Vi vurderer å bygge en funkis.

Høyde 4.8 m med bredden 18m!
Ønsker ca 50cm isolasjon.

1. Hvilken type takstoler ville vært mest egnet?
2. Avrenning mot midten eller utover?
3. Hvilken vinkel på hellingen?
4. Celluloseisolasjon eller annet?

Også linker er velkomne.
Takk.

A Atom skrev:
Høyde 4.8 m med bredden 18m!
Det må ha blitt en skrivefeil. Mener du 18 meter?

Fagverkstakstol alternativt lettbjelke.

Avrenning utover. Jeg synes det er bedre å bygge en moderne funkis med hele taket skrånende i samme retning. Vinkel typ 7 grader med duk

Celluloseisolasjon blir utmerket. Smidig hvis man bygger med lettbjelke også, så kan man bruke løsull i veggene med.

• Liker
Atom
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det må ha blitt en skrivefeil. Mener du 18 meter?
Japp. Jeg mener det. Dessuten i to plan. Lengde 18 meter med. Typ generasjonsboende. Garasje i huskroppen. Regner dog med 200 kvm bv. Og ca 100 kvm øv.

200 kvm med lengde 18 m blir ca 11m bredt. Stemmer det? Kan du akseptere søyler eller skal dekke være frittbærende?

Det er noe lignende som er pg.
Og selvfølgelig må vi akseptere bærende konstruksjon på bv... Intet valg. Moderne to-etasjes bygning med glassrekkverk og store vinduer, hvite flater og mørkt steinmønster på fasaden.

Tenker jeg riktig om du mener at første etasje skal ha et areal på 4,8x18m innvendig? Og så vil du ha en andre etasje på en del av dette?

En rask 3D skisse med litt grove mål gjør det mye lettere å forstå.

Skal skissere i løpet av dagen.

4,8 m er høyden på utsiden for gv. 18 m bredden. 18 m dybden. Dog er den ikke nøyaktig firkantet.
På dette er tanken å plassere en overetasje. Plassert på baksiden av huset. Stor terrasse mot gaten. Overetasje på ca. 100 kvm. En annen leilighet.

Oi det blir skikkelig da forstår jeg din fundering med flatt tak

• Liker
Atom
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Oi det blir skikkelig da forstår jeg din fundering med flatt tak

Akkurat...

Limtre eller Kertobjelker (finérbjelker) er vel det som ligger nærmest til hands. Det krever en viss systemtenkning for at det skal bli bra. Spennviddene bør velges slik at det passer begge planene. Tenk gjerne i termer av rutenett. Å utforme stamsystemet i dette tilfellet er ikke for amatører, det krever både erfaring og regneferdighet. Men det kan bli veldig spennende!

• Liker
Atom
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.