Jeg kommer, etter at jeg har fått tillatelse fra borettslaget, til å gi meg i kast med å ta opp en dør i en ikke-bærende teglvegg i et hus bygget på 20-tallet. Mitt spørsmål til dere er hvordan man gjennomfører denne operasjonen på den mest hensiktsmessige måten fra start til slutt. Jeg har søkt i forumet men ikke funnet noen tråd om akkurat dette emnet.
Takk på forhånd
Jonas
Takk på forhånd
Jonas
Ettersom veggen er så gammel kan den være murt med kalkmørtel, da går det relativt lett å slå bort steiner bare man har fått opp en liten åpning i veggen, vær forsiktig bare så du ikke fjerner flere enn du har tenkt deg.
De første steinene er verst å få løs da må man skrape ut fugene.
Med en boremaskin kan man dele steinene, da går det lettere.
De første steinene er verst å få løs da må man skrape ut fugene.
Med en boremaskin kan man dele steinene, da går det lettere.
Om du skal ha tegl igjen over døren (mellom karm og bjelkelag) må du ta hånd om lasten slik at teglsteinene ikke faller ned. Et flatstål eller vinkeljern er en vanlig løsning avhengig av belastning og åpningens størrelse.
Ingeniøren
Ingeniøren
Takk for svarene!
PjS: "Med en borremaskin kan man dele steinene" - mener du da for å få en rett kant siden teleglsenene er lagt i skift?
Ingeniøren: Kan du forklare litt nærmere hva du mener med flattstål/vinkeljern? Det ville også vært interessant å vite hvordan man håndterer teglet over døren mens man tar opp hullet... Døråpningen vil være av normal størrelse.
Jonas
PjS: "Med en borremaskin kan man dele steinene" - mener du da for å få en rett kant siden teleglsenene er lagt i skift?
Ingeniøren: Kan du forklare litt nærmere hva du mener med flattstål/vinkeljern? Det ville også vært interessant å vite hvordan man håndterer teglet over døren mens man tar opp hullet... Døråpningen vil være av normal størrelse.
Jonas
Når man skal avveksle en teglvegg for en ny åpning pleier man å frese/skrape ut en liggefuge (rett over den kommende åpningen og noen dm utenfor den kommende åpningens side) og legge inn en vinkeljern med den ene flensen i fugen og den andre oppover utenfor veggen. Ved store laster eller tykke vegger gjør man slik fra hver side. Hvis du bare skal ta hånd om noen få skift opp til taket (slik at de ikke faller ned av egenvekt) holder det å legge inn et flatstål, for eksempel 10x40mm, da slipper du noe som stikker ut på utsiden av veggen.
Har dessverre ingen bilde akkurat nå...
/Ingeniøren
Har dessverre ingen bilde akkurat nå...
/Ingeniøren
Jeg tenkte bare å lage en åpning for en normalstor dør. Jeg tar nok det sikre før det usikre og bruker en vinkeljern på hver side.
Hvilken dimensjon blir passe på vinkeljernet? Det vil vel være ca. 70 cm vegg over åpningen.
Hvordan fester man best vinkeljernet?
Jonas
Hvilken dimensjon blir passe på vinkeljernet? Det vil vel være ca. 70 cm vegg over åpningen.
Hvordan fester man best vinkeljernet?
Jonas
Hei igjen!
Om du velger en vinkeljern L80x40x8 på hver side så holder det godt forutsatt at åpningen er høyst en meter og at du har 70cm tegl å bære opp. Det holder med en mye mindre med (2stk L45x30x4) men det er ikke så lett å få dit så små vinkeljern.....
Fres eller bank ut mørtelen fra fugen til ca 3cm dybde og 10cm forbi kommende åpningen. Trykk dit vinkeljernene med litt mørtel og fest dem i noen punkter med skruer og plugg så de sitter fast og ta deretter opp hullet.
Ingeniøren
Om du velger en vinkeljern L80x40x8 på hver side så holder det godt forutsatt at åpningen er høyst en meter og at du har 70cm tegl å bære opp. Det holder med en mye mindre med (2stk L45x30x4) men det er ikke så lett å få dit så små vinkeljern.....
Fres eller bank ut mørtelen fra fugen til ca 3cm dybde og 10cm forbi kommende åpningen. Trykk dit vinkeljernene med litt mørtel og fest dem i noen punkter med skruer og plugg så de sitter fast og ta deretter opp hullet.
Ingeniøren
Klikk her for å svare