Vi kommer til å måtte legge om taket på huset til våren, og da begynte vi å vurdere om vi skulle flytte på ovnen for å kunne åpne opp og få en bedre plassering av ovnen. Jeg har lest litt rundt og forstått at enkelte skorsteiner kan være en del av den bærende konstruksjonen, men hvordan vet jeg om det er slik i dette tilfellet?
Konstruksjonen er slik at det går skorsteinsrør i selve skorsteinen, så den er nå mer kun der for dekorasjon (hvis den ikke skulle være bærende selvfølgelig), og det finnes ingen ventiler i skorsteinen. Det vi ville gjøre på den nye plassen er å la et firma trekke skorsteinsrør av passende slag hele veien opp og droppe en skorstein.
Hvordan gjør vi dette enklest hvis vi skal ta ned eksisterende skorstein selv, og hvor lang tid kan det tenkes å ta? "Loftet" har kun ca 50 cm i takhøyde, og åpningen er på gavlen lengst bort, så der kommer vi ikke inn. Så jeg antar at det enkleste er å løfte bort taket rundt skorsteinen, men da er spørsmålet hvordan dekker vi taket i mellomtiden så det ikke kommer inn regn, fukt og unødvendig skitt? Og hvor lang tid kan det tenkes å ta til vi har kommet så langt at vi provisorisk kan tette taket? Gjetningsvis er skorsteinen ca 4 m fra gulv til topp.
Hva trenger vi å tenke på ellers? Trenger vi rivingstillatelse? Er det risiko for asbest i mørtelen (finskprodusert fritidshus fra -72), og er det lett å teste for det i så fall?
Noen som kan gi en pekepinn på pris for hva det kan koste hvis vi hyr inn noen for å ta ned skorsteinen?
Om man ser på tegningen, ser det ikke ut til at skorsteinen er en del av den bærende konstruksjonen. Sjekk på loftet, om det finnes bjelker som går inn i skorsteinen. Finnes det ikke det, er ikke skorsteinen det minste bærende. Nå leste jeg at det ikke fantes mulighet for å komme inn, men det går kanskje an å lage et hull i innertaket?
Dere river den ovenfra stein for stein, og når dere har kommet ned til taket, er det lurt å bruke en stor presenning som ligger over mønet og festet til takfoten, så den ligger på plass ved regn og vind.
Ettersom asbest ikke har noen funksjon i mørtel, er det en minimal risiko for at det vil være tilfelle for dere.
Det trengs ikke bygg-/rivingsløyve, men ofte byggemelding både for riving og ombygging/nyinstallasjon av skorstein. Før en ombygd/ny skorstein tas i bruk må den inspiseres av en feier og godkjennes av kommunen.
Vi rev for cirka seks år siden vår murte skorstein med røykrør fra to ildsteder, fire vent.kanaler & en imkanal, men bare imkanalen og ett røykrør ble brukt, imkanalen trakk vi ny, ny skorstein ble også montert sammen med nye ildstedet.
Vi rev ovenfra, slo bort stein for stein, da vi kom ned til yttertaket fortsatte vi nedover utenfra noen lag, så gikk vi inn på loftet. Da vi kom til loftsgulvet fortsatte vi nedover fra loftet, vi kom ned cirka 1 m under markplanetaket før vi gikk inn. Over seks tonn med tegl og mørtel fjernet vi, huset er en-etasjes med kjeller, peisen var nede i kjelleren, skorsteinens areal var cirka 600*1200.
Er ikke en slik skorstein laget av lecablokker? Jeg lurer på om det kanskje ville være mulig å faktisk flytte på skorsteinen uten å rive den.
Det er kanskje en veldig dårlig idé, men det kan jo være verdt å tenke på. En ny skorstein er jo ikke gratis, pluss at det kommer til å være et ordentlig arbeid å rive den.
Den er murt med murstein for før den ble gjort om til en fin skorstein var det en enorm armert klump murt opp på forsiden som det fantes et minimalt hull å fyre i. Så halve skorsteinen loddrett er murt opp i etterkant med murstein fra den store klumpen.
Grunnen til at vi vil rive den og så bare ha skorsteinsrør er fordi murstocken tar opp så mye plass uten noen som helst vinst da den ikke blir varm.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.