Hallo alle/someone!!

Jeg vurderer sterkt å legge fliser på gulvet vårt i kjelleren. Nå ligger det en matte der fra flere tiår tilbake, har ikke undersøkt den skikkelig om den er limt eller bare lagt på.

Under er det uansett rent betonggulv, med glatt overflate, i alle fall å dømme etter de andre gulvene i kjelleren. Matten virker ikke å være "direkte fuktig", så jeg antar at det er et ganske tørt betonggulv uten så mye fukt.

Men hvis jeg nå skal legge fliser i dette rommet, ca 10 kvm, hvordan gjør jeg det? Det er vel bra om betonggulvet får puste på et vis?

Kan noen beskrive arbeidsmomentene fra A til Å......

Kan jeg som amatør gi meg ut på dette prosjektet?

Jeg lengter jo etter et friskere gulv uten dette vegg-til-vegg-teppet.......

Fjern matten og eventuelle limrester.
Legg på primer, så er det bare å bre ut lim og legge fliser.
Fliser er ikke tette og ikke fugene heller, så eventuell fukt kan vandre begge veier med slike på gulvet. d^_^b

Men det blir kaldt å gå på, jeg ville ha lagt gulvvarme selv om det sannsynligvis vil kreve at du hakker bort platen og isolerer og slikt, et dj-a jobb men det er deilig når det er ferdig. :wow:

Da jeg er amatør på dette Jan-Å, så får jeg vel stille litt unødvendig dumme spørsmål.....

1. Hva er det for primer
2. Hvilken type fix

Det er gjennom å stille unødvendig dumme spørsmål at man forlater amatørstadiet ;)

Primer er en slags lakk som forbedrer vedheftingen for fixet ved betongen, skal brukes om man flytavretter men jeg har for meg at det er bra også for fixet.

Vet ikke tror jeg at jeg svarte på spørsmål 2 :blushing: jeg pleier å kjøpe fix samtidig som fliser/klinker så selgeren har gitt meg noe som jeg da forutsetter passer mine fliser.
Men jeg har satt andre fliser med det som blitt over så det virker ikke å spille så stor rolle men jeg vet faktisk ikke om og i så hva som skiller ulike fabrikat fra hverandre :S

Kan man kanskje be tank77 informere om hva som gjelder? ;)

Da så;)

Oppfølgingsspørsmål 3. Jan-Å.....

Satt og tenkte på det med radonet i bakken.

Anta at jeg nå har "klinket" gulvet og betongen nå altså har en sjanse til å puste, slippe fra seg litt fukt fra platen..

Radon er vel en gass, hva jeg har lært meg, kommer det opp radon sammen med eventuell fukt også?:blushing:

Japp, radon kommer opp lettere enn fukt til og med, tror jeg.
Er du sikker på at matten som ligger der nå ikke slipper gjennom radon da?
Er du sikker på at du har radon? Det er jo ikke alle hus som har det, selv om vårt har både fra blåbetong og markradon.

Har fått det bekreftet av noen fra kommunen (bygge/bo sek.) at det skulle være lav verdi på markradonet der huset står, vet ikke dog hvilken verdi......

Når det gjelder grunnmuren i kjelleren (har trehus) så er det bygd på noen slags stein, ifølge faren min tvilte han på at det skulle være steiner i blå betong, disse jeg har er ikke i det hele tatt blå nyanserte, huset er bygd -63, viist, kan jo være av noe annet radonmateriale......

som du sier Jan-Å, kan jeg jo ikke være sikker på hvor mye matten eventuelt slipper gjennom heller.

Men hva tror du?
Kanskje bare blir marginal forskjell på verdien om jeg legger fliser, kanskje dumt å tenke så?

Kanskje ikke skal la være å legge fliser av den grunn:blushing:

Generelt håndterer man ikke radon med overflatesjikt, men med ventilasjon, så det spiller ingen rolle hva du har på gulvet for den delen. Muligens burde du gjøre en måling slik at du faktisk vet hva slags radonverdi du har før du gjør altfor store inngrep, siden markradon slik jeg forstår ventileres bort før det når huset, altså under platen via en slags radonbrøn. Jeg er ganske kjent med radon fra blåbetong siden vi har det i huset, markradon derimot har jeg ikke håndtert selv om det finnes en del der vi bor ser det ut til. Problemet med å måle før du gjør noe er at måleperioden er i vinterhalvåret (1/10 - 31/3 mener jeg) så det ville forsinket gulvet ditt med omtrent et år.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.