Jeg holder på å flytte et bad og har samtidig revet opp innertaket på det var en fuktskade i det.
For å være sikker på at det jeg gjorde var riktig så tok jeg ut en takstmann.
Han sa at jeg skulle forsterke bjelken jeg viser bilder av nedenfor ved å legge en 45x195-bjelke parallelt med denne og skru sammen disse med en skrue oppe og en nede hver 50 cm.
Nå når jeg skulle gjøre alvor av saken så har jeg rigget bort litt isolasjon på loftet og da viste det seg at den eksisterende bjelken går fra å være helt rett til å være vridd ca. 45 grader der den ligger på sitt støtte.
Hva gjør jeg nå?
Det blir jo ikke lett å skru sammen min nye bjelke med den som har vridd seg.
Man kan se at den vrir seg lengre inn.
Her er den sammenføyd med en annen bjelke, noe som ble gjort når takkupa ble bygget (antageligvis 50-tallet)
Jeg tør ikke å gi meg i kast med å ta ned den vridde regeln for å erstatte den.
Tipset med skrutvinge hørtes interessant ut.
Jeg kan kanskje begynne med å sette på skrutvingen lengst ut... ta et rør og sette på tvinge for å få en god vektstang, og så prøve å bryte regeln rett før jeg legger imot den nye?!?
Med noen grove bolter bør det være mulig å trekke sammen den vridde bjelken med en ny forsterkningsbjelke. Problemet er vel at man ikke gjerne vil "vri tilbake" den gamle bjelken så mye da det kan forstyrre resten av konstruksjonen som har satt seg etter den nåværende formen på bjelken. Avhenger jo av hva som hviler på den, ser ikke det helt på bildene. Generelt pleier gammelt treverk å være mye sterkere (tettvokst, mye kjerneved) enn nytt, så det ville kunne tale for at en ny bjelke er mer formbar enn den gamle. På den annen side pleier jo godt treverk ikke å vri seg så mye.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.