Skulle være interessant å få et bilde av det som du skriver er "jernbjelke" ut ifra at setningen er på midten. Det er der du skal fokusere og også frilegge for å se hva som er stoppet inn I veggen. Du har jo snekkere koblet inn og kunne la dem gjøre det. Må likevel gjøres for å kunne utbedre. Gjettvis er det ingen jernbjelke, eller to, for på så kort strekning ville den neppe gå ned.
 
  • Liker
David Noorzoy
  • Laddar…
Om man får lov å gjette tror jeg man har satt to vinkeljern på hver side av en trebjelke. og at dette ikke er nok. Men nå er det bare gjetninger, riv bort innerveggen og se. Det ville vært kjedelig om man får en skikkelig setning.
 
A AndersS skrev:
Det ville vært interessant å få et bilde av det som du skriver er "järnbalk" med tanke på at setningen er på midten.
Det er der du bør fokusere og også frilegge for å se hva som har blitt satt inn I veggen.
Du har jo snekkere involverte og kunne la dem gjøre det. Det må uansett gjøres for å kunne utbedre.
Antageligvis er det ingen järnbalk, eller to, for på så kort avstand ville den neppe gått ned.
 
  • Sprekker i vinduskarm med maling som flasser.
  • Et hull i en vegg med synlig gips og isolasjonsmateriale, antageligvis fra et bygge- eller renoveringsprosjekt.
Hei,
Takk.
Sender to bilder av jernbjelken, en innenfra og en utenfra.
Undersøker videre med å oppsøke byggere som har bygget løsningen.
Ja, vi trenger antagelig å rive og bygge nytt på en eller annen måte, vil kunne tidsbestemme før vi gjør inngrep på spiserommet.
Hilsener
 
Hei igjen!
Etter videre undersøkelse ser vi at bjelkene er rette, men rammen på altandøren er skjev. Kommer trykk på den ene siden, den inne i huset. Vi gjetter at en av takstolene presser ned på midten av døren. Skal åpne opp og sjekke videre / bekrefte.
 
  • Liker
dajmx
  • Laddar…
David Noorzoy David Noorzoy skrev:
Hei igjen!
Etter videre undersøkelse ser vi at bjelkene er rette, men rammen på terrassedøren er skjev. Kommer trykk på den ene siden, den inne i huset. Vi gjetter at en av takstolene trykker ned på midten av døren. Skal åpne opp og sjekke videre / bekrefte.
forstår nok ikke helt. Om en takstol trykker på døren så den ikke kan åpnes, kan ikke bjelkene være rette.
 
  • Liker
Krille-72
  • Laddar…
Er det ikke så at de bare har lagt inn en liten "jernbjelke" for å holde opp teglsteinen?
De har altså ikke lagt inn noen bjelke for å ta lasten. 280cm er jo ingen kjempeavstand og jeg kan ikke forstå hvorfor man velger en jernbjelke i dette tilfellet.
 
David Noorzoy David Noorzoy skrev:
Hei igjen!
Etter videre undersøkelse ser vi at bjelkene er rette, men rammen på altandøren er skjev. Kommer trykk på ene siden, den inne i huset. Vi gjetter at en av takstolene trykker ned på midten av døren. Skal åpne opp og se videre / bekrefte.
Noe stemmer ikke i din beskrivelse. Teglbjelken på utsiden er jo også påvirket.
Det kan jo ikke være mye jobb å frilegge innsiden over døren så du får se hva som er gjort. Om de har felt inn en bjelke? Om de nå har felt inn en bjelke så føles det spontant som at bjelken ikke ligger i kontakt med det den skal bære.
Finner ingen bedre forklaring om ikke bjelken er for svak selvfølgelig. Men det tror jeg ikke.
 
Jeg kan ikke se hva det er for noe på bildet fra innsiden.
Utsiden tolker jeg som tidligere innlegg er en teglbjelke og den bærer normalt ingen taklaster.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
jeg forstår nok ikke helt. Hvis en takstol trykker på døren slik at den ikke kan åpnes, kan ikke bjelkene være rette.
Ja det er logisk som du skriver. Trykket kommer på sponplatene og luftspalten hitom bjelken, den flaten som er over rammen til altandøren. Rammen til altandøren er bøyd, ikke bjelkene.
 
Synes også beskrivelsen er uklar. Jeg tolker det som et flattjern som holder teglsteinen på plass. Hva holder innsiden oppe?
 
S Sesulo skrev:
Synes også beskrivelsen er uklar. Jeg tolker det som et flatjern som holder teglet på plass. Hva holder innsiden oppe?
Det er et godt spørsmål. Altfor lite med tanke på at innsiden raser.

Kanskje bjelkene kunne blitt plassert annerledes for å bære den vekten.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Noe stemmer ikke i din beskrivelse. Teglbjelken på utsiden er jo også påvirket. Det kan jo ikke være mye arbeid å frilegge innsiden over døren så du får se hva som er gjort. Om de har felt inn en bjelke? Om de nå har felt inn en bjelke så føles det spontant som at bjelken ikke ligger i kontakt med det den skal bære. Finner ingen bedre forklaring om ikke bjelken er for svak selvfølgelig. Men det tror jeg ikke.
Hei, takk. Er spørsmålet hvorfor bjelken ikke ble plassert slik at den bærer vekten av takstolen? Byggmesteren som satte inn bjelken tror den ble plassert korrekt, tror noe under flere år har påvirket takstolen, vi skal ta opp litt mer for å sjekke.
 
Hvordan har det gått med dere?
 
  • Liker
David Noorzoy
  • Laddar…
Hei! Takk for spørsmålet. Vi har tatt opp paneler i himlingen utenfor huset samt krøpet ned til kanten på taket oppe i vinden. Vi ser ikke noe problem med synkende takstoler eller jernbjelker. Problemet med synkende himling i spisestuen ser vi rammer fra midten av spisestuen frem til altandøren. Vi tror nå det skyldes at forrige eier fjernet en bærende vegg i kjøkkenet da de skulle åpne opp og lage en kjøkkenøy. Et tiltak er å løfte og finne avveksling oppe i vinden, innebærer dog å bygge om ventilasjonsrør. Vi tror at det vil slutte å synke i midten av kjøkkentaket og vi gjør tiltaket ved altandøren ved å fjerne innerveggen (4-5 cm gips og luftspalte) og erstatte med 45mm regler langs hele innerveggen for å støtte. En konsekvens blir at kjøkkenveggen kryper innover 2-3 cm. Det føles ikke sikkert på noen måte, dog ganske sannsynlig at himlingen ved altandøren slutter å synke.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.