Men gutter klart man gjorde takstoler liknende de man gjør i dag.
Men forskjellen var at treverket var like tykt som det var høyt, noe som gjorde at man kunne skjøte "halvt i halvt" eller så hakket man det sammen ved hanebjelkene. Treplugg i "halvt i halvt" skjøter.
Men siden man i dag har optimalisert treverket har man ingenting å ta av i en skjøt uten å måtte sette på kjedelige bygningsbeslag i stedet.
Breddelasker eller laskebrett kalles de bordene som brukes for å skjøte virket. Samme funksjon som dagens spikerplater, men litt større og grovere. På 1980-tallet ble det ofte brukt lasker av plywood. Se detaljene på nedenstående typetegning fra tiden omkring 1960:
Bilde fra Wale, Harald: Tretakstoler til bolighus (2 opp. Stockholm 1961)
Så man må ha noe..hvordan laget man takstoler før?
Det finnes sikkert flere forskjellige varianter, på foreldregården er takstolene i fjøset og deler av bolighuset konstruert på lignende måte som dette bildet (har dessverre ingen eget bilde).
Min farfar og hans nabo hjalp hverandre med å bygge sine nye fjøs på slutten av 30-tallet (om jeg husker riktig). Hugget tømmer om vinteren og bygde fjøs om sommeren. I tillegg til å drive jordbruket som ikke akkurat er en 9-5 jobb. Tror de fikk opp begge fjøsene på 2-3 år. De største spikrene som ble brukt var 12-tommer.... På den tiden var det "sticketak" eller spontak også kalt som gjaldt. Hvor lang tid det tok å lage alle sponene til en fjøs på 30x10 meter kan jeg ikke engang fantasere om.
Når jeg tenker etter så får jo dette de fleste prosjektene her på byggahus til å blekne i sammenligning....
Kryssfiner eller spikerbeslag ser like trist ut om man tenker seg å ha synlige takstoler. Da må man se litt lenger tilbake i tid og se hvordan ekte tømmermenn skjøtte tre. Ta en titt på gammelt båtbyggeri, for der finner man ofte fine skjøter, men også i gamle takstoler fra tidlig på forrige århundre finner man fine skjøter.
1980-tallet er jo nåtid, og da utdannet man ikke lenger den typen snekkere som fantes frem til antakelig 40-50-tallet, men hadde gått over til bygningssnekkere som mer og mer ble montører av gipsplater.....
OBS ikke noe vondt ment med det, men bare en konstatering at bygningsindustrien hadde gått fra dyrt materiale og lav lønn til billig materiale og høy lønn, noe som helt endret karakteren på byggverket.
Oi, så mange svar.. ja, jeg er enig, før tok det tid å bygge, men det ble skikkelig gjort! Grunnen til at jeg spør er vel sammenlignet med stall og låver en bagatell, men det jeg grublet på er farstuen (forstuen).
Det har vært en balkong på toppen, men nå blir det bare farstutak, og da vil jeg ikke ha "innetak", vil ha åpent til mønet (om man kan bruke det uttrykket i denne minimale sammenhengen), og huset er jo en århundreskiftevilla, så da synes jeg det ser slitt ut med beslag og annet tull når man ser opp!
Men hvilken metode ville passe til et farstutak?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.