Moderator
· Stockholm
· 57 860 innlegg
Hei,
Ved tidligere romoppussinger har jeg alltid brukt lister av tre. Men nå begynner jeg å tenke på om det kanskje ikke bare er lettere med andre materialer, men også kan bli finere. Så at det finnes taklister fra Gyproc av gips som man limer fast med gipsbruk.
Er det noen her som har prøvd det?
Har noen erfaring med frigolitlister, blir det bra, eller føles det plastaktig selv etter at det er malt?
Vi tenkte å ha ganske grove håkalister uten noen øvrige krimskrams.
Ved tidligere romoppussinger har jeg alltid brukt lister av tre. Men nå begynner jeg å tenke på om det kanskje ikke bare er lettere med andre materialer, men også kan bli finere. Så at det finnes taklister fra Gyproc av gips som man limer fast med gipsbruk.
Er det noen her som har prøvd det?
Har noen erfaring med frigolitlister, blir det bra, eller føles det plastaktig selv etter at det er malt?
Vi tenkte å ha ganske grove håkalister uten noen øvrige krimskrams.
Vi har testet isopor og tre, selvfølgelig blir tre aller finest. Isopor er jo veldig enkelt å sette opp og dessuten å gjære....enkelt å skjære til med en kniv hvis man trenger spesialvinkler også. Hvis isoporlister hadde vært tilgjengelige i skråtakvariant hadde vi nok valgt det nå, men det ble tre istedenfor.
Vi valgte tre når vi bygde om. Hadde plast eller noe slikt hjemme på prøve, men det stemte ikke med fargen (gul/hvite ikke kritthvite) og kompisen som hjalp til med byggingen trodde at fargen ville slippe hvis man malte på den.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 innlegg
Ja utover tre, isopor og gipsvariantene så finnes det jo diverse ferdigmalte eller ferdigfargede av plast, MDF etc. De har jeg ikke overveid å bruke.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 innlegg
jeg er nysgjerrig på gipsvarianten, har bare sett den på Gyproc's hjemmeside. Noen som vet hvor den finnes å kjøpe (I Stockholm)?
Hvordan ligger den prismessig? Billigere eller dyrere enn tre?
Hvordan ligger den prismessig? Billigere eller dyrere enn tre?
Vi satte opp frigolitlister i taket som vi deretter malte med vanlig takmaling. Veldig bra resultat. Helt umulig å skille fra en malt trelist. Men som sagt, forutsetningen er at man maler med takmaling, ellers ser de bare plastikkaktige ut.
/Fredrik, Uppsala
/Fredrik, Uppsala
Klikk her for å svare