E
Hei,

Vi har endelig klart å kjøpe et fint hus å flytte inn i til våren. Det er en tidligere eier (dødsbo), et Hjältevadshus bygget i 1981. Jeg har flere permer med bra informasjon og tegninger. Det meste er i original og trenger renovering. I steg 1 tenkte vi å renovere overetasjen, og det jeg trenger hjelp med, er å finne ut om det skulle være enkelt å åpne opp et solid hvelv mellom kjøkken og stue for å få en åpen planløsning.

Hvordan i all verden skal jeg finne ut om veggen er bærende? Innerveggene er bygget av tre overalt. Noen som kan uttale seg ut fra konstruksjonstypen? Legger ved noen skannede tegninger, en katalog fra Hjältevadshus med hustypen, og meglers planløsning. I underetasjen er det allerede åpnet mellom "kjøkken" og "allrom," som altså er rett under der jeg tenkte å åpne i overetasjen, om det spiller inn?

Takk for alle tips!

Planløsning av øverste etasje med markering av vegg mellom kjøkken og stue, vurdert for mulig ombygging til åpen løsning. Plantegning av et hus med kjøkken, stue, soverom, bad, vaskerom og inngangsparti. Hovedfokus på kjøkken og stue som kan åpnes for åpen planløsning.

E
Byggekontrakt med tekniske spesifikasjoner: detaljer om grunnarbeid, kjellervegger, bjælkelag og veggtykkelser i tabellform. En side med teknisk beskrivelse :)

Hvordan ser takkonstruksjonen ut?

E
Bild av et loft med trebjelker og isolasjonsmaterialer synlig, tatt fra innsiden av huset.
Hei, jeg har ikke funnet noen ordentlig tegning av det ennå (men har noen flere permer å gå gjennom også) dog finnes dette bildet i produktarket til huset. Om det sier noe? Og et bilde inni loftet som nås utenfra husets balkong.

• Tverrsnitt av et hus med mål 240 og 230 på hver etasje, bakgrunn i gult.
Sist redigert:
T
Det der føles som en hjertevegg, og altså bærende.

Hvilken merkelig planløsning. Antar at det er en separat leilighet i første etasje?
Det som angis som "stödbensvägg" i beskrivelsen ville jeg sagt er hjärtväggen, dvs den du vil kappe ut i. Det går såklart, men det må forsterkes ordentlig. Om du sjekker på tilsvarende sted i underetasjen kan du antagelig se en innfelt bjelke der, det er noe i den stilen du må gjøre.

E
Takk for deres svar! Ja, det er litt merkelig planløsning, underetasjen ble bygget med en separat leilighet til en gammel farfar. Hvis jeg avlaster ordentlig, trenger jeg å være bekymret over at veggen åpnes også rett under? Må prøve å undersøke om huset ble bygget slik fra starten av eller om det er omgjort av tidligere eiere.

Takk og god Lucia!

Til tross for at bildet fra loftet er unødvendig hardt beskåret og side 2 av den tekniske beskrivelsen mangler, tror jeg at huset har w-takstoler som innebærer at ingen mrllanväggar på det øvre planet er bærende. De innledende meglertegningene er ganske ubrukelige, men brosjyren fra Hjältevadshus forklarer myccket.

E
J justusandersson skrev:
Til tross for at bildet fra loftet er unødvendig hardt beskjært og side 2 av den tekniske beskrivelsen mangler, tror jeg at huset har w-takstoler som innebærer at ingen mellomvegger på det øvre planet er bærende. De innledende meglertegningene er ganske ubrukelige, men brosjyren fra Hjältevadshus forklarer mye.
Hei, takk for svar! Har fått tak i side 2 i den tekniske beskrivelsen. Kan ikke så enkelt ordne med nytt bilde fra loftet da vi ikke har tilgang ennå. Går det an å finne ut mer fra beskrivelsen?

Byggteknisk beskrivelse side 2 med informasjon om tak, varme, ventilasjon og vannsystemer, samt bygningsansattes underskrifter og stedsnavn.

Det duger med dette. Det står klart at takstolene er en fagverkskonstruksjon, så ingen mellomvegger på øvre plan er bærende.

• Liker
Knuten26 og 2 andre
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Det duger med detta. Det står klart att takstolene er en fagverkskonstruksjon, så ingen mellomvegger på øvre planet er bærende.
Takk, leste artikkelen din om hvordan takstoler fungerer! Føles som at du er rett person for å svare på spørsmålet. Kan jeg trekke noen konklusjoner om veggene på nedre etasje ut fra resonementet ovenfor? Kan bli aktuelt å åpne opp en buegang på nedre etasje fra trappehallen inn til den separate leiligheten. Glad lucia!

Sist redigert:
Så gøy at du har lest takstolartikkelen! Den eneste nytten du har av takkonstruksjonen når det gjelder skillevegger i nedre plan er at de ikke trenger å håndtere noen taklaster. Den lange veggen som går hele veien midt i huset (hjertveggen) er bærende og må avstives dersom du vil lage åpninger. Der finnes det antagelig allerede en bjelke, noe som kan påvirke forutsetningene hvis du vil utvide en åpning. Dette må du undersøke nøye.

• Liker
Knuten26
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Så gøy at du har lest takstolartikkelen! Den eneste nytten du har av takkonstruksjonen når det gjelder mellomvegger i nedre etasje er at de ikke trenger å håndtere noen taklaster. Den lange veggen som går hele veien midt i huset (hjertetveggen) er bærende og må avstives om du vil lage åpninger. Der finnes antageligvis allerede en eller annen bjelke, noe som kan påvirke forutsetningene om du vil utvide en åpning. Dette må du undersøke nøye.

Takk, det skal jeg! Kikket opp på loftet i dag under inspeksjonsgjennomgangen, og det ser ut til å stemme med takstolen. :)

• Loft med synlige takstoler og isolasjon under en besiktigelse.
E
J justusandersson skrev:
Det duger med detta. Det står klart att takstolene er en fagverkskonstruksjon, så ingen mellomvegger på øvre plan er bærende.

Hei, nå får vi nøklene til huset om en uke og planene begynner å ta form! Entreprenøren vi har tatt inn for å renovere kjøkkenet og åpne til stuen ser ut til å ville veksle av med en bjelke for sikkerhets skyld, til tross for at vi har konstatert at huset har en W-takstol. Han mener at med tanke på at huset er 8m bredt så er det ikke sikkert at takstolen klarer å bære seg selv.
Jeg har nå fått tak i litt bedre tegninger om det gjør noen forskjell. Det ville vært kjedelig å gjøre en unødvendig avveksling som både koster penger og tar litt av rommet i hvelvet.

Skal jeg la ham gjøre det, eller kan dere overbevise meg om at jeg har rett i å ikke trenge å avveksle for den veggen?

Kan du komme åt å måle takstolens dimensjoner? 8 meter er normalt ingen bemerkelsesverdig spennvidde for en W-takstol. Det er vel det øvre planet vi snakker om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.