Vi planlegger for en større renovering og skal da konvertere huset til gulvvarme samt bytte alle vannledninger. Alle vannrørene samt matningen og returen til gulvvarmefordeleren skal opp på samme sted, hvilket gir totalt 11 rør. Jeg sitter derfor nå og grubler på hvordan jeg skal gjøre for å få et godt og pent hull i betongdekket for alle disse rørene.

Jeg vurderte om det mest hensiktsmessige kan være å meisle opp et ganske stort og avlangt hull i dekket og plassere ut alle rørene på en passende avstand fra hverandre og deretter støpe igjen hele opplegget. Hva tror dere, kan det være en passende løsning, eller skal jeg bare leie en skikkelig boremaskin og håpe at jeg ikke treffer altfor mange armeringsjern når jeg borer?

Jeg gjorde det samme i høst... Jeg boret en "ramme" med 8mm hull først, kanskje 2 cm mellom hvert og begynte så å pigge (ovenfra). Jeg trengte et hull på ca. 25x10cm men jeg merket når jeg begynte å pigge at det ikke helt gikk an å komme til (nær veggen) med 10 cm så det er kanskje 25x15cm.
Deretter kappet jeg støpejernet jeg fant (2 stk.) med en liten vinkelsliper. Fil jernet etterpå, det blir skikkelig skarpt!

For oss er hullet under kjøkkenbenken oppe og i kjellerdelen nede, så jeg har bare fylt med byggskum...

Mvh,
Anders

Godt å høre at det ser ut til å fungere som jeg har tenkt.

Jeg kommer nok til å støpe igjen hullet, for fugeskum isolerer vel ikke så godt mot lyd? Rommet i kjelleren vil enten bli treningsrom eller PC-krok, og det ville vært deilig å slippe å få opp de lydene til overetasjen. Som det er nå, kan man nesten sprenge en bombe i kjelleren uten at man hører det oppe, og sånn vil jeg ha det i fortsettelsen også.

Sist redigert:
Byggskum lydisolerer bedre enn betong vil jeg si... Lydvåger transporteres bedre i betong enn i et mykt "skum" materiale...

//Anders

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.