Vi har en bærende vegg med stående tømmer på cirka 4 meter som vi vil fjerne. Vi har hatt kontakt med en konsulent+snekker, men har ennå ikke fått noen pris.

Hva er rimelig å betale for dette? Vi trenger ingen "oppsnygging"/borttransport el. l., bare hjelp til å sage opp veggen og montere bjelke.

Noen...?

Man er jo gjerne to ved slike jobber. Å stemple av kan være tungt/komplisert alene. Eventuelt kan du tilby å være håndlanger selv. Men mer enn en dag har jeg vanskelig for å tenke meg at det skulle ta, hvis det bare handler om å stemple, sage opp hullet og legge i bjelken. Selv gjorde jeg det samme (3m stående tømmer) sammen med en kompis på en kveld. Tok nok ikke mer enn 2-3 timer. Men du må nok regne med en heldag for transport, inn med utstyr mm.

Legger ved noen bilder jeg har fått fra konsulenten. Disse er basert på at vi trodde det var liggende tømmer, og at man da kunne la et roterende varv være igjen for å slippe avveksling.

Hvor mye betaler man for en arbeidstime? 500 inklusiv moms, tenker jeg? Da er vi altså oppe i 4000 for en mann, i verste fall 8000 kr hvis jeg ikke kan være håndlanger. Hvor mye tror du man må betale for selve bjelken?

• 3D-modell av husstruktur med metallramme; viser innvendige etasjer og takstoler, skapt for et byggeprosjekt basert på antagelser om materialer.
  • Diagram av en bjelke med dimensjoner og resultater fra en beregningsprogramvare vises på skjermen.
Sist redigert:
Slik gjorde jeg det selv. Jenta holdt imidlertid opp bjelken på den ene siden når jeg løftet det hele.

• En veggmontering med trebjelker, støttebord og en jekk, brukt for å holde oppe en bjelke under konstruksjon eller renovering.
  • En innendørs vegg under bygging, med trestendere og kryssfiner. En krakk, bøtte og stige kan sees foran veggen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.