Jeg må ordne en kjøkkenvifte.
tenkte en takintegrert vifte med motor utendørs på taket.
Er dette et bra produkt for formålet?
https://fjaraskupan.se/pub_docs/files/PDF/monteringsanvisningar/monteringsanvisning_tfu.pdf
mitt tak er av papp og tykkelse 25-35 cm
tenkte en takintegrert vifte med motor utendørs på taket.
Er dette et bra produkt for formålet?
https://fjaraskupan.se/pub_docs/files/PDF/monteringsanvisningar/monteringsanvisning_tfu.pdf
mitt tak er av papp og tykkelse 25-35 cm
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.409 innlegg
Man kler den inn i papp som på bildet. Om den er bra eller ikke vet jeg ikke, men jeg vil si at det vanligste er å bygge en boks av plyfa med et blikkdeksel for formålet og et vanlig isolert rør.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.409 innlegg
Forstår ikke helt hva du mener, men ofte går jo boksen gjennom taket (se bildene), så man må jo fjerne papp og råspont for å få den gjennom.
Det går såklart an å bare sette den oppå også, og da trenger du bare å rive så du får gjennom det du skal ha gjennom.
Vet ikke om det hjalp
Det går såklart an å bare sette den oppå også, og da trenger du bare å rive så du får gjennom det du skal ha gjennom.
Vet ikke om det hjalp
Alle funderinger er velkomne. 
Tenker at den instruksjonen som følger med ikke riktig går å bruke for flate papptak. Det føles jo litt merkelig at jeg skal skinne med plåt når resten av taket bare er papp, for eksempel.
Tenker at den instruksjonen som følger med ikke riktig går å bruke for flate papptak. Det føles jo litt merkelig at jeg skal skinne med plåt når resten av taket bare er papp, for eksempel.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.409 innlegg
Jeg er ikke så kunnskapsrik på vent eller imkanaler og dens regler, men fra et tetthetssynspunkt ser jeg ingen fordel med den du lenket til, det er jo ikke boksen som skal isoleres, men det er jo kanalen/røret som trenger det.
En taktekker/pappetekker kan selvfølgelig hjelpe til, men vil sannsynligvis ikke ville ta på seg selve vent. jobben.
Gummistos fungerer bra til uisolerte rør som for eksempel avløpslufting, men har ingenting å gjøre her synes jeg.
En taktekker/pappetekker kan selvfølgelig hjelpe til, men vil sannsynligvis ikke ville ta på seg selve vent. jobben.
Gummistos fungerer bra til uisolerte rør som for eksempel avløpslufting, men har ingenting å gjøre her synes jeg.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.409 innlegg
Noen cm større enn vent røret pluss isolasjon og 30-35cm høyt over eksisterende papptak.D Derbyboy skrev:
Tillegg. Om ikke produsenten til kjøkkenviften sier noe annet for at deres vifte osv skal fungere, kanskje finnes ferdige produkter i noe kitt?
Sist redigert:
Jeg var litt inne på denne:
https://fjaraskupan.se/pub_docs/files/PDF/monteringsanvisningar/monteringsanvisning_tfu.pdf
men det som gjør meg usikker er den der bunnforbindelsen.
Min vifte kommer til å sitte ca. 30 cm under forbindelsen.
vil jeg virkelig få plass med kaldtrassbeskyttelse og deretter en fleksibel spiro slik at jeg kan trykke opp viften.
https://fjaraskupan.se/pub_docs/files/PDF/monteringsanvisningar/monteringsanvisning_tfu.pdf
men det som gjør meg usikker er den der bunnforbindelsen.
Min vifte kommer til å sitte ca. 30 cm under forbindelsen.
vil jeg virkelig få plass med kaldtrassbeskyttelse og deretter en fleksibel spiro slik at jeg kan trykke opp viften.
Har ikke bestemt meg, men det blir en eller annen kraftig kar med EC-motor.
Jeg har sett på denne:
https://fjaraskupan.se/produkter/motorer/takmotorer/fk-eco-flow-svart
(burde finnes noe tilsvarende uten at det står fjäråskupan på for en noe mindre peng)
Jeg har sett på denne:
https://fjaraskupan.se/produkter/motorer/takmotorer/fk-eco-flow-svart
(burde finnes noe tilsvarende uten at det står fjäråskupan på for en noe mindre peng)
Tror ikke det skal være noe rør i selve boksen.
røret kobles til i bunnen.
men det er klart, får jeg det perfekt med gjennomboringen så kanskje jeg kan få det til med et stivt spiro. Skulle bare føles mye bedre å kunne bruke et fleksibelt rør om hulltakingen blir noen cm feil. De der stive rørene går jo ikke å bøye 1 mm.
røret kobles til i bunnen.
men det er klart, får jeg det perfekt med gjennomboringen så kanskje jeg kan få det til med et stivt spiro. Skulle bare føles mye bedre å kunne bruke et fleksibelt rør om hulltakingen blir noen cm feil. De der stive rørene går jo ikke å bøye 1 mm.


