Hei, jeg har et spørsmål om jeg kan ta ned en bit ca av en innvendig vegg i lettbetong.
Selve veggen er ca 90mm bred inkl. puss på øvre plan i et rekkehus og det handler om en del over en døråpning på 80cm som jeg vil ta ned.

Bilde av delen jeg vil ta ned:
Veggåpning med lettbetong og rød markering over dør, viser område som vurderes for nedrivning i et husprosjekt.

takstolene er av fagverkskonstruksjon (tror jeg, se bilde) og bør vel være selvbærende/hvile på yttervegg?
Spennvidden er 7,5m

Takstoler: Takstoler av tre og isolasjonsmateriale i et loftsrom, med kartonger og diverse oppbevaring. En del av det synlige undertaket vises. Takstoler i treverk under taket på et loft, med kabler og treplater. Det er gips på undersiden av taket.

det er gipset i taket over veggen. Logikken sier at den ikke kan bære noe, da jeg har vanskelig for å se hvordan man skulle fått på plass gipsen om den hadde vært bærende. Men vil likevel dobbeltsjekke før jeg setter i gang.

Med tanke på at den veggbit henger fast i en bit armeringsjern som trolig har kommet til når veggen men plåtreglar montertes, så vil den neppe klare å bære opp noe.

• Liker
Snabelhund og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
Med fagverkstakstoler bør ingen vegger på etasjen under loftet være bærende.

• Liker
Snabelhund
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med tanke på att den väggsnutten hänger fast i en bit armeringsjern som trolig har kommet til når veggen men plåtreglar montertes, så vil den nok ikke klare å bære noe.
Det er ikke armeringsjern, men et gammelt Bergmanrør (el)
Høres ut som det bare er å kjøre

S Snabelhund skrev:
Det er ikke armeringsjern men et gammelt Bergmanrør (el)
Høres ut som det bare er å kjøre
Ja, men vær forsiktig med røret hvis det fortsatt brukes. :)

• Liker
Snabelhund og 1 annen
  • Laddar…
...det er snarere rart at den der biten ikke allerede har falt ned av seg selv.

• Liker
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Japp, men akta røret om det fortsatt brukes. :)
Det er ikke lenger i bruk, så det er rolig, takk uansett.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.