Noen som har en bra løsning på hvordan man monterer en talje i taket på garasjen slik at man kan løfte motorer osv... ?

Hva er ditt problem?
Hva slags tak er det?
Jeg antar at det er innfestingen i taket som er problemet?

Jeg holder på å bygge garasjen og tenkte om man skulle forberede noe

Kommer an på hvor mye du skal løfte, hvor fleksibel denne innretningen skal være og hva slags materiale du har i veggene.

Fortell mer!

en I-bjelke og en bjelkevogn er jo en bra løsning

trevegger skal kunne løfte motorer osv..

Mikael_L
Jeg kan iallfall nevne at det finnes takstolstyper som ikke tåler "noen last" på underrammen.
(Typisk for fagverkere, slik jeg har forstått det)
Så før du vurderer å bare løfte i en takstol, må du kontrollere hvilken last denne kan antas å tåle.

derfor vurderer jeg om man skal sette en bjelke over

De fleste takstoler er ikke dimensjonert for å ta laster i underrammen. Sammenlign f.eks. i en og en halv etasje hus der underrammen er støttet av en vegg i nesten alle tilfeller. I din garasje kan du ikke ha en vegg, så du må ha en ekstra bjelke. Hvis du setter opp en HEA-bjelke (tipper på HEA 120) kan du få en ganske bra løsning hvis du klarer å lage et telfersystem (Google er din venn her).

For øvrig er du ganske kortfattet (mildt sagt) i dine innlegg. Er du sikker på at du virkelig vil ha hjelp? ;)

Vil ikke ha en slik for de tar sånn plass osv... Har allerede en slik meg men den får stå hos gubben. Så man skal jage tak i en bjelke som er 8m lang

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.