Har påbegynt renovering av det gamle kostallen som i stedet skal bli en liten hestestall. Har revet ut gulvet på høylåven som var helt slutt og har ikke tenkt å legge nytt gulv der, men ha åpent opp til mønet. På bildet nedenfor ser dere hvordan konstruksjonen av takstolene ser ut:
Annenhver ser ut som A og annenhver som B. Det er 1,25 m mellom hver takstol. De svarte firkantene skal forestille langsgående bjelker. Jeg skulle gjerne plukke bort bjelken som går mellom veggene på B og erstatte med wire høyere opp. A kommer jeg ikke til å røre, så det blir at jeg i så fall tar bort annenhver bjelke:
Jeg forstår at dragspenningen flyttes oppover på veggen, men siden jeg beholder A som den er, bør det likevel holde sammen veggen synes jeg. Også ser jeg på det som en forsterkning for kortveggene som takstolen hviler på, de heller litt utover, noe som sannsynligvis har skjedd gjennom årene, bygningen er tross alt ca. 100 år gammel. Ved å ha en wire der oppe holder det sammen kortveggene så de ikke kan begynne å helle enda mer utover.
Grunnen til at jeg vil ta bort annenhver bjelke er at det skal være "fri" takhøyde i boksene.
Rent prinsipielt burde det fungere. Ytterveggens konstruksjon har en viss betydning. Deretter liker ikke gamle hus så store forandringer. Hvis dragstaget havner på samme nivå som den gamle bjelken, finnes det nok ingen innvendinger.
Rent principiellt burde det fungere. Ytterveggenes konstruksjon har viss betydning. Deretter liker ikke gamle hus så store forandringer. Hvis stagene havner på samme nivå som den gamle bjelken, finnes det nok ingen innvendinger.
Jeg uttrykte meg kanskje litt utydelig. Jeg mente at om dragstaget sitter i samme høyde som bjelken kan jeg ikke se noen problemer. Vil man flytte det høyere opp bør man se på veggens konstruksjon også.
Treveggenes konstruksjon er ifølge tegning, syll-stolpe-bjelke-stolpe-bjelke. 125x125mm virke på stolper og 150x150 mm virke på bjelke. Kondisjonen på virket er bra.
Nix, stolpen er ikke gjennomgående. Midtbjelken ligger på den nedre stolpen og deretter er bjelken som går mellom veggene hakket i enden og ligger oppå midtbjelken. Den øvre stolpen har en klakk i nedkanten som går ned i bjelken som går mellom veggene. Om jeg fjerner bjelken mellom veggene må jeg selvfølgelig sørge for at den øvre stolpen er ordentlig forankret i nedkanten.
Stabilitetsmessig er det ingen ideell konstruksjon, men om ikke ytterveggene viser store ujevnheter i høyden bør det være mulig å feste dragstagene i den øvre bjelken.
Enig i at det ikke er ideelt, men jeg synes at konstruksjonen burde bli sterkere om strekkstagene er festet i den øvre bjelken på bilde B, for det er der takstolen hviler og presser utover, eller er jeg helt feil? Jeg antar at det er takstolene på bilde A som gjør mesteparten av arbeidet i takkonstruksjonen med de ekstra stagene som sitter der for å hindre at veggene kollapser. Kunne det ikke være slik at bjelken som går mellom ytterveggene på bilde B først og fremst er til for å bære gulvet? Selvfølgelig har de en viss innvirkning på å holde sammen, og det er derfor jeg ikke tør å fjerne dem rett av uten å erstatte med strekkstag lenger opp.
jeg synes at konstruksjonen burde bli sterkere om dragstangen sitter i den øvre bjelken
Hadde stolpene i veggen gått hele veien, ville jeg vært enig. Hovedfunksjonen for de bjelkene som du vil ta bort har sikkert vært å bære gulvet. Om de også har en sammenholdende funksjon tør jeg ikke si uten å ha sett et bilde av hele takkonstruksjonen.
Det bildet duger godt for meg. Det viser tydelig at det finnes takbjelker også mellom takstolene av type A som fører ned laster på den øverste veggbjelken. Det betyr at din B-bjelke også er utsatt for trekkraft.
Man ser også at A-takstolene hjelper til å stabilisere veggen. Jeg tror at et strekkstag i den øvre bjelken kan være nyttig. Gjenstår å regne ut dens dimensjon. En variant er å ta utgangspunkt i den bjelken du ønsker å fjerne og oversette dens strekkstyrke til stål. En annen er å regne ut aktuell strekkraft ved hjelp av faktiske mål, egenvekter, snølaster og takvinkel. Det siste er litt mer krevende. Men du har kanskje allerede en idé?
Nei, så langt har jeg ikke kommet i tankene. Det ser ut som varianten du foreslo med å oversette styrken på de eksisterende bjelkene virker enklest. Bjelkene er 15x15cm og 9 meter lange men hvordan man regner om det har jeg ingen anelse om.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.