Hei!
Etter å ha søkt i forumet og prøvd å google men uten godt resultat prøver jeg nå her!
Hva er den magiske formelen for runde hull i skråtak?
Jeg setter opp gips i tak som er 45 grader. Vertikalt gjennom taket går 280 mm røkrør for peis.

Hvordan får jeg til en bra kapping?
 
  • Røkrør går gjennom skrått tak med trepaneler og grønn plastisolasjon rundt. Gipsplate er ved siden av rør.
Del gipsplaten i to deler, bor skrått i begge med godt om gipsplater under (inkludert plate to), skjær av dem begge i borehullet, monter rundt røret.
 
Jeg ville sagt at du gjør en nogenlunde ok kapning og deretter setter en dekkplate rundt røret som skjuler din grove hulltaking. Se bilde nedenfor der du kan skimte hva jeg mener,

2.jpg
 
  • Liker
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Du vil tegne en oval eller en ellipse, tror jeg. Men det høres komplisert ut å skjære gipsen sånn.
Før rørenden mot gipsplaten i ønsket vinkel og tegn med en tilstrekkelig lang penn konturen av røret.
 
Tomture61
E engdahl_86 skrev:
Hei!
Etter å ha søkt i forumet og forsøkt å google men uten godt resultat prøver jeg nå her!
Hva er den magiske formelen for runde hull i skråtak?
Jeg setter gips i tak som er 45 grader. Vertikalt gjennom tak går 280 mm røkrør for peis.

Hvordan får jeg til en bra kapping?
Mellom diffusjonsplasten og røret må du ha minst 50 mm til brennbart materiale.
Finnes en gummiduk for formålet, for å få tett.

For å tegne et ovalt hull så ta 2 stk skruer / spiker + et passelig langt snøre, som du binder sammen til en stor løkke / loop / rund ring. Pluss en penn da.
Krever litt eksperimentering med riktig avstand mellom skruer / riktig lengde på snøre.
Men resultatet for en perfekt oval blir best med denne metoden.
 
Takk for raske svar!
Kjerringa kom hjem akkurat og hører meg stønne i overetasjen angående dette og sier da. Men vi har jo dekket rammer for det der i rommet ved siden av.
Da fikk jeg jo mal og alt på kjøpet.

Av og til så.. knekk i hjernen.
 
  • Liker
  • Haha
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
Tomture61
E engdahl_86 skrev:
Takk for raske svar!
Frugan kom nettopp hjem og hører meg stresse på overetasjen angående dette og sier da. Men vi har jo dekkrammer for det der i rommet ved siden av
Da fikk jeg jo mal og alt på kjøpet.

Noen ganger så.. krøll i hjernen
Håper du la merke til innlegget mitt om avstand til brennbart materiale + du må isolere med steinull nærmest røkrøret.
Feieren kan be deg gjøre om det når det er tid for inspeksjon.
Eller har du riktig uflaks kan du stå utenfor et nedbrent hus.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Håper du la merke til innlegget mitt om avstand til brennbart materiale + du må isolere med steinull nærmest røykrøret.
Skorsteinsfeieren kan be deg gjøre det om når det er tid for inspeksjon.
Eller hvis du har virkelig uflaks kan du ende opp med et nedbrent hus.
Hei! Yes så, men glemte å svare. Vi hadde allerede fått tilbakemelding om at brennbart lå for nærme. Skal være minst 50mm. Og dette er allerede utbedret selv om det kanskje ikke ser slik ut på bildet. Nærmeste tre ligger 70mm unna. Så skal være grønt.
 
Du har jo plast mot røret?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du har jo plast mot røret?
MathiasS MathiasS skrev:
Du har jo plast mot røret?
Ja det er fra husprodusenten hjältevadshus, liksom lektene som lå tett inntil før. Trelektene flytter seg selv, men plasten er jo for diffusjonssperre og ser sannsynligvis ut sånn i hundrevis av deres hus. Hvordan skulle man få til det ellers tett?
 
