Hei,

Vi har vært og kikket på et 70-tallshus som vi er interessert i, og sannsynligvis kan få om vi vil.

Vi er interesserte i så fall i å fjerne en bærende vegg (de rødt markerte), og deretter fjerne veggen der det står kjøl og frys, for deretter å sette inn en kjøkkenøy.

To spørsmål egentlig:

1) Trenger man å forsterke, selv om det "bare" er den lille biten?
2) OM man trenger å sette en bjelke eller søyle, hvor vil man havne prismessig, omtrent? Google gir meg alt mellom himmel og jord. Snakker vi 50k? 100k? 150k?

Takk!

• Plantegning av et 70-tallshus med bærende vegger markert i rødt, viser områder for endringer som fjerning av vegger nær kjøkkenet for å installere en kjøkkenøy.
BirgitS
1) Når man fjerner bærende vegger, må man avveie vekten. Det gjør man også over innerdører.

2) Det er både bjelke og søyle som trengs. Bjelken trengs for at bjelkelaget over ikke skal bøye seg nedover av vekten, og søylene trengs fordi bjelken må ligge på noe. En byggekonstruktør kan beregne hvilke dimensjoner som trengs ut fra f.eks. takkonstruksjon, takbelegg, snøsone. Deretter må byggekonstruktøren kontrollere at det som er under søylene (vegg i kjeller?) tåler den økte vekten, hvis ikke må det forsterkes under.

Fordi det ikke går å vite om det trengs noen forsterkning under, går det heller ikke å vite hva kostnaden blir.

Hvordan vet du at veggen er bærende, har du tilgang til konstruksjonstegninger eller vet hva det er for takstoler?

BirgitS BirgitS skrev:
1) Når man fjerner bærende vegger må man avveie tyngden. Det gjør man også over innerdører.

2) Det er både bjelke og søyle som trengs. Bjelken er nødvendig for at etasjeskillet ovenfor ikke skal bøye seg nedover av tyngden, og søylene trengs fordi bjelken må ligge på noe. En bygningskonstruktør kan regne ut hvilke dimensjoner som trengs ut fra for eksempel takkonstruksjon, takbelegg, snøsone. Deretter må bygningskonstruktøren kontrollere at det som er under søylene (vegg i kjeller?) tåler den økte vekten, om ikke må det forsterkes.

Siden det ikke går an å vite om det trengs noen forsterkning under, går det heller ikke an å vite hva kostnaden blir.

Hvordan vet du at veggen er bærende, har du tilgang til konstruksjonstegninger eller vet hva det er for takstoler?
Okei jeg forstår, blir veldig vanskelig da antar jeg å finne ut noe som helst før jeg tar inn en bygningskonstruktør?

Hvis jeg skal være ærlig så VET jeg ikke at den veggen er bærende, jeg har bare antatt, jeg spurte megleren, som også antok dette, men vi er jo ikke noen proffer overhodet. Jeg har vanskelig for å se hvilke andre vegger enn den som går vannrett gjennom huset som er bærende?

Om du trenger å avveksle avhenger av om det finnes takstoler over veggen

BirgitS
M Musmatta skrev:
Om jeg skal være ærlig så VET jeg ikke at den veggen er bærende, jeg har bare antatt, jeg spurte megleren, som også antok dette, men vi er jo ikke noen proffer øht. Jeg har vanskelig for å se hvilke andre vegger enn den som går vannrett gjennom huset som er bærende?
På 70-tallet var det vanlig med fagverkstakstoler og da er ingen vegger bærende på etasjeplanet under loftet, dermed ikke sagt at man kan ta ned alle vegger siden vegger også kan være stabiliserende.

B
Hei,

Man må se over hva som finnes over veggen. Er det et dekke eller et tak? Når man vet det, må man se over hva som er bæreretningen for tak/dekket for å avgjøre om det er bærende eller ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.