Jeg er litt sugen på å bygge meg et "lite" skjermtak på tomten. Jeg har noen biler som akkurat nå står under åpen himmel, så jeg tenkte at det kunne være plass til 4-5 biler i alle fall.
Tanken er å i fremtiden bygge en solid garasje hvor jeg uhindret kan skru med bilene året rundt, men frem til da vil jeg oppbevare dem under tak. Selv etter at garasjen står ferdig er det bra å ha et sted å sette bilene fordi ikke alle vil få plass i den oppvarmede garasjen. Den "ordentlige" garasjen planlegger jeg å bygge på et annet sted på tomten.
Målene jeg har tenkt meg er "ikke over 12x6 meter" (jeg har med andre ord ikke tenkt så mye på målene annet enn hvor mange biler som skal få plass).
Jeg vet ikke om jeg skal støpe ned galvaniserte stolper eller om jeg skal kjøpe ferdigstøpte søyler og så bygge med trykkimpregnert treverk ennå, men taket blir jo i bølgeblikk uansett. Hva ville dere valgt? Det må jo tåle en "Gudrun" hvis det skulle komme en slik en gang.
Jeg bor utenfor regulert område, noe som innebærer at iblant kreves det byggetillatelse og andre ganger holder det med en byggemelding, så jeg "sendte" en e-post til kommunen og spurte hva som gjelder. Jeg fikk svar om at de vil at jeg tegner på et kart hvor på tomten jeg har tenkt å bygge samt at de vil vite hvor høyt jeg har tenkt å bygge.
Den største bilen jeg skulle ønske å få plass til er min VW Transporter T3 (det er altså en buss det handler om, så den er jo like høy hele veien). Bussen er noe senket, men ifølge de opplysningene jeg finner på nettet, er den opprinnelig 196 cm høy. Mine andre biler, om jeg åpner panseret, er maks 185 cm, så det er med andre ord bussen som setter målet for minste takhøyden, og jeg vil jo ikke måtte skohorne inn bilen, så med senkingen er definitivt laveste takhøyde 196 cm, så jeg avrunder til 2 meter.
Deretter har vi målet fra innertak til yttertak. Hvor grov takstol for å feste platen trenger jeg? Til slutt kommer hellingen på taket, og det vil jo være høyere der man kjører inn enn i bakkant, men hvor mange graders helling vil man ha? 4°? Hellingen avgjør jo høyeste høyden på taket.
Dette er opplysningene kommunen vil ha, men når vi først er i gang kan vi jo ta det der med målene også. Hvor mye utstikk bør jeg ha foran henholdsvis bak bilene? Dette målet er jo det som bestemmer dybden på taket. Bygger jeg vegger bak og på sidene, kan jeg jo ha mindre utstikk, for da vil det ikke regne inn uansett. Hvor bredt bør jeg ha per bil? Jeg vil kunne åpne og lukke dørene samt kunne rygge inn uten å risikere å ripe de andre bilene, samt å kunne gå mellom bilene, men det er ikke nødvendig å kunne åpne dørene mer enn at man kan klemme seg ut uten at det blir dørspark på bilen ved siden av.
Det gjør absolutt ingenting om det blir stolper inne under taket for å holde opp vekten.
Tanken er å i fremtiden bygge en solid garasje hvor jeg uhindret kan skru med bilene året rundt, men frem til da vil jeg oppbevare dem under tak. Selv etter at garasjen står ferdig er det bra å ha et sted å sette bilene fordi ikke alle vil få plass i den oppvarmede garasjen. Den "ordentlige" garasjen planlegger jeg å bygge på et annet sted på tomten.
Målene jeg har tenkt meg er "ikke over 12x6 meter" (jeg har med andre ord ikke tenkt så mye på målene annet enn hvor mange biler som skal få plass).
Jeg vet ikke om jeg skal støpe ned galvaniserte stolper eller om jeg skal kjøpe ferdigstøpte søyler og så bygge med trykkimpregnert treverk ennå, men taket blir jo i bølgeblikk uansett. Hva ville dere valgt? Det må jo tåle en "Gudrun" hvis det skulle komme en slik en gang.
