Hei,
Takduk eller råspont. Hvilket er best? Grunnen til at jeg spør er fordi f.eks. Rörvikshus har takduk mens noen andre produsenter har råspont.
Fant en bacheloroppgave om dette fra 2006:
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:4162/FULLTEXT01
Ifølge denne er takduk bedre.
Takduk eller råspont. Hvilket er best? Grunnen til at jeg spør er fordi f.eks. Rörvikshus har takduk mens noen andre produsenter har råspont.
Fant en bacheloroppgave om dette fra 2006:
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:4162/FULLTEXT01
Ifølge denne er takduk bedre.
Da vi la om taket og byttet ut den oljeherdede boarden, falt valget på råspont. Først og fremst fordi det føltes mest solid og velprøvd.
Hva som er best er nok umulig å svare på.
Ulemper man har hørt om med duk er at den kan blafre når det blåser og forårsake lyd, men det kan like gjerne være en myte.
Hva som er best er nok umulig å svare på.
Ulemper man har hørt om med duk er at den kan blafre når det blåser og forårsake lyd, men det kan like gjerne være en myte.
Ja, at råspont er solid og velprøvd virker de fleste jeg har lest enige om.
Ifølge en selger så finnes det noen fordeler med takduk da dagens hus er så godt isolerte, at det kan danne seg fukt på undersiden av råsponten. Takduken puster bedre?
Ifølge en selger så finnes det noen fordeler med takduk da dagens hus er så godt isolerte, at det kan danne seg fukt på undersiden av råsponten. Takduken puster bedre?
Takduk har givetvis högre ånggenomsläpplighet, men råspont styvar upp hela takkonstruktionen, samt det viktigaste - man kan obehindrat gå på taket vid diverse takarbeten. Vid kraftig storm, förlitar jag mig hellre på råspont (med takduk på), än på enbart takduk.rightnow skrev:
Hustillverkare ser framförallt till ekonomin. De pressar priser för att göra sina hus attraktiva för presumtiva kunder.
Ja det var jo absolutt et poeng med stivheten!isolde skrev:Takduk har selvfølgelig høyere dampgjennomtrengelighet, men råspont avstiver hele takkonstruksjonen, samt det viktigste - man kan uhindret gå på taket ved diverse takarbeider. Ved kraftig storm, stoler jeg heller på råspont (med takduk på) enn på kun takduk.
Husprodusenter ser først og fremst til økonomien. De presser priser for å gjøre sine hus attraktive for potensielle kunder.
I en tråd her på byggahus har TS problemer med veps som har laget hull i takduken, og produsenten vil ikke erstatte TS siden det dreier seg om skadedyr.
På den beskrivelsen høres det ut som at takduk er en virkelig risikokonstruksjon.
På den beskrivelsen høres det ut som at takduk er en virkelig risikokonstruksjon.
Klikk her for å svare