1.412 lest ·
4 svar
1k lest
4 svar
Taket svikter, hvordan lage mal for perlestaff?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Kjennes som litt vel mye nedbøyning, spesielt om sommeren når taket er ubelastet? Men det er kanskje bare et gammelt hus?
Normalt aksepterer man ~L/300 ved dimensjonering av bjelker.
Du havner vel <L/100 med disse verdiene.
For å få ut profilen så kan du vel sette en planke parallelt med noe av takene, men med en passende offset. Så kjører du med en kloss som avstand for å "skrive" bueformen. Klossens tykkelse tilpasser du i forhold til offseten så profilen rommes.
Normalt aksepterer man ~L/300 ved dimensjonering av bjelker.
For å få ut profilen så kan du vel sette en planke parallelt med noe av takene, men med en passende offset. Så kjører du med en kloss som avstand for å "skrive" bueformen. Klossens tykkelse tilpasser du i forhold til offseten så profilen rommes.
Jeg forstod litt halvveis hva du mener;richardtenggren skrev:
Føles som litt vel mye nedbøyning, spesielt om sommeren når taket er ubelastet? Men det er kanskje bare et gammelt hus?
Normalt aksepteres ~L/300 ved dimensjonering av bjelker.
For å få ut profilen kan du vel sette en planke parallelt med et av takene, men med en passende offset. Deretter kjører du med en kloss som avstand for å "scribe" bueformen. Klossens tykkelse tilpasser du i forhold til offseten så profilen rommes.
Skal jeg sette en planke rett med et vater, på den ikke-spontede nivåforskjellen som går ned et antall cm for å kunne romme hele helningen. Så tar jeg en liten kloss som avstand, setter en penn mot den og drar en strek langs hele planken? Tenker jeg riktig da?
Da har jeg i så fall helningen som det nedre taket har. Burde det rimeligvis være tilstrekkelig samme helning som det øvre taket har, der jeg skal sette den første sporten?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Sjekk denne lenken;
https://www.carpentry-tips-and-tricks.com/how-to-scribe.html
Samtidig kanskje du kan tvinge på plass perlsponten så den får samme krumming? Ellers er det jo risiko for at det blir ekstra tydelig med nedbøyningen.
https://www.carpentry-tips-and-tricks.com/how-to-scribe.html
Samtidig kanskje du kan tvinge på plass perlsponten så den får samme krumming? Ellers er det jo risiko for at det blir ekstra tydelig med nedbøyningen.
Takk for lenken!richardtenggren skrev:
Jeg forstår hva du mener, at man kanskje forsterker effekten av hvordan taket svikter, men dessverre er det ikke mulig å bøye perlesponten så mye..Gjenstår å se hvordan det ser ut når alt er på plass! Det blir uansett en morsom øvelse i hvordan man scribe'er! Hva heter det på norsk, at man scribe'er? Så jeg kan søke litt mer på det senere.
Klikk her for å svare