I overetasjen i huset vårt er det en slags vev i taket som er spent mellom veggene. Nå fjerner jeg spennertaket og erstatter det med takgips (60 x 120). Det er en grov trepanel under spennertaket så det er ikke noe problem å skru gipsen i dette. I trappen er taket senket og der mangler det panel så der har jeg ikke noe bra underlag å skru gipsen i. Bør jeg først spikre rupanel eller noe platemateriale for å få godt feste for gipsen i trappen?
Ja 
Grunnregelen for gips i tak er CC30, så du bør slå opp f.eks. 22X95 med cc30 slik at gipsen får godt feste. Deretter gjelder det å feste 22X95 slik at de ikke buer seg heller, men det ser jo litt grovt ut som cc60 på regelverket, og det blir fint å feste mot.
Grunnregelen for gips i tak er CC30, så du bør slå opp f.eks. 22X95 med cc30 slik at gipsen får godt feste. Deretter gjelder det å feste 22X95 slik at de ikke buer seg heller, men det ser jo litt grovt ut som cc60 på regelverket, og det blir fint å feste mot.
Slenger inn et delspørsmål:mats_o skrev:
Innebærer altså at man trenger å ha en skruerad hver 30. cm? Hvor tett bør skruene imellom sitte på 60/120-takgips?
Klikk her for å svare