Hei!
Jeg bygger et lager (Prosjekttråd) og holder nå på med planlegging av stommen men har kjørt meg fast på takkonstruksjonen.

Fakta:
  • Saltak
  • Helling: 27 grader
  • Bygningslengde: 5900mm
  • Spennevidde: 3200mm
  • Understøttelse: regelstamme i 45x95
  • Takstol CC 1200mm (ligger på de stående veggsvillene)
  • Takbelegg: Rupanel, lekter, plåt.
Vil gjerne skape litt ekstra takhøyde for å henge opp ting som takbokser og en kajakk i taket. Derfor vil jeg gjerne ha "A-takstoler". Jeg har imidlertid ikke klart å finne noen beregningsprogrammer eller dimensjoneringstabeller for disse.

Nedenfor er en skisse av min planlagte konstruksjon.
  • Overramme: 45x145 C24
  • Underramme/hanebjelke samt støtte: 45x120 C24
  • Underramme hevet 250mm
  • Sammenføyes med spikerplater og ankerspiker
  • Skjæres ut ved understøttelse mot regelstammen
En skisse av en takkonstruksjon for et sadeltak med A-takstoler, inkludert mål og materialbeskrivelse.
3D-skisse av et pågående byggeprosjekt for et skur med en mann som står inne, viser rammekonstruksjon og takstoler.

Forventer ikke et definitivt svar, men gjerne en rimelighetsvurdering om det virker fornuftig eller aldri vil fungere. Forslag til endringer mottas også gjerne!

Det kommer holde.
Skulle det komme masse snø en vinter, så er det jo bare å måke om det overstiger 1m .

• Liker
Spannen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det kommer holde.
Skulle det komme masse snø en vinter så er det jo bare å måke hvis det overstiger 1m.
Takk for svar! Ja det er sant, tror dessverre vi bare kan drømme om 1m snø her nede :(

Om du trenger byggetillatelse for ditt skurbygge er det kanskje best å bestille fabrikklagde takstoler, da beregner og tegner produsenten takstolen og bygningsnemnda har ingen grunn til å betvile holdfastheten.

F fribygg skrev:
Om du trenger byggetillatelse for ditt forådsbygge er det kanskje best å bestille fabrikklagde takstoler, da beregner og tegner produsenten takstolen og bygningsetaten har ingen grunn til å betvile holdbarheten.
Ingen byggetillatelse trengs. Var selv først inne på å bestille takstoler men klønete nok var jeg sent ute og alle har ferie nå og man ser ut til å kunne få levering først etter V35 :( Så skal jeg klare min plan om å i det minste ha stommen klar i ferien må jeg bygge selv.

Har nå fått litt feedback fra forskjellige hold (snekker, byggevarehandel osv.) som alle sier omtrent det samme som Matti. Kommer til å følge tegningen ovenfor så får vi se hva som skjer!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.