Vi tenkte å bytte ut våre slitne og dårlig sagde taklister. Men jo mer jeg leser om det, desto mer innser jeg at det ikke bare er å sette opp nye taklister, det er tydeligvis også forbundet med mye frustrasjon, saging av vinkler og en 10-årig utdanning i matematikk / vinkler.

Men samtidig, vi har kjøpt huset med ønsket om å våge og gjøre ting selv i form av renovering etc. Så mitt spørsmål er, hvis man nå gir seg i kast med det dødsdømte prosjektet å bytte lister, vil disse verktøyene fjerne frustrasjonen i prosjektet og faktisk gjøre det moro? Fungerer de som tenkt og er en god hjelpende hånd?

Her på byggahus finnes et hjelpemiddel som skal lette sagingen av vinkel:
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
Men i beskrivelsen står det at den sager i nøyaktig 45 grader, når jeg leser om andre som har prøvd dette, er det et av problemene at vinkelen i hjørnet nesten aldri er nøyaktig. Noen som har testet denne og kan gi en uttalelse om det fungerer bra?

Det finnes også et verktøy som heter Onecut som virker interessant, noen som har testet dette, gjør det listkappingen til en fryd?
https://www.clasohlson.com/se/Mätverktyg-Onecut/p/Pr406004000

Hva tilfører det utover en vanlig smygvinkel?
 
Jeg pleier mest å jobbe med test-biter. Samler på meg mye restbiter som er 2-3 dm lange og test-sager først.

Ganske viktig er det å ha en god sag. Jeg har en billig scheppach som er robust og fungerer bra for grove ting, men når det kommer til finsnekring gir den mye hodebry. Dårlig justering, et blad som slår og ikke virkelig linjerer gjør at snittene noen ganger også blir bananformede. Det blir nok en ny sag av bedre kvalitet neste gang jeg skal jobbe med lister.
 
Du kommer langt med en vanlig kapp-/gjærsag som ikke er altfor ranglete, viktig at du skaffer et sagblad som er beregnet for fine snitt for å få et bra resultat. Å bruke testbiter som @Stuff skriver om er et godt tips. Lag et par for inner- og ytterhjørner så slipper du å få hjernedrypp hver gang om hvordan du skal legge snittet.

Hellere en bra manuell gjæringssag enn en billig kapp-/gjærsag.

Hvis du skal male listene kan du også skjule uperfektheter med litt malerfug og du vil fortsatt få et perfekt resultat.
 
Enkelt tenk... bordet er tak og anhållet er vegg. Legger du listen så er det bare å kappe f.eks. 45° om veggen er 90°.
Ytterhjørne. Vinkle fra den bit som skal monteres.
Innerhjørne. Vinkle mot den bit som skal monteres.
 
  • Liker
runjes02 og 1 annen
  • Laddar…
Absolutt, har man lister som skal monteres på visst hold (opp/ned) som går fra ytterhjørne til innerhjørne så gjelder det å ha tankene i styr bare :D
 
JanneJanne123
Nøye deg ikke med bare kappede lister. Lær deg å kroppet dem, så blir det enda bedre. En figursag og en skarp morakniv er det som trengs i tillegg til en gjærsag. Foruten litt mer tid da..
 
  • Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.