Tenkte å bygge et drivhus av tre til våren. Har noen gamle vinduer i god stand, så det skal nok gå bra. Kommer til å bygge en ramme i 45x95mm, med cc600 omtrent.
Har imidlertid noen tanker rundt takkonstruksjonen. Drivhuset vil være 260x450cm, sidehøyde cirka 200cm og mønehøyde cirka 250cm. Taket vil være av kanalplast, så det er ikke store laster bortsett fra eventuell snø. (Stockholmsområdet).
Ser selv to forskjellige alternativer.
1) En mønebjelke på 450cm pluss utstikk som hviler på gavlene.
2) Takstoler. Imidlertid vil disse stjele litt av volumet i drivhuset, så jeg er ikke så begeistret for den løsningen.
Så, hvordan har dere andre gjort det, finnes det flere alternativer?
Hvor kraftig mønebjelke trenger jeg ifølge disse forutsetningene?
Har imidlertid noen tanker rundt takkonstruksjonen. Drivhuset vil være 260x450cm, sidehøyde cirka 200cm og mønehøyde cirka 250cm. Taket vil være av kanalplast, så det er ikke store laster bortsett fra eventuell snø. (Stockholmsområdet).
Ser selv to forskjellige alternativer.
1) En mønebjelke på 450cm pluss utstikk som hviler på gavlene.
2) Takstoler. Imidlertid vil disse stjele litt av volumet i drivhuset, så jeg er ikke så begeistret for den løsningen.
Så, hvordan har dere andre gjort det, finnes det flere alternativer?
Hvor kraftig mønebjelke trenger jeg ifølge disse forutsetningene?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 innlegg
Pulttak er jo alltid et enklere alternativ for gjør-det-selv-eren. Limtre tillater slankere dimensjoner. Hvem har sagt at man trenger å ha taket festet over takstolene?
Jeg skal forsøke å beskrive hvordan man bygde treveksthus, før det ble moderne med aluminiumskonstruksjon.
Grunn: Støpt sokkel, med stående UNP100 bjelker annenhver meter (i ditt tilfelle totalt 6 stk). Bjelkene plasseres 90 mm inn fra ferdig grunn ytterside. Mure med leca mellom bjelkene, opp til passende grunnmål.
Vegger: Svillepapp, sville av 45x95. Stående sprosser av 45x70, med c/c passende glassbredden. Hammarband 45x95, gjennomgående bolt i de stående bjelkene.
Tak: Sprosser 45x70, hjørnesprosser mot gavler 70x70, møneplanke 45x195.
Gavler, monteres sist: Sprosser 45x70, dørkarm av 45x145.
På den tiden gikk det an å kjøpe sprosser med ferdig glassfals, men det går like bra å lage dem selv. Enten med håndoverfres, eller enda enklere, spikre fast en tynn list 15x22.
Lufteluker og dør tilkommer.
Ofte ble veksthusene bygget helt i trykkimpregnert trevirke.
Grunn: Støpt sokkel, med stående UNP100 bjelker annenhver meter (i ditt tilfelle totalt 6 stk). Bjelkene plasseres 90 mm inn fra ferdig grunn ytterside. Mure med leca mellom bjelkene, opp til passende grunnmål.
Vegger: Svillepapp, sville av 45x95. Stående sprosser av 45x70, med c/c passende glassbredden. Hammarband 45x95, gjennomgående bolt i de stående bjelkene.
Tak: Sprosser 45x70, hjørnesprosser mot gavler 70x70, møneplanke 45x195.
Gavler, monteres sist: Sprosser 45x70, dørkarm av 45x145.
På den tiden gikk det an å kjøpe sprosser med ferdig glassfals, men det går like bra å lage dem selv. Enten med håndoverfres, eller enda enklere, spikre fast en tynn list 15x22.
Lufteluker og dør tilkommer.
Ofte ble veksthusene bygget helt i trykkimpregnert trevirke.
Ingen som har sagt det, men på en hel del bilder og skisser jeg har funnet har det vært slik, derav spørsmålet mitt. Pulttak er ikke aktuelt da det ikke hadde passet inn med huset og resten av nabolaget.Apprentice skrev:
Jeg kan tipse om boken "Moderne drivhus" fra 1926. Der beskrives i detalj konstruksjoner for små og store drivhus av alle slag. Jeg fant mitt eksemplar på http://www.bokborsen.se/index.php. Den er dessverre nedpakket nå - på grunn av (nettopp) renovering - så jeg kan ikke sjekke opp for deg.
Se også:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/70621-takstolskonstruktion-till-vaexthus.html
Hva har du tenkt å bruke for tre? Jeg tenker selv på drivhus og heller nok mot kjernefuru evt. varmebehandlet trevirke, vil ikke ha trykkimpregnert i drivhus.
Se også:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/70621-takstolskonstruktion-till-vaexthus.html
Hva har du tenkt å bruke for tre? Jeg tenker selv på drivhus og heller nok mot kjernefuru evt. varmebehandlet trevirke, vil ikke ha trykkimpregnert i drivhus.
Har ikke bestemt meg ennå, kunne nok tenke meg trykkimpregnert treverk for jeg skal bare dyrke i potter. Gjenstår dog en del tankevirksomhet. Har jo gamle malte vinduer så jeg må male uansett.mandus skrev:Jeg kan tipse om boken "Moderne drivhus" fra 1926. Der beskrives i detalj konstruksjoner for små og store drivhus av alle slag. Jeg fant mitt eksemplar på [lenke] . Den er dessverre pakket ned nå - pga (akkurat det) oppussing - så jeg kan ikke sjekke opp for deg.
Se også:
[lenke]
Hva har du tenkt å bruke for tre? Jeg tenker selv på drivhus og heller nok mot furu kjerne alt. varmebehandlet treverk, vil ikke ha trykkimpregnert i drivhus.
Her finnes en prisliste, scroll ned for "växthusglas"
http://www.allglas.se/intelligens/kund/sida.asp?sida=64
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/86189-foensterglas.html
http://www.allglas.se/intelligens/kund/sida.asp?sida=64
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/86189-foensterglas.html
Her finnes det tegninger på forskjellige drivhus.
http://bioengr.ag.utk.edu/Extension/ExtPubs/PlanList97.htm#Greenhouse Plans
http://bioengr.ag.utk.edu/Extension/ExtPubs/PlanList97.htm#Greenhouse Plans
Klikk her for å svare