5.047 lest ·
29 svar
5k lest
29 svar
Taket over verandadøren synker
Skulle være interessant å få et bilde av det som du skriver er "jernbjelke" ut ifra at setningen er på midten. Det er der du skal fokusere og også frilegge for å se hva som er stoppet inn I veggen. Du har jo snekkere koblet inn og kunne la dem gjøre det. Må likevel gjøres for å kunne utbedre. Gjettvis er det ingen jernbjelke, eller to, for på så kort strekning ville den neppe gå ned.
Om man får lov å gjette tror jeg man har satt to vinkeljern på hver side av en trebjelke. og at dette ikke er nok. Men nå er det bare gjetninger, riv bort innerveggen og se. Det ville vært kjedelig om man får en skikkelig setning.
A AndersS skrev:Det ville vært interessant å få et bilde av det som du skriver er "järnbalk" med tanke på at setningen er på midten.
Det er der du bør fokusere og også frilegge for å se hva som har blitt satt inn I veggen.
Du har jo snekkere involverte og kunne la dem gjøre det. Det må uansett gjøres for å kunne utbedre.
Antageligvis er det ingen järnbalk, eller to, for på så kort avstand ville den neppe gått ned.
Hei,
Takk.
Sender to bilder av jernbjelken, en innenfra og en utenfra.
Undersøker videre med å oppsøke byggere som har bygget løsningen.
Ja, vi trenger antagelig å rive og bygge nytt på en eller annen måte, vil kunne tidsbestemme før vi gjør inngrep på spiserommet.
Hilsener
Takk.
Sender to bilder av jernbjelken, en innenfra og en utenfra.
Undersøker videre med å oppsøke byggere som har bygget løsningen.
Ja, vi trenger antagelig å rive og bygge nytt på en eller annen måte, vil kunne tidsbestemme før vi gjør inngrep på spiserommet.
Hilsener
Hei igjen!
Etter videre undersøkelse ser vi at bjelkene er rette, men rammen på altandøren er skjev. Kommer trykk på den ene siden, den inne i huset. Vi gjetter at en av takstolene presser ned på midten av døren. Skal åpne opp og sjekke videre / bekrefte.
Etter videre undersøkelse ser vi at bjelkene er rette, men rammen på altandøren er skjev. Kommer trykk på den ene siden, den inne i huset. Vi gjetter at en av takstolene presser ned på midten av døren. Skal åpne opp og sjekke videre / bekrefte.
forstår nok ikke helt. Om en takstol trykker på døren så den ikke kan åpnes, kan ikke bjelkene være rette.David Noorzoy skrev:
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Er det ikke så at de bare har lagt inn en liten "jernbjelke" for å holde opp teglsteinen?
De har altså ikke lagt inn noen bjelke for å ta lasten. 280cm er jo ingen kjempeavstand og jeg kan ikke forstå hvorfor man velger en jernbjelke i dette tilfellet.
De har altså ikke lagt inn noen bjelke for å ta lasten. 280cm er jo ingen kjempeavstand og jeg kan ikke forstå hvorfor man velger en jernbjelke i dette tilfellet.
Noe stemmer ikke i din beskrivelse. Teglbjelken på utsiden er jo også påvirket.David Noorzoy skrev:
Det kan jo ikke være mye jobb å frilegge innsiden over døren så du får se hva som er gjort. Om de har felt inn en bjelke? Om de nå har felt inn en bjelke så føles det spontant som at bjelken ikke ligger i kontakt med det den skal bære.
Finner ingen bedre forklaring om ikke bjelken er for svak selvfølgelig. Men det tror jeg ikke.
Ja det er logisk som du skriver. Trykket kommer på sponplatene og luftspalten hitom bjelken, den flaten som er over rammen til altandøren. Rammen til altandøren er bøyd, ikke bjelkene.Viktor.J skrev:
Hei, takk. Er spørsmålet hvorfor bjelken ikke ble plassert slik at den bærer vekten av takstolen? Byggmesteren som satte inn bjelken tror den ble plassert korrekt, tror noe under flere år har påvirket takstolen, vi skal ta opp litt mer for å sjekke.Krille-72 skrev:
Noe stemmer ikke i din beskrivelse. Teglbjelken på utsiden er jo også påvirket. Det kan jo ikke være mye arbeid å frilegge innsiden over døren så du får se hva som er gjort. Om de har felt inn en bjelke? Om de nå har felt inn en bjelke så føles det spontant som at bjelken ikke ligger i kontakt med det den skal bære. Finner ingen bedre forklaring om ikke bjelken er for svak selvfølgelig. Men det tror jeg ikke.
Hvordan har det gått med dere?
Hei! Takk for spørsmålet. Vi har tatt opp paneler i himlingen utenfor huset samt krøpet ned til kanten på taket oppe i vinden. Vi ser ikke noe problem med synkende takstoler eller jernbjelker. Problemet med synkende himling i spisestuen ser vi rammer fra midten av spisestuen frem til altandøren. Vi tror nå det skyldes at forrige eier fjernet en bærende vegg i kjøkkenet da de skulle åpne opp og lage en kjøkkenøy. Et tiltak er å løfte og finne avveksling oppe i vinden, innebærer dog å bygge om ventilasjonsrør. Vi tror at det vil slutte å synke i midten av kjøkkentaket og vi gjør tiltaket ved altandøren ved å fjerne innerveggen (4-5 cm gips og luftspalte) og erstatte med 45mm regler langs hele innerveggen for å støtte. En konsekvens blir at kjøkkenveggen kryper innover 2-3 cm. Det føles ikke sikkert på noen måte, dog ganske sannsynlig at himlingen ved altandøren slutter å synke.
Klikk her for å svare

