Har møtt på litt utfordringer når vi rev all gammel tretex i kattvindene. Har gjort på samme måte i 3 soverom der samtlige takstoler har vært originale og i meget god stand. Altså celluloseisolasjon ca 150mm og deretter innvendig rupanel med resultatet av synlige bjelker som vi har malt med kalkmaling.
I gangen har man ved en eller annen anledning fjernet 2 takstoler (annenhver) og lagt bjelken ned med beslag mot ytterdelen av takstolen. Se bilder:
Jeg antar at det er vanskelig å sette tilbake nye bjelker som bærer takstolen og i tillegg få en pen tilslutning mot den kappede delen i muren da jeg vil ha takstolene synlige. Spørsmålet er hvordan man lettest kan løse dette? Jeg vil jo oppnå et resultat som det andre soverommet, der muren er fri og takstolenes indre konstruksjon kan bli synlig..
@justusandersson du pleier å ha virkelig verdifull input rundt lignende utfordringer. Har du noen idé om hvordan jeg kan pynte opp dette og samtidig gjøre det holdbart?
Jeg setter pris på at endringene ble gjort tidligere enn 60-tallet da tretexen ble spikret opp, så det har holdt i ganske mange år...
En tanke kunne være å legge vinkeljern innerst og nederst som skrus i ytre takstol, den innfelte stokken i muren samt også inn i muren. Min amatørmessige oppfatning er at det burde gi samme styrke som i dag, og at man da kan fjerne den liggende stokken...
Det er ikke helt enkelt å forstå helheten ved hjelp av noen bilder. Jeg antar at det er et brutet tak. Finnes det en kaldloft som hviler på hanebjelkene, eller brukes det rommet på en annen måte? Er ytterveggen en helstens (minst) murt teglvegg?
JJohan_86 skrev:
En tanke ville være å legge vinkeljern lengst inn og ned som skrus i yttertakstol, den innfellede stokken i muren samt også inn i muren.
Jeg er litt tvilende til det. Man pleier ikke belaste murer i horisontalled punktvis. Man bruker heller en svill eller en stokk som ligger på muren en lengre strekning.
Det finnes knapt noen prinsipielle innvendinger mot å erstatte med nytt treverk, men det er jo vanskelig å få det på plass. Ellers kan man jo tenke seg nye "knær" (jeg husker ikke hva de kalles) i stedet for de avsagde. Den liggende stokkens eneste funksjon er antagelig å sammen med stålbåndene forhindre at de nederste høybenene glir ut. Deretter trengs vel nye støtteben i stedet for de borttatte. Jeg er også litt overrasket over at de luter innover noe. Gjør alle det?
En variant er å sette inn nye støtteben og nye "knær" noe høyere opp enn der de gamle satt.
Du merker at jeg tenker litt høyt her, når jeg ikke vet nøyaktig hvordan det ser ut.
Muren er tosteiners tegl, kaldt loft over ca 1,5m høyt. Jeg kompletterer med noen ytre bilder i kveld for helheten.
Alle takstoler heller litt i samtlige rom, vet ikke om det kan være fordi man vil unngå full belastning nedover på stokken de kobler mot i gulvet. Denne løper fritt med en spennvidde på 6,7 meter.
Avstanden mellom takstoler har vært 100-110cm i samtlige rom, men blir da det dobbelte i denne gangen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.