Hei,

Vi står overfor diverse renovering og planlegger blant annet å
- ta ned vegg mellom kjøkken og stue
- flytte altandør et hakk til venstre (erstatte vinduet) og sette inn helvindu der døren er i dag

Plantegning av en enetasjes villa, med håndskrevne notater som viser planlagt veggfjerning mellom kjøkken og stue, og flytting av terrassedør.

Huset er en enebolig på ca 120 kvm med loft.
Vi lurer på om vi trenger å kontakte en konstruktør eller om det er gitt hva man kan/ikke kan gjøre.

Har vedlagt de dokumentene som jeg tror kan være nyttige.

Takknemlig for alle tips og råd!

BirgitS
Velkommen til forumet!

Yttervegger er normalt bærende med bjelker over vinduer og dører. Det har også forekommet at loddrette karmer/reglar mellom vinduene har vært bærende for bjelken.

Normalt er det jo ingen bærende innervegger når det er fagverkstakstoler, men i ditt tilfelle er det et lagerloft. På et tidspunkt ble en del snøsoner endret fordi takene begynte å kollapse ved høy snølast. Det forekommer altså at takstoler er underdimensjonert.

Jeg anbefaler at en bygningskonstruktør ser på huset.

• Liker
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Velkommen til forumet!

Yttervegger er normalt bærende med avvekslinger over vinduer og dører. Det har også forekommet at loddrette karmer/regler mellom vinduene har vært bærende av avvekslingen.

Normalt er det jo ingen bærende innervegger når det er fagverkstakstoler, men i ditt tilfelle er det en lagerloft. På et tidspunkt endret man noen snøsoner fordi takene begynte å rase inn ved høy snølast. Det forekommer altså at takstoler er underdimensjonerte.

Jeg anbefaler at en byggkonstruktør ser på huset.
Toppen, stort takk!

Det er jo fritt frem å flytte døren til vindushullet siden veggen allerede er avvekslet over vinduet. Det er bare hvis du går utenfor den eksisterende vinduets bredde at du trenger å gjøre noen ny tiltak for å avveksle veggen. Her finnes en guide som kan hjelpe til med dimensjoneringen https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=187

Når det gjelder å rive innerveggen, så avhenger det av om takstolene er frittbærende eller ikke. Oftest er fagverkstoler frittbærende, men det er likevel ganske vanlig at de trenger en støtte på midten. Altså kan den innerveggen dere vil rive være en bærende vegg. Jeg skummet bare de dokumentene du sendte, så jeg har kanskje oversett om det er angitt et sted at takstolene er frittbærende.

BirgitS
Janus82 Janus82 skrev:
Det er jo fritt fram å flytte døren til vindushullet siden veggen allerede er avvekslet over vinduet.
Eller så er avvekslingen avhengig av de stående karmene rundt eksisterende vinduer og nye vinduer har ikke karmer som kan være bærende. Det var tydeligvis vanlig i 50- og 60-tallets yttervegger med 3 vinduer og dør tett ved siden av hverandre for at man skulle kunne beholde en tynn vegg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.