19.856 lest ·
22 svar
20k lest
22 svar
Tåler gipsveggen virkelig belastningen?
Jeg skal sette opp en TV med svingarm. Det eneste stedet det funker å sette opp den er en gipsvegg. Gipsveggen dekker et område der en dør tidligere har vært og det finnes ingen stender i området mellom de tidligere dørkarmene.
TV-en veier 25 kg.
Mollyplugg M6 har en bæreevne på ca 35-40 kg per innfesting, og veggfeste skal ha 4 innfestinger. Det vil si, oppfestingen som sådan skal tåle >140 kg. På grunn av svingarmen blir belastningen imidlertid betydelig større enn 25 kg (vippestang). I tillegg er veggfestet et relativt smalt vertikalt stykke (ca. 300x45mm) som gir en veldig fokuseret belastning på veggen.
Jeg er redd for at gipsplaten ikke skal tåle dette. Er min frykt berettiget? Hvis ja, hva kan jeg gjøre?

TV-en veier 25 kg.
Mollyplugg M6 har en bæreevne på ca 35-40 kg per innfesting, og veggfeste skal ha 4 innfestinger. Det vil si, oppfestingen som sådan skal tåle >140 kg. På grunn av svingarmen blir belastningen imidlertid betydelig større enn 25 kg (vippestang). I tillegg er veggfestet et relativt smalt vertikalt stykke (ca. 300x45mm) som gir en veldig fokuseret belastning på veggen.
Jeg er redd for at gipsplaten ikke skal tåle dette. Er min frykt berettiget? Hvis ja, hva kan jeg gjøre?

Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Jeg hadde nok søkt en annen løsning......det kanskje sitter for øyeblikket men det finnes jo ikke noe verre enn når det begynner å løsne til slutt og kanskje falle i gulvet.
Eller så lagd en MDF-plate som man freser litt pent som er betydelig større og kan monteres med ekspander i hjørnene og så skrur man festet på den.
Eller så lagd en MDF-plate som man freser litt pent som er betydelig større og kan monteres med ekspander i hjørnene og så skrur man festet på den.
De tåler 18 kg horisontalt så du må regne på vektarmene. Hvor høyt er festet? Hvor langt kan TV'n trekkes ut?Johan Lorentzon skrev:
Mollyplugg M6 har en bæreevne på ca 35-40 kg per innfestning og veggfestet skal ha 4 innfestninger. Dvs, oppfestningen som sådan skal tåle >140 kg. På grunn av svingarmen så blir belastningen imidlertid betydelig større enn 25 kg (vektstang). I tillegg er veggfestet et relativt smalt vertikalt stykke (ca 300x45mm) som gir en veldig fokusert belastning på veggen.
Tester som jeg har gjort for slike innfestninger er at en std gipsplate kan bære ca. 70-100 kg i last per rom hvis festepunktene er rimelig nær hverandre. (obs, ikke per festepunkt) Så regn ut hvilken strekkbelastning du får på innfestningen med ditt feste. (last x maks utstikk, del på avstand mellom øvre og nedre festepunkt i vegg.) Overskrider du dette, bør du forsøke å fordele på to forskjellige rom, eller helst treffe en bjelke med en av innfestningene.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Men det er jo ikke bare vekten man må ta hensyn til. Med et så smalt feste vil det etter hvert begynne å bevege seg hvis man svinger TV-en til sidene. Til slutt kan gipsen begynne å sprekke, og så beveger det seg enda mer. Derfor er det bedre med en treplate bak, for den flytter festepunktene ut slik at de sitter 3-5 dm fra hverandre, og da har man noe solid å feste i.
Gipsskiven ser ut til å være ca 15mm tykk - ingen spon bak.Düsseldorff skrev:
Festet er 30 cm i høyde. TV-en kan trekkes ut ca 65 cm.K Kane skrev:
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 140 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.140 innlegg
Da ville jeg tenkt om. Vektstangen når du trekker ut maksimalt samt bevegelser sidelengs kommer til å ødelegge platen på sikt, selv om den skulle tåle vekten initialt. Om det er akkurat dette festet du absolutt må ha, ville jeg åpnet gipsen og satt inn en bjelke bak. Eller, mindre estetisk tiltalende muligens, sette en plate på veggen for å fordele vekt og redusere bevegelser.Johan Lorentzon skrev:
Må du ha akkurat det veggfestet?Johan Lorentzon skrev:
Jeg skal sette opp en TV med svingarm. Den eneste plassen hvor det fungerer å sette den opp er en gipsvegg. Gipsveggen dekker et område hvor en dør tidligere har vært, og det finnes ingen stender oppsatt mellom de tidligere dørkarmene.
TV-en veier 25 kg.
Mollyplugg M6 har en bæreevne på ca. 35-40 kg per feste, og veggfestet skal ha 4 innfestninger. Det vil si, oppfestningen som sådan skal tåle >140 kg. På grunn av svingarmen blir imidlertid belastningen betydelig større enn 25 kg (vippestang). I tillegg er veggfestet et relativt smalt vertikalt stykke (ca. 300x45mm) som gir en veldig fokusert belastning på veggen.
Jeg er bekymret for at gipsplaten ikke skal tåle dette. Er min frykt berettiget? Hvis ja, hva kan jeg gjøre?
[bild]
finnes andre med bredere innfestingspunkter.

https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-3-6/1006157.9106/