Hvordan bygger jeg en takstol 5mx3mx3m?
Hvilken type takstol skal du ha, ramverk, fagverk, svensk m.fl, det finnes en mengde ulike konstruksjoner.
Skal du absolutt lage dem selv, kjøp takstolsboken da følger det med et konstruksjons- og dimensjoneringsprogram for treverk og spikerplater.
Ellers hvis man har tid til å vente er det både billigere og enklere å kjøpe prefabrikkerte takstoler......jeg vet av erfaring da jeg selv bygger fem ramverkstakstoler som vil inneholde ca 3000 ankerspiker.
Det er første og eneste gangen jeg bygger slike takstoler selv!!
Skal du absolutt lage dem selv, kjøp takstolsboken da følger det med et konstruksjons- og dimensjoneringsprogram for treverk og spikerplater.
Ellers hvis man har tid til å vente er det både billigere og enklere å kjøpe prefabrikkerte takstoler......jeg vet av erfaring da jeg selv bygger fem ramverkstakstoler som vil inneholde ca 3000 ankerspiker.
Det er første og eneste gangen jeg bygger slike takstoler selv!!
Takk c_vette for svaret! Har rett og slett ikke råd til å kjøpe alt ferdig. Finnes vel biter som man kan klare selv. Jeg mente saltak med helling 27gr. Ville vite hvordan EN saltak bygges og bruke det som mal for resten. Trenger 10 stk likt!
Et triks er at du leter i byggeanvisninger hos f.eks. svensk trä og hos finja betong. De sistnevnte har noen bygg der det er tenkt at man skal bygge vegger med deres produkter, men de har også tegninger på takløsningene. bl.a. takstoler i litt ulike bredder.
Takk mats_o for svaret! Bra tips!
Jeg lånte takstolsboken på biblioteket. Beregningsgrunnlaget og tegningene ble vedlagt byggesøknaden.
Grov kalkyle på å spikre selv (Byggmaxpriser): Spennvidde 8,4m, 14° Trelastkostnad (ca 20lm 45x195 og ca 8lm 45x95 ca 575:-/stk Spikerplater ca 10 stk/side, dvs totalt ca 20 stk/takstol, snittpris 10kr/stk ca 200:- Ankerspiker, orker ikke regne, satser på 400 stk/takstol = 80kr
Sum: 855:-/stk - Si 1000kr/stk så er man på den sikre siden. Hva koster tilsvarende prefab-stol med frakt? Har for meg at en tidligere grovkalkyle viste omtrent halve prisen når man spikrer selv.
Når man først har laget den første, går det ganske fort med resten. Er man 2 stk lager man en takstol i timen. En sager og en spikrer...og det kommer alltid nysgjerrige som gjerne slår i noen spikrer. Visst blir det mange spikrer og det kjennes i armen, men ankerspiker går veldig raskt når man har fått opp farten
det er ikke riktig som å hamre femtum.
Grov kalkyle på å spikre selv (Byggmaxpriser): Spennvidde 8,4m, 14° Trelastkostnad (ca 20lm 45x195 og ca 8lm 45x95 ca 575:-/stk Spikerplater ca 10 stk/side, dvs totalt ca 20 stk/takstol, snittpris 10kr/stk ca 200:- Ankerspiker, orker ikke regne, satser på 400 stk/takstol = 80kr
Sum: 855:-/stk - Si 1000kr/stk så er man på den sikre siden. Hva koster tilsvarende prefab-stol med frakt? Har for meg at en tidligere grovkalkyle viste omtrent halve prisen når man spikrer selv.
Når man først har laget den første, går det ganske fort med resten. Er man 2 stk lager man en takstol i timen. En sager og en spikrer...og det kommer alltid nysgjerrige som gjerne slår i noen spikrer. Visst blir det mange spikrer og det kjennes i armen, men ankerspiker går veldig raskt når man har fått opp farten
sjekk takstolsfabriken.se for tilbud, de var billige da jeg kjøpte
Undersøkte prisnivået (Norrland): 1500kr/st, tillegg frakt 2000kr. Bestemte da å kjøpe revet virke billig (meget bra stand, fra militær bygning). Det inngikk sviller, gulvregler, veggregler og takstolsvirke. Har tidligere bygget vedbod og utedo. Vært og sett på ferdige sommerhytter for å lære mer. Altså er jeg nybegynner, men så vanskelig å bygge takstoler kan det vel ikke være. Jeg spikrer gjerne så mange spiker som trengs. Jeg ba om spesifikke råd. Når man stiller de to reglene, som skal bli overarmer, på hverandre og sager den ene enden skrått, hva er det som bestemmer hvor skrått man skal sage? Går det an å spikre bærbjelken på veggreglene og deretter spikre overarmene på bærbjelken? Eller må man hele trekanten spikres sammen først og deretter heises/trekkes opp for å spikres på veggreglene? Synes at alle har et poeng i sin resonnering, men som jeg nevnte har jeg ikke råd og dessuten synes jeg det ville være morsomt å se på hytta og si: Det ble bra dette her!
jeg vet ikke hva du mener med 5x3x3 meter... men skogsindustrierne har beskrivelse av den såkalte enkelhytta.
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/
velg utvendig/enkelhytta
Der finner du takstol med spennvidde 5,2 meter og 6 meter, og kan velge snøsone. Dog er vinkelen litt annerledes, litt over 30 grader.
Kanskje kan hjelpe.
Jeg tror selv, akkurat som mange andre her, at takstoler er en av de mest fornuftige tingene å sette bort, i hvert fall om det begynner å bli lengre spennvidde og/eller mer kompliserte modeller.
Men OK, om det er opp til 6 meters spennvidde og veldig enkel konstruksjon, så kan man antagelig vurdere å lage dem selv.
mine 25 øre...
//ML
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/
velg utvendig/enkelhytta
Der finner du takstol med spennvidde 5,2 meter og 6 meter, og kan velge snøsone. Dog er vinkelen litt annerledes, litt over 30 grader.
Kanskje kan hjelpe.
Jeg tror selv, akkurat som mange andre her, at takstoler er en av de mest fornuftige tingene å sette bort, i hvert fall om det begynner å bli lengre spennvidde og/eller mer kompliserte modeller.
Men OK, om det er opp til 6 meters spennvidde og veldig enkel konstruksjon, så kan man antagelig vurdere å lage dem selv.
mine 25 øre...
//ML