Jeg bor utenfor regulert område, noe som innebærer at iblant kreves det byggetillatelse og andre ganger holder det med en byggemelding, så jeg "sendte" en e-post til kommunen og spurte hva som gjelder. Jeg fikk svar om at de vil at jeg tegner på et kart hvor på tomten jeg har tenkt å bygge samt at de vil vite hvor høyt jeg har tenkt å bygge.
Den største bilen jeg skulle ønske å få plass til er min VW Transporter T3 (det er altså en buss det handler om, så den er jo like høy hele veien). Bussen er noe senket, men ifølge de opplysningene jeg finner på nettet, er den opprinnelig 196 cm høy. Mine andre biler, om jeg åpner panseret, er maks 185 cm, så det er med andre ord bussen som setter målet for minste takhøyden, og jeg vil jo ikke måtte skohorne inn bilen, så med senkingen er definitivt laveste takhøyde 196 cm, så jeg avrunder til 2 meter.
Deretter har vi målet fra innertak til yttertak. Hvor grov takstol for å feste platen trenger jeg? Til slutt kommer hellingen på taket, og det vil jo være høyere der man kjører inn enn i bakkant, men hvor mange graders helling vil man ha? 4°? Hellingen avgjør jo høyeste høyden på taket.
Dette er opplysningene kommunen vil ha, men når vi først er i gang kan vi jo ta det der med målene også. Hvor mye utstikk bør jeg ha foran henholdsvis bak bilene? Dette målet er jo det som bestemmer dybden på taket. Bygger jeg vegger bak og på sidene, kan jeg jo ha mindre utstikk, for da vil det ikke regne inn uansett. Hvor bredt bør jeg ha per bil? Jeg vil kunne åpne og lukke dørene samt kunne rygge inn uten å risikere å ripe de andre bilene, samt å kunne gå mellom bilene, men det er ikke nødvendig å kunne åpne dørene mer enn at man kan klemme seg ut uten at det blir dørspark på bilen ved siden av.
Det gjør absolutt ingenting om det blir stolper inne under taket for å holde opp vekten.
https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/
har du sjekket der? Det finnes en del bra om dimensjonering av takstoler med mer, selv om jeg kan synes at det iblant foreslår litt vel store dimensjoner. Sier jeg som kan akseptere å måke snø av taket 1 gang hvert 10. år eller så.
Jeg hadde støpt egne pilarer, og tatt stolpesko. Naboen min som bygde etter Gudrun støpte ned et par oljefat fylt med betong med passende stolpesko, for å være helt sikker på at vinden ikke skulle kunne dra opp forankringen.
Innerhøyde. Kanskje bør dimensjonere for takboks?
Bredde. Sett opp noen biler (normalbrede, eller ekstra brede) på passende avstand fra hverandre, og mål hva som er passende for deg med tanke på åpning av dører, og beregn en passende bredde for helheten. Legg ut på marken i skala 1:1 så du ser hvordan det blir. Og legg på litt til, det føles som man alltid bygger for lite.
Jeg synes flatt skråtak samler løv, ser skittent og faktisk litt trist ut. Jeg synes 25 graders vinkel er ganske passende. Det blir ikke liggende så mye løv da. Men tegn noen ulike alternativer og se hvordan totalhøyden påvirkes. Det kan kanskje påvirke inntrykket på en negativ måte om det dekker utsikt med mer.
Takplate tror jeg krever rundt 14 graders helling. Men les instruksjonen fra produsenten av platene, det varierer med hvilken type plate. Jeg hadde i alle fall ikke valgt 4 graders vinkel.
Jeg kan synes det er bra med 30-40cm overheng. Da beskyttes eventuell panel om man konverterer dette til en slags carport med vegger/ garasje litt bedre av taket. Men det er jo et estetisk spørsmål også. Det finnes jo hus med 2cm overheng også. Jeg skulle tro at jeg foretrekker litt mer overheng enn gjennomsnittet i befolkningen.
