Har et sokkelhus der hele underetasjen har himling av isopor som er limt direkte på betong. Nå skal vi bygge to soverom i peisestuen og min fundering er hvordan jeg best fester lektene i taket: skal jeg rive ned isoporen alternativt skjære "kanaler" for lektene så de ligger tett mot betongtaket, eller kan jeg legge lektene direkte på isoporen og feste dem med ekspansjonsspiker?

Har spurt både hos ulike byggevarehandler samt også svogeren som har byggefirma, og alle svarer forskjellig. Noen sier å ta ned/spore isoporen mens andre sier at jeg kan beholde den og feste gjennom isoporen.

Fordeler og ulemper med de ulike alternativene?

Vi kommer til å sette opp annet tak en gang i fremtiden, men det er langt frem i tid.

Duttarmajster
Jeg skulle fjerne styrofoam for å få høyere takhøyde og redusere brannrisikoen.
Antar at styrofoam ble satt opp når man ikke brukte kjelleren som boareal for å spare litt på oppvarmingen.
Alternativt at man hadde øvingslokale i kjelleren.
Nå vil dere jo ha isolasjonen mot gulvet, ikke mot taket. Betongdekke bør jo lydisolere tilstrekkelig mellom etasjene.

Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Jeg ville ha fjernet frigolitten for å få høyere takhøyde og redusere brannrisikoen. Antar at frigolitten ble satt opp når man ikke brukte kjelleren som boareal for å spare litt på oppvarmingen. Alternativt at man hadde øvingslokale i kjelleren. Nå vil dere jo ha isoleringen mot gulvet, ikke mot taket. Betongbjelkelag bør jo lydisolere tilstrekkelig mellom etasjene.
Takhøyden påvirkes ikke så mye siden frigolitten bare er ca 15mm.

Frigolitten ble satt opp når huset ble bygget på midten av 60-tallet, og alle 4 soverommene, bad, vaskerom, boder og kjellerstue er i underetasjen. Det er bare kjøkken, stue, oppholdsrom samt en liten panikk-toalett og walk-in-closet på overetasjen. Så innertaket i frigolit er ikke noe som er satt opp i ettertid, og den er i alle rom inkludert badet.

Duttarmajster
Ok jeg ville uansett rive bort frigoliten for å enklere feste lektene, og igjen, hvis det begynner å brenne så vil man ikke ha frigolit i taket.

Bare å feste bjelkene gjennom isolasjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.