B
Tenkte å fjerne en liten seksjon av innerveggen i vårt nye hus. Det er uklart om det er en bærende seksjon, men jeg TROR at det er det.

3 dører skal bort og den røde inringede veggen. Så skal jeg lage et soverom ved å dele av stuen, men det er ingen forviklinger.

Hva tror dere? Finnes det noen bra måte å se på om det er bærende eller ikke?

V6o5Dyo.jpg

BirgitS
Man kan se på konstruksjonstegninger og hvordan takstolene går.

B
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan se på konstruksjonstegninger og hvordan takstolene går.
Kan denne være til hjelp?
HYvNwsL.png

B
Jeg ser dog ikke hvordan akkurat den seksjonen skal være bærende når veggen slutter midt i huset og så fortsetter på neste vegg. Men jeg er ingen ekspert heller :D

B
Slik står det om takets konstruksjon:

j4yzIUf.png

BirgitS
Står det noe om bærende innervegger i den beskrivelsen?

B
Det står jo frittbærende, da har de ikke regnet inn støtte i dimensjoneringen.

På det første bildet er vel gavlene til sidene ikke sant? I så fall kan ikke den veggen være bærende. Veggen andre veien ser heller ikke ut til å være bærende, men der ligger det nok last.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Det står jo frittbærende, da har de ikke regnet inn støtte i dimensjoneringen.

På det første bildet er vel gavlene til sidene, ikke sant? I så fall kan ikke den veggen være bærende. Veggen i andre retningen ser heller ikke ut til å være bærende, men der ligger det nok last.
Jeg tolket konstruksjonsbeskrivelsen på taket på samme måte. Men jeg fant senere en beskrivelse der det står "bærende innervegg" både på kjellerplan og ovenplan slik jeg tolker det.

Det jeg er ytterst interessert i er om den lille biten som vi har tenkt å rive er bærende. Veggene som strekker seg fra gavlen og 2 meter inn fra hver side vil ikke bli rørt.

BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Det står jo frittbærende, da har de ikke regnet med støtte i dimensjoneringen.

På første bildet er vel gavlene til sidene, ikke sant? I så fall kan ikke den veggen være bærende. Veggen i den andre retningen virker heller ikke å være bærende, men der er det nok last.
Bare så du mener rett: Det er ikke veggen i rødt som skal bort, men de innringede småveggene (og dørene antar jeg) rundt rengjøringsskapet som skal bort.

Da leste jeg for fort.

Stor risiko at det er bærende. Være interessant å se i taket i gangen der du ikke har noen vegg. Finnes det en innebygd bjelke der? Går det i så fall an å forlenge den forbi rengjøringsskapet, så løser det jo problemet, men en konstruktør må beregne det slik at det blir riktige dimensjoner.

B
Anna_H Anna_H skrev:
Stor risiko at det er bærende. Det ville vært interessant å se i taket i gangen der du ikke har noen vegg. Finnes det en innebygd bjelke der? Går den i så fall å forlenge forbi rengjøringsskapet, så løser det jo problemet, men en konstruktør må regne på det slik at det blir riktige dimensjoner.
Jeg så etter det på visningen, men det fantes ingen bjelke der. Merkelig synes jeg hvis det er bærende at den bærende veggen stopper midt i huset. Hmm...

Jeg får kanskje be en konstruktør se på det.

Den bærende veggen kan jo være forskjøvet. Slik at den er bærende der du skal dele av stuen til et ekstra rom.

Det kan også være en stålbjelke innebygd i innertaket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.