Hei! Vi skal bygge inn vårt nåværende skjermtak til en entré samt uterom. Til yttertaket har vi tenkt oss cortenstål, fordi vi synes det er vakkert og tror at det er en god grunn for villvin, som vi vil fortsette å ha klatrende på taket. Taket er cirka 10 m2.
Men siden vi er nye på dette har vi noen spørsmål, som vi håper andre medlemmer med mer erfaring kan hjelpe oss med:
1. Vi har hørt at det finnes problemer med avfarging fra cortenstål - hvordan skal man tenke rundt det?
2. Hvilken tykkelse er aktuell?
3. Hvilke leverandører er aktuelle for større stykker av cortenstål, som trengs her (gjerne dyktige, prisgunstige og i Stockholmsområdet : ))?
4. Trengs det spesialiserte håndverkere som blikkenslagere for å legge taket?
Men siden vi er nye på dette har vi noen spørsmål, som vi håper andre medlemmer med mer erfaring kan hjelpe oss med:
1. Vi har hørt at det finnes problemer med avfarging fra cortenstål - hvordan skal man tenke rundt det?
2. Hvilken tykkelse er aktuell?
3. Hvilke leverandører er aktuelle for større stykker av cortenstål, som trengs her (gjerne dyktige, prisgunstige og i Stockholmsområdet : ))?
4. Trengs det spesialiserte håndverkere som blikkenslagere for å legge taket?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 innlegg
Kan bli så lekkert som helst!
Håper det blir noe av!
Håper det blir noe av!
Cortenstål er såkalt rusttregt stål, det bygger raskt opp et overflatesjikt av rust som deretter stopper prosessen. Spørsmål, når du legger platen slik som du gjør på taket, hvordan tenker du at det skal bli tett? Skal den falses likt som vanlig takplater, kan bli vanskelig siden corten er betydelig hardere enn vanlig takplater, tror ikke det finnes i så tynn tykkelse heller å få tak i som du trenger. Men legger du platen andre veien kan det gå uten falsing. Kanskje finnes det en blikkenslager her som kan veilede deg videre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 innlegg
Kjenner noen som har et tak i helsveiset rustfritt over en utbygging, kanskje skulle det gå an å gjøre noe lignende her.
Interessant idé. Jeg har aldri sett det! Jeg er ganske sikker på at platene må sveises sammen fordi de er for tykke til å falses. Tenk også på vekt + snøvekt slik at dere dimensjonerer uterommet riktig.
Selvfølgelig går det, men ikke like enkelt som konvensjonelle materialer.
Blir også litt lei av "det er stygt" kommentarer. Har fått lignende når jeg har spurt om f.eks. plywoodinteriører. Ganske slitsomt. Spørsmålet var jo hvordan dere skal gjøre det, ikke om andre synes det er pent. Det kommer sikkert flere. Stå på dere!
Selvfølgelig går det, men ikke like enkelt som konvensjonelle materialer.
Blir også litt lei av "det er stygt" kommentarer. Har fått lignende når jeg har spurt om f.eks. plywoodinteriører. Ganske slitsomt. Spørsmålet var jo hvordan dere skal gjøre det, ikke om andre synes det er pent. Det kommer sikkert flere. Stå på dere!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Det skal vel ikke være noen problemer egentlig, du har jo duk eller papp under som kan gjøre jobben "selv".
I siste sesongen av husdrömmar så ble vel både fasade og tak på et hus kledd med granittfliser. Hvis jeg husker riktig så ble disse lagt kant i kant og ikke med overlapp som et tradisjonelt tegltak. Størstedelen av taket bestod dog av solceller, men det bidrar jo heller ikke til tettheten.
Så om du har solceller eller cortenplater spiller jo ingen rolle.
Det gamle hopptårnet i Falun er jo bygget i Corten, usikker på hvordan takkonstruksjonen er.
I siste sesongen av husdrömmar så ble vel både fasade og tak på et hus kledd med granittfliser. Hvis jeg husker riktig så ble disse lagt kant i kant og ikke med overlapp som et tradisjonelt tegltak. Størstedelen av taket bestod dog av solceller, men det bidrar jo heller ikke til tettheten.
Så om du har solceller eller cortenplater spiller jo ingen rolle.
Det gamle hopptårnet i Falun er jo bygget i Corten, usikker på hvordan takkonstruksjonen er.
Til dere som vurderer å sveise det sammen, det kommer til å slå seg av varmen så det ser ut som et krøllete teppe, så en form for kald innfesting anbefales. Takk for tipset forresten, skal til å bygge et lite entre-tak til underetasjen, det kan bli fint i corten siden jeg har det på mange steder rundt/på huset nå.
Bedreviter
· östergötland
· 2 774 innlegg
Bedreviter
· östergötland
· 2 774 innlegg
Derimot, som noen har foreslått, så burde et godt underlag og legge det som skifer med overlapp i alle retninger fungere.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.420 innlegg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1BTxL7xp8lgaebzLh7pKchHJEZAFpWS3a8g&usqp=CAU
Et raskt googlesøk viser at det finnes ferdige systemer med det som ser ut som en slags skivetekking. Ring rundt blant blikkenslagere er mitt tips.
Et raskt googlesøk viser at det finnes ferdige systemer med det som ser ut som en slags skivetekking. Ring rundt blant blikkenslagere er mitt tips.