Jeg leste en rapport om sammenhengen mellom fuktproblemer i panelet (for hus) og overhenget. Det er en risikofaktor å droppe overheng. For hus. I dette tilfellet spiller det kanskje ingen rolle.
har du sjekket der? Det finnes en del bra om dimensjonering av takstoler med mer, selv om jeg kan synes at det iblant foreslår litt vel store dimensjoner. Sier jeg som kan akseptere å måke snø av taket 1 gang hvert 10. år eller så.
Jeg hadde støpt egne pilarer, og tatt stolpesko. Naboen min som bygde etter Gudrun støpte ned et par oljefat fylt med betong med passende stolpesko, for å være helt sikker på at vinden ikke skulle kunne dra opp forankringen.
Innerhøyde. Kanskje bør dimensjonere for takboks?
Bredde. Sett opp noen biler (normalbrede, eller ekstra brede) på passende avstand fra hverandre, og mål hva som er passende for deg med tanke på åpning av dører, og beregn en passende bredde for helheten. Legg ut på marken i skala 1:1 så du ser hvordan det blir. Og legg på litt til, det føles som man alltid bygger for lite.
Jeg synes flatt skråtak samler løv, ser skittent og faktisk litt trist ut. Jeg synes 25 graders vinkel er ganske passende. Det blir ikke liggende så mye løv da. Men tegn noen ulike alternativer og se hvordan totalhøyden påvirkes. Det kan kanskje påvirke inntrykket på en negativ måte om det dekker utsikt med mer.
Takplate tror jeg krever rundt 14 graders helling. Men les instruksjonen fra produsenten av platene, det varierer med hvilken type plate. Jeg hadde i alle fall ikke valgt 4 graders vinkel.
Jeg kan synes det er bra med 30-40cm overheng. Da beskyttes eventuell panel om man konverterer dette til en slags carport med vegger/ garasje litt bedre av taket. Men det er jo et estetisk spørsmål også. Det finnes jo hus med 2cm overheng også. Jeg skulle tro at jeg foretrekker litt mer overheng enn gjennomsnittet i befolkningen.
Jeg leste en rapport om sammenhengen mellom fuktproblemer i panelet (for hus) og overhenget. Det er en risikofaktor å droppe overheng. For hus. I dette tilfellet spiller det kanskje ingen rolle.
Ja å måtte måke rent taket for snø nå og da med noen års mellomrom regner jeg jo med, og det innebærer jo at man må dimensjonere taket både for snøens tyngde men også for å kunne gå oppå for å fjerne snøen. Med en helling på 14 grader så innebærer det at det kommer til å skille 1,5 meter i høyde om jeg bygger 6 meter dypt. Trolig bygger jeg riktignok kortere, men det føles likevel som ekstremt mye om man f.eks sammenligner med mammas og pappas carport hvor det ikke kan skille mer enn noen få desimeter på 5 meters lengde. "Sinusformet" platetak. Jeg må finne en type platetype som muliggjør små hellinger helt enkelt. Jeg hadde ikke sjekket den lenken tidligere men nå som jeg har gjort det så føles det litt vanskelig å navigere for å finne akkurat den informasjonen jeg er ute etter.
Jeg eier jo ingen takboks men på den annen side så selv om jeg skaffer en så tror jeg ikke at en stykk Saab 9-5 med takboks blir spesielt mye høyere enn en VW T3 uten takboks. Men bredden får jeg vel antageligvis tippe meg frem til ved å måle bilene slik som du foreslår.
Jeg eier jo ingen takboks men på den annen side så selv om jeg skaffer en så tror jeg ikke at en stykk Saab 9-5 med takboks blir spesielt mye høyere enn en VW T3 uten takboks. Men bredden får jeg vel antageligvis tippe meg frem til ved å måle bilene slik som du foreslår.
Klikk her for å svare