I min leilighet har jeg et nedpendlet innertak. Det er montert et lag gips mot metallreglene, men nå tenkte jeg å montere et lag til siden det ikke finnes noen annen pen måte å skjule et stort hull i taket på. Så til mitt spørsmål..

Når jeg setter opp det andre laget gips: Må jeg sette skruene i reglene eller holder det at de fester i det første laget gips?

Har lest et sted at det skulle funke å lime opp platene også, men da må man vel uansett skru også? Brukes det færre skruer per plate hvis man velger å lime? Eller hva er poenget med å lime opp plater?

Mvh
Daniel
 
Hvor stort er stort? Å fikle inn en passe stor skive bak hullet og fylle med noen lag husfix hadde vært mitt første tips ellers :)
 
Noen lekter rundt kantene på hullet. Skru fast en gipsbit og sparkel.
 
Du må skruve i stålstenderne. Gipsen klarer ikke å bære vekten, og er enormt momentfølsom mot å overstramme. Skrutrekker er uaktuelt. Med 50mm skruer i stålstenderen så sitter det passe. Det går an å lime også, men det krever ganske kraftige limtyper som lukter mye, og man trenger en gipstang for å få opp platen og holde den på plass lenge nok til at limet bærer.
 
Det er et hull tvers over rommet som tidligere var dekket med en stygg sponplate. En vegg som hadde blitt revet og deretter har stenderne blitt kappet i høyde med innertaket. Det finnes ingenting å feste en gipsplate i direkte..

Hul i vegg med avkappede planker og ingen festepunkt for gipsplate i takhøyde.
 
Ta multimastern og kapp 14mm av de stående stendere og plater. Legg nye vertikale stendere (kortlinger) mellom de stående stendere med underkant 14mm over eksisterende tak. Skru en remse gips i dette. Sparkle, slip, mal, ferdig!
 
  • Liker
Haba_tsutt
  • Laddar…
Vet ikke helt hvordan jeg skal kunne komme til for å skru kortlingene i de gamle veggreglene.. ca 10 cm bredt hull bare.


Hull i taket med synlige bjelker, cirka 10 cm bredt, i et rom under renovering. Veggen har lyst tapet og en døråpning kan sees til høyre.
 
Skråskruve, på skrå mao :)
 
Det går jo bra å kappe litt mer og skru nedenfra ellers.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.