D09
Skal kjøpe litt takgips på veien hjem i dag.

tenkte små plater for enkelhets skyld :)

Når jeg sjekker litt rundt ser det ut til at gipsen har målene 60x120.

Mine "lekter" ( 28x70 ) ligger på cc45.

Har jeg rotet det til eller finnes det 90cm bred gips?

cc30 er standard for tak. Skal du sparkle skjøter eller ikke? Hvis du skal sparkle skjøtene kan du bruke vanlige plater med 90 bredde, litt mer slitsomt å få opp, men færre skjøter...

D09
Vet ikke ang sparklingen, vurderer å henge opp en motivtapet :)

Med viss risiko for at jeg er uinnsatt, men er det noen spesiell takgips? Normalt (vegg)gips finnes jo i 120x250 og 90x250 (og også lengre).

Men du kanskje skal ha sånn gips med fasning, så man slipper å sparkle skjøtene? Tror at det eventuelt kalles gipsplank.

Uansett synes jeg det er penere med glatte tak, men det er jo mer jobb riktignok. Så tror jeg man pleier å avstive på cc30 i tak.

D09
Fasning hadde vært fint men da får man ta vegggips i verste fall...

Likevel var det en snekker som hjalp meg opp med lektene :/

D09
Det ble 90x240 gips
Tungt som satan ha ha

En kjeller med pågående konstruksjon, hvitt gipstak med lysarmatur, trevegger, rørinstallasjoner, og en stor varmeovn med display på fronten.

Nå til et dumt spørsmål 😉

Om jeg monterer gipslag nr2, funker det å velge 60x120 takgips og skru på?

Alle skruene kommer jo ikke til å havne i en stender. Kun 1 skrurad omtrent.

Er dette dømt til å mislykkes?

Du burde jo kjørt cc30 på reglene. Tror ikke det blir så veldig bra med bare en rad i gipsen.

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
Stefan N skrev:
Du burde jo kjørt cc30 på bjelkene. Tror ikke det blir så veldig bra med bare en rad i gipsen.
Så sant :) eneste grunnen til cc45 var at snekkeren som hjalp meg / byttet tjeneste monterte dem.. Hadde ikke en tanke på riktig cc da ha ha

Det innser jeg nå 😁😁😁 he he

Forstå min dårskap ;)
Det blir 3 rader skruer men kun 1 i bjelke, men det skjønner dere :)

Skruene som havner i gipsen ( gips + gips ) kan man ikke regne med antar jeg

Du kommer ikke engang kunne stramme til skruene ordentlig med kun gips bak. Skal du ha doble plater må det bli like som du har, som settes med forskjøvne skjøter, dvs. begynne med en som er 45 cm bred.

• Liker
D09
  • Laddar…
Skulle vilje påstå at det er dømt til å mislykkes, det drar ingenting i ditt første lag gips.
Personlig hadde jeg dessuten valgt stålstender i ditt fyrrom hvor jeg regner med at det til tider kan bli ganske varmt - tre lever og vil kanskje bevege seg med eventuelle sprekker som følge. Fullt mulig at det holder hvor bra som helst dessuten om du forskyver gipsskjøtene 45cc.
Jeg ville lagt et til lag med samme gips men forskyve skjøter om du nå må ha to lag i akkurat fyrrommet - Streber du etter EI60 så skal vel hvert lag tettes mot vegger med brannbeskyttelsesfug?
Og ja, 2 plater gips er fullgodt for å oppnå EI60 så du kan strunte i branngips.

Dessuten verdt å nevne, skulle senke taket i en hall ved en anledning og hang stålstender som alltid på cc30, handlet takgips da de var "smidige" - Men pokker for hard gips!! Det gikk ikke å dra i stålstender og få skruene til å gå inn i platen. Rev ned dritten og hang 90x200 gips som jeg pleier... Alltid lærer man noe.

• Liker
D09
  • Laddar…
Eller lime og kjøre med "gips i gips skrue"

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
Kommer ikke til å klassifisere rommet som "fyrrom" men vil gjøre så godt jeg kan for å sove godt :)

Så det blir gips på dør, dobbelt i taket osv., men vil beholde det som et teknikkrom :)

Hadde vært fint hvis man kunne få opp vanlig takgips med kanter i hjørnene som det bare er å sparkle skruehull og deretter male :)

Fungerer det med limet i et rom som blir ganske varmt så gjør jeg gjerne et forsøk :)

Kommer til å regle opp med metallregler rundt tanken og isolere. Ca 20cm på sidene og Max mot taket. Ville dere montert også dobbelt gips der?

Altså innenfor tankens vegg (på taket)

D09 skrev:
Hadde vært fint om man kunne fått opp vanlig takgips med kanter i hjørnene som det bare er å sparkle skruehull og deretter male :)
Med kanter så mener du diken? Jeg ville unngått å sette diken mot veggen - Nå hater jeg å sparkle men jeg opplever at det er et gissel å sparkle diken mot vegg. Heller bare sparkle skruehullene og dra en latex mot veggen - Eller som kanskje i ditt tilfelle da BrandFog...

• Liker
D09
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.