Hei alle, har nettopp kjøpt en gård som har en jordkjeller med en gjestehytte oppå. Taket i jordkjelleren er altså en del av husets gulv. Fukt i jordkjelleren har gjort at insekter spiser opp taket i jordkjelleren.

Hvordan fikser jeg dette nå? Å sette opp nytt tre vil bare bli samme reise som det forrige, bruke trykkimpregnert kan kanskje forhindre at taket blir spist opp, men i stedet kanskje krypene bare går noen cm til og begynner å spise på gulvbjelkene.
Jeg kan heller ikke se hvordan en fuktsperre skulle kunne hjelpe opp saken og å få en tørrere jordkjeller er jo en mulig forbedring, men tørt blir det nok aldri.

Tar takknemlig imot forslag og synspunkter.

Finnes det ventilasjon i matkelleren?

Man bør kunne fikse en matkeller slik at du kan ha et vanlig tretak.

x Det beste er å drenere rundt matkelleren. Om det er mulig/egnet vet jeg ikke, det kan jo være et ganske stort arbeid.

x Er veggene murt stein slik at fuktigheten nesten bare kommer fra gulvet? Flommer matkelleren over ved vårflom? Hvis det bare er fuktvandring fra gulvet, kan du kanskje grave ut en skikkelig del og legge plast, deretter fint grus/pukk helst vasket materiale.

x Man kan jo sette inn en ventilasjonsvifte som trekker tørrere luft fra boarealet til matkelleren og deretter ut til det fri.

Jeg har selv matkeller både under hovedbygningens kjøkken og bakerstuens. I den sistnevnte har jeg nå et støpt betongdekke som tåler den fuktigheten som blir igjen. Den matkelleren ventileres med to vanlige katteventiler ut gjennom grunnmurene, 100 mm kanaler. Fungerer bra, men får dessverre litt problemer ved kraftig snøsmelting.

Hei og takk for innspill. Ventilasjon er nok en mangel, men så vidt jeg ser står det ikke noe vann på gulvet. Veggene er steinvegger.
Din idé med å grave ut og plast og grus høres fornuftig ut.

Du kommenterte ikke noe om trykkimpregnert treverk, vanlig i Japan og New Zealand der man ellers får huset oppspist på noen år av småkryp.
Dette overrasket meg litt at vi har tree-eterkryp, har jo hørt om husbukk osv, men her bare på grunn av fukt.
Takk igjen

I prinsippet ingen norske kryp spiser treverk som er tørt og friskt, så det er som oftest et spørsmål om å håndtere fuktighet. Trykkimpregnert trevirke som blir fuktig tåler jo fukten, men bør ikke brukes innendørs siden det kan begynne å avgi dårlig lukt. Det finnes hus bygget med trykkimpregnert trevirke i syllene som har hatt problemer (på den tiden da plate på mark ble bygget uten dagens kapillærbrytende sjikt og celleplast). Jeg ville ikke ha valgt den typen av trykkimpregnert trevirke som vi setter på terrasser her i Sverige i alle fall.

Det er faktisk det man bruker i utlandet, til og med den høyere klassen med helt gjennomtrykt tre. Det klart i en matklder kanskje det føles litt feil også.

Jeg får rive ned taket og se hvordan det ser ut under, så ventilasjon og funderer sterkt på hva du skrev om å grave ut. Det var ganske mye edderkopper, med små hvite kokonger som de voktet, sier det noe om tilstanden, har følelse av at edderkopper vil ha tørt, kan være feil?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.