6.273 lest ·
24 svar
6k lest
24 svar
Fjern en seksjon av innervegg for åpen planløsning
Side 1 av 2
B
Bob-TheBuilder
Utestengt
· skåne
· 213 innlegg
Bob-TheBuilder
Utestengt
- skåne
- 213 innlegg
Tenkte å fjerne en liten seksjon av innerveggen i vårt nye hus. Det er uklart om det er en bærende seksjon, men jeg TROR at det er det.
3 dører skal bort og den røde inringede veggen. Så skal jeg lage et soverom ved å dele av stuen, men det er ingen forviklinger.
Hva tror dere? Finnes det noen bra måte å se på om det er bærende eller ikke?

3 dører skal bort og den røde inringede veggen. Så skal jeg lage et soverom ved å dele av stuen, men det er ingen forviklinger.
Hva tror dere? Finnes det noen bra måte å se på om det er bærende eller ikke?

Det står jo frittbærende, da har de ikke regnet inn støtte i dimensjoneringen.
På det første bildet er vel gavlene til sidene ikke sant? I så fall kan ikke den veggen være bærende. Veggen andre veien ser heller ikke ut til å være bærende, men der ligger det nok last.
På det første bildet er vel gavlene til sidene ikke sant? I så fall kan ikke den veggen være bærende. Veggen andre veien ser heller ikke ut til å være bærende, men der ligger det nok last.
B
Bob-TheBuilder
Utestengt
· skåne
· 213 innlegg
Bob-TheBuilder
Utestengt
- skåne
- 213 innlegg
Jeg tolket konstruksjonsbeskrivelsen på taket på samme måte. Men jeg fant senere en beskrivelse der det står "bærende innervegg" både på kjellerplan og ovenplan slik jeg tolker det.D Daniel 109 skrev:
Det jeg er ytterst interessert i er om den lille biten som vi har tenkt å rive er bærende. Veggene som strekker seg fra gavlen og 2 meter inn fra hver side vil ikke bli rørt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.220 innlegg
Bare så du mener rett: Det er ikke veggen i rødt som skal bort, men de innringede småveggene (og dørene antar jeg) rundt rengjøringsskapet som skal bort.D Daniel 109 skrev:
Da leste jeg for fort.
Stor risiko at det er bærende. Være interessant å se i taket i gangen der du ikke har noen vegg. Finnes det en innebygd bjelke der? Går det i så fall an å forlenge den forbi rengjøringsskapet, så løser det jo problemet, men en konstruktør må beregne det slik at det blir riktige dimensjoner.
B
Bob-TheBuilder
Utestengt
· skåne
· 213 innlegg
Bob-TheBuilder
Utestengt
- skåne
- 213 innlegg
Jeg så etter det på visningen, men det fantes ingen bjelke der. Merkelig synes jeg hvis det er bærende at den bærende veggen stopper midt i huset. Hmm...Anna_H skrev:
Jeg får kanskje be en konstruktør se på det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 innlegg
Den bærende veggen kan jo være forskjøvet. Slik at den er bærende der du skal dele av stuen til et ekstra rom.