5.044 lest ·
29 svar
5k lest
29 svar
Taket over verandadøren synker
Hei!
I 2011 installerte vi skyveparti der en mindre verandadør tidligere var. Fra 130 cm til 280 cm åpnet vi opp ytterveggen.
Vi gjorde byggeanmeldelse, satte inn 2 jernbjelker og skyvedør.
Dørene har de siste 4 årene begynt å gå tregt, og vi tror det skyldes trykket fra taket på de bærende bjelkene.
242,5 cm fra gulv til tak på endene, 241 cm i midten av dørpartiet.
Vi har nylig åpnet og sett på sidene og i midten, og installasjonsarbeidet av bjelker og skyvedør ser ok ut.
Sprekker i fasaden på utsiden, har en video.
Har søkt bygningsingeniør for å konkret finne årsak samt gi forslag til tiltak (den yrkeskategorien har mye jobb med tanke på mitt skrale resultat).
Har dere tips?
Kona er skikkelig bekymret...
Takk
I 2011 installerte vi skyveparti der en mindre verandadør tidligere var. Fra 130 cm til 280 cm åpnet vi opp ytterveggen.
Vi gjorde byggeanmeldelse, satte inn 2 jernbjelker og skyvedør.
Dørene har de siste 4 årene begynt å gå tregt, og vi tror det skyldes trykket fra taket på de bærende bjelkene.
242,5 cm fra gulv til tak på endene, 241 cm i midten av dørpartiet.
Vi har nylig åpnet og sett på sidene og i midten, og installasjonsarbeidet av bjelker og skyvedør ser ok ut.
Sprekker i fasaden på utsiden, har en video.
Har søkt bygningsingeniør for å konkret finne årsak samt gi forslag til tiltak (den yrkeskategorien har mye jobb med tanke på mitt skrale resultat).
Har dere tips?
Kona er skikkelig bekymret...
Takk
Er veggen opplegg for takstolene? Det ser ikke ut som en etasje over? Kanskje viktigste spørsmålet, hva sier den personen som dimensjonerte stålbjelken når dere åpnet opp? Eller du skrev 2 stålbjelker?
Hei,
Ingen overetasje, souterreng hus der utgangen i spørsmålet er i øvre plan.
Det er en sak å undersøke, de som installerte de to jernbjelkene. Vet ikke.
Ingen overetasje, souterreng hus der utgangen i spørsmålet er i øvre plan.
Det er en sak å undersøke, de som installerte de to jernbjelkene. Vet ikke.
På innråding fra en ingeniør (som ikke har sett bygget) har jeg forsøkt å redusere risikoen for ras ved å sette opp en stender under en av bjelkene.
Jeg hadde begynt å undersøke hvordan det ser ut. Forstår ikke hva det er for "to jernbjelker" som sitter. Vanligvis setter man én. Kanskje er det to vinkeljern på hver sin side av befal avlastning?David Noorzoy skrev:
Uansett, du har skrevet at dere gjorde det, så jeg hadde vendt meg til "de" som utførte jobben i første omgang. Om veggen er opplegg for takstolene, basert på det du viser, så virker det jo ikke som at avlastningen er nok.
Veldig vanskelig å gi en god vurdering ut fra bildene dine, men noen refleksjoner oppstår.David Noorzoy skrev:
Hei!
I 2011 installerte vi et skyveparti der en mindre terrassedør tidligere fantes. Fra 130 cm til 280 cm åpnet vi opp yttervegg.
Vi gjorde en byggemelding, satte inn 2 jernbjelker og skyvedør.
Dørene har de siste 4 årene begynt å kline fast og vi tror det skyldes presset fra taket på de bærende bjelkene.
242,5 cm fra gulv til tak på endene, 241 cm i midten av dørpartiet.
Vi har nylig åpnet og sett på sidene og i midten, og installasjonsarbeidet av bjelker og skyvedør ser ok ut.
Sprekker i fasaden på utsiden, har en video.
Har søkt etter byggingeniør for å konkret finne årsak samt gi forslag til tiltak (den yrkeskategorien har mye arbeid med tanke på mitt dårlige resultat).
Har dere tips?
Kona er virkelig bekymret...
Takk
1) Det ser ut som det "henger ned" på midten når man ser fra innsiden. Burde være en umulighet hvis stålbjelken er rett beregnet. Hvis det skulle være en setning, synes jeg det burde se annerledes ut. F.eks. sprekk i gipsen på en eller begge sider.
2) Mursteinsbjelken på utsiden har garantert satt seg. Hvorfor det? Kan mursteinsbjelken tidligere ha vært sammenkoblet med trekonstruksjonen som ble revet bort og erstattet med stålbjelke? Ikke sannsynlig etter min mening. Derfor funderer jeg på om man har festet stålbjelken i mursteinsbjelken? Så var nok ikke konstruksjonen tenkt da huset ble bygd. Har stålbjelken derfor dratt med seg mursteinsbjelken?
Jeg kan ikke se noe annet alternativ enn at du stripper bort gipsen så man ser stålbjelken og stolpene den hviler på. Først deretter tror jeg man kan avgjøre litt mer hva som har skjedd.
Har du K-tegninger, så legg dem opp.
Mange bra kommentarer med gode spørsmål som ikke jeg har svar på. Videre utredning kreves, har tilgang til bra snekkere de anbefaler bygningsingeniør.
Takk
Fikk råd om å ta det med forsikringsselskapet.
Fikk råd om å ta det med forsikringsselskapet.
Forsikringsselskapet har kommet tilbake
Ingen forsikringssak slik det ser ut. Hvis videre undersøkelse viser en årsak som klassifiseres som en forsikringssak, kan de ta opp den samme saken igjen, f.eks. rørlekkasje, hendelse ved storm etc. Ikke setninger over tid etc. på grunn av byggingen.
Ingen forsikringssak slik det ser ut. Hvis videre undersøkelse viser en årsak som klassifiseres som en forsikringssak, kan de ta opp den samme saken igjen, f.eks. rørlekkasje, hendelse ved storm etc. Ikke setninger over tid etc. på grunn av byggingen.
Det var nok ikke så ventet dessverre. Jeg er nysgjerrig på hvordan det ser ut. Du må nok rive bort innerveggen så du får se hvordan man har lastet av åpningen.David Noorzoy skrev:
Ikke overraskende. Ta en tommestokk og mål fra taket til begge endene og til midten. Jeg vet ikke om bildet lurer, men det ser ut som det henger ned på midten. Du kan også ta et kontrollmål fra gulvet til de samme punktene.David Noorzoy skrev:
Takk.
Fra høyre side innenfra sett er det 242,5 cm fra tak til gulv, i midten 241 cm og fra venstre 242 cm. Dipp i midten.
Fra høyre side innenfra sett er det 242,5 cm fra tak til gulv, i midten 241 cm og fra venstre 242 cm. Dipp i midten.