D
Hvordan tetter man mellom papptaket og den der metallboksen?
 
Rickard.
Man kler den inn i papp som på bildet. Om den er bra eller ikke vet jeg ikke, men jeg vil si at det vanligste er å bygge en boks av plyfa med et blikkdeksel for formålet og et vanlig isolert rør.
 
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ah ok, skjærer man bort den pappen som ligger eller setter man bare hetten på og legger ny papp rundt?
 
Rickard.
Forstår ikke helt hva du mener, men ofte går jo boksen gjennom taket (se bildene), så man må jo fjerne papp og råspont for å få den gjennom.

Det går såklart an å bare sette den oppå også, og da trenger du bare å rive så du får gjennom det du skal ha gjennom.

Vet ikke om det hjalp :p
 
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Alle funderinger er velkomne. :)

Tenker at den instruksjonen som følger med ikke riktig går å bruke for flate papptak. Det føles jo litt merkelig at jeg skal skinne med plåt når resten av taket bare er papp, for eksempel.
 
D
Hadde det vært et rundt rør som skulle igjennom, så skal mannen ha en gummistos.

Gummistos for takmontering, svart og sirkulær med fleksibel kant for å passe forskjellige rørstørrelser. Brukes til tetting av takgjennomføringer.

Men med den der givet i plåt så bretter man bare opp pappen på huven.

Er det takfirmaer som gjør en sånn jobb?
 
Rickard.
Jeg er ikke så kunnskapsrik på vent eller imkanaler og dens regler, men fra et tetthetssynspunkt ser jeg ingen fordel med den du lenket til, det er jo ikke boksen som skal isoleres, men det er jo kanalen/røret som trenger det.

En taktekker/pappetekker kan selvfølgelig hjelpe til, men vil sannsynligvis ikke ville ta på seg selve vent. jobben.

Gummistos fungerer bra til uisolerte rør som for eksempel avløpslufting, men har ingenting å gjøre her synes jeg.
 
D
Hvordan vet man dimensjonen på esken?
 
Rickard.
D Derbyboy skrev:
Hvordan vet man dimensjonen på boksen?
Noen cm større enn vent røret pluss isolasjon og 30-35cm høyt over eksisterende papptak.

Tillegg. Om ikke produsenten til kjøkkenviften sier noe annet for at deres vifte osv skal fungere, kanskje finnes ferdige produkter i noe kitt?
 
Sist redigert:
D
D
Bygger jeg en egen boks så kan jeg jo sette bunnforbindelsen høyere opp (i boksen) og dermed få plass til en lengre bit fleksibelt spiro.

Kan man i det hele tatt få på et fleksibelt spiro på den der bunnforbindelsen eller er den bare til for stive spiro.
 
  • Modell av en kasse med en rødmerket bottenanslutning for rør, etikett viser "Rör för eldragning och styrning".
Rickard.
Hva skal du ha for vifte?
 
D
D
Tror ikke det skal være noe rør i selve boksen.

røret kobles til i bunnen.

men det er klart, får jeg det perfekt med gjennomboringen så kanskje jeg kan få det til med et stivt spiro. Skulle bare føles mye bedre å kunne bruke et fleksibelt rør om hulltakingen blir noen cm feil. De der stive rørene går jo ikke å bøye 1 mm.
 
  • Illustrasjon av et firkantet hus med to rør i et hull, ventildeksel ved siden av med tilkoblinger for rør. Grønn markering viser monteringspunkter.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.