra
 
  • Liker
Jaime78
  • Laddar…
Tornhill 2 skrev:
Hei Snigla.

Jeg har riktignok aldri revet skorstein i så nytt hus, men skorsteiner pleier å være murt med så svakt (cementfattig) bruk at de er svært lette å ta ned. Derimot støver det mye verre enn du noen gang kan forestille deg.

Litt tanker da:
1. Hvis gulvet svikter rundt skorsteinen og hvis dere aldri bruker den (i hvert fall i kjelleren), så ville jeg bare fjernet den åpne peisen (for å unngå ubehagelige feil..) deretter ville jeg løftet opp gulvet rundt skorsteinsstokken, til 2mm over ønsket nivå, med støtte og deretter skrudd fast vinkelprofiler i skorsteinen, som gulvet kan ligge på. Det ville sannsynligvis løst deres problemer med synkende og knirkende gulv.
2. Hvis det fungerer for planløsningen ville jeg latt skorsteinen bli stående, og satt en vifte på utblåset. Da løser dere ventilasjonen. Det finnes spesielle røykgassvifter, men de er kanskje unødvendig dyre for dere som ikke skal kjøre noen røykgasser gjennom den. Strøm opp trekker du gjennom en av pipene.

/ Fredrik
Litt arbeid uansett hvordan man vrir og vender på det hele.. hehe (ikke for jeg trodde noe annet heller..).. synd at man ikke kan knipse litt med fingrene.. og få det akkurat som man ville ;)

Vi har murt peis i kjelleren, ganske stor sådan..og den er ikke under murstocken, men heller bak.. ellers finnes det ikke noe koblet til murstocken (ja det er jo flere piper så å si, men for eksempel gamle pannen er jo tatt ut og det røret er rustet og så har vi antagelig noen eller noen piper for ventilasjon)

Vi har vurdert å gjøre noen sjabrovink der med skorsteinen og ventilasjon, men vi har bestilt en konsultasjonstime for å snakke alternativer.. luften må begynne å bevege seg i hele huset synes jeg bestemt.. visst kan vi lufte oppe med dører og vinduer, men luften står litt stille.. (noe som visstnok heller ikke er så uvanlig i 70-tallshus)

MVH Sandra
 
Steinene var veldig enkelt å slå bort en og en. Stablet steinene på pall og solgte dem. Er en klar fordel om man er noen stykker. Restene som murbruk og ødelagte steiner gravde vi ned på tomten bare. Så vekslet vi av en takstol som satt midt i murstocken. Taket er av plåt for øyeblikket så der la vi bare nye plater. Taket skal byttes til neste år.

/Marcus
 
Hei det høres ut som du har forstått at ventilasjon er det viktige og ikke bland sammen tilluftsventilasjon og avtrekksventilasjon...avtrekksluften går i skorsteinen og trenger varme for at selvtrekket skal fungere ...
Når dere ikke bruker skorsteinen så er den kald og fungerer dårligere, derfor kan dere trenge ekstra ventilasjon...
Mitt forslag er å beholde skorsteinen og sette inn en peisinnsats eller en alkoholdrevet peis...så skal du se at dere får både kos og ventilasjon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.