Tomture61
E engdahl_86 skrev:
Ja det er fra husbyggeren hjältevadshus liksom reglene som lå tett mot før. Tre-reglene flyttet selv, men plasten er jo for diffusjonssperre og ser trolig ut sånn på hundretalls av deres hus. Hvordan skulle man få til det ellers tett?
Som jeg skrev tidligere i tråden, finnes gummiduk for formålet.
Brennbart er tre - plast - isolasjonsmateriale (foruten steinull) gips med papir på utsiden.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som jeg skrev tidligere i tråden, finnes det gummiduk for formålet.
Brennbart er tre - plast - isolasjonsmateriale (unntatt steinull) gips med papir på utsiden.
Ah så nå at du skrev det. Men det får bli slik. Som sagt har de gjort likt på hundretalls hus.
Denne tilkoblingen er dessuten 6m fra "fyringen". De gangene vi fyrer 3 ganger som anbefalt som maks så har jeg ikke engang følt noen forskjell på temperaturen her i overetasjen når jeg har kjent på røret. Tror nok det er verre om den ikke ligger åpen.
 
E engdahl_86 skrev:
Ja det er fra husprodusenten hjältevadshus liksom listene som lå inntil før. Trelistene flyttet seg selv, men plasten er jo for diffusjonssperre og ser trolig ut sånn på hundretalls av deres hus. Hvordan skulle man ellers få det tett?
ok du gjør selvsagt som du vil med ditt hus, det er du og din familie som skal bo og fyre der og din diskusjon med forsikringsselskapet ved problem. For egen del forstår jeg ikke at du tør.

husprodusenten ser ikke ut til å være mye å lene seg mot, de monterte jo tre mot røret?

Sjaktet der røret går blir ikke diffusjonstett via plasten, men via en eller annen gummikrage beregnet på formålet. Mitt tips er at du gjør AKKURAT som det står i monteringsanvisningen for skorsteinen. Den har en typegodkjent konstruksjon for gjennomføringer som disse.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ok du gjør selvfølgelig som du vil med ditt hus, det er du og din familie som skal bo og fyre der og din diskusjon med forsikringsselskapet ved problemer. For min egen del forstår jeg ikke at du tør.

husprodusenten virker ikke å være mye å lene seg mot, de monterte jo tre mot røret?

Sjaktet der røret går blir ikke diffusjonstett via plasten uten via en gummikrave beregnet for formålet. Mitt tips er at du gjør AKKURAT som det står i monteringsanvisningen for skorsteinen. Den har en typegodkjent konstruksjon for gjennomføringer som disse.
Rart at det ikke ble gjort riktig fra starten av. Etasjen under burde jo være den store faren i så fall. Huset ble bygget i 2007. Men overetasjen gjøres nå.
 
Tomture61
E engdahl_86 skrev:
Ah så nå at du skrev det. Men det får bli sånn. Som sagt har de gjort likt på hundretalls hus. Denne tilkoblingen er dessuten 6m fra "fyringen". De gangene vi fyrer 3 ganger som anbefales som maks har jeg ikke engang følt noen forskjell på temp her oppe på loftet når jeg har kjent på røret. Tror nok det er verre om den ikke ligger åpen.
Her har du en installasjonsveiledning for Premodul skorstein. Min feier som inspiserte min egen installasjon sjekket målene til brennbart også på loftet (der det er minusgrader om vinteren)
https://www.contura.eu/download/18....570093165/iav_Premodul_skorstenssystem_se.pdf
På side 7 ser du montering av gummiduken.
Teiper gjør man med aluminiumsteip (mot røkrøret)
På side 10 ser du hvor mye isolasjon du kan ha ved gjennomføring gjennom f.eks. tak.

Om du selger huset så kanskje den nye eieren vil fyre mer / hardere, da kanskje varmen stiger i røkrøret oppe ved taket.
Får du en skorsteinsbrann i skorsteinen så stiger tempen til 1000 grader i røkrøret, hva tempen blir på utsiden er vanskelig å si.
 
Sist redigert:
  • Liker
engdahl_86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.