6.073 lest ·
15 svar
6k lest
15 svar
Ta 280mm hull i gipsplate i 45 grader.
Jeg ville sagt at du gjør en nogenlunde ok kapning og deretter setter en dekkplate rundt røret som skjuler din grove hulltaking. Se bilde nedenfor der du kan skimte hva jeg mener,


Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 202 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.202 innlegg
Mellom diffusjonsplasten og røret må du ha minst 50 mm til brennbart materiale.E engdahl_86 skrev:
Finnes en gummiduk for formålet, for å få tett.
For å tegne et ovalt hull så ta 2 stk skruer / spiker + et passelig langt snøre, som du binder sammen til en stor løkke / loop / rund ring. Pluss en penn da.
Krever litt eksperimentering med riktig avstand mellom skruer / riktig lengde på snøre.
Men resultatet for en perfekt oval blir best med denne metoden.
Takk for raske svar!
Kjerringa kom hjem akkurat og hører meg stønne i overetasjen angående dette og sier da. Men vi har jo dekket rammer for det der i rommet ved siden av.
Da fikk jeg jo mal og alt på kjøpet.
Av og til så.. knekk i hjernen.
Kjerringa kom hjem akkurat og hører meg stønne i overetasjen angående dette og sier da. Men vi har jo dekket rammer for det der i rommet ved siden av.
Da fikk jeg jo mal og alt på kjøpet.
Av og til så.. knekk i hjernen.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 202 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.202 innlegg
Håper du la merke til innlegget mitt om avstand til brennbart materiale + du må isolere med steinull nærmest røkrøret.E engdahl_86 skrev:
Feieren kan be deg gjøre om det når det er tid for inspeksjon.
Eller har du riktig uflaks kan du stå utenfor et nedbrent hus.
Hei! Yes så, men glemte å svare. Vi hadde allerede fått tilbakemelding om at brennbart lå for nærme. Skal være minst 50mm. Og dette er allerede utbedret selv om det kanskje ikke ser slik ut på bildet. Nærmeste tre ligger 70mm unna. Så skal være grønt.Tomture61 skrev:
MathiasS skrev:
Ja det er fra husprodusenten hjältevadshus, liksom lektene som lå tett inntil før. Trelektene flytter seg selv, men plasten er jo for diffusjonssperre og ser sannsynligvis ut sånn i hundrevis av deres hus. Hvordan skulle man få til det ellers tett?MathiasS skrev:
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 202 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.202 innlegg
Som jeg skrev tidligere i tråden, finnes gummiduk for formålet.E engdahl_86 skrev:
Brennbart er tre - plast - isolasjonsmateriale (foruten steinull) gips med papir på utsiden.
Ah så nå at du skrev det. Men det får bli slik. Som sagt har de gjort likt på hundretalls hus.Tomture61 skrev:
Denne tilkoblingen er dessuten 6m fra "fyringen". De gangene vi fyrer 3 ganger som anbefalt som maks så har jeg ikke engang følt noen forskjell på temperaturen her i overetasjen når jeg har kjent på røret. Tror nok det er verre om den ikke ligger åpen.
ok du gjør selvsagt som du vil med ditt hus, det er du og din familie som skal bo og fyre der og din diskusjon med forsikringsselskapet ved problem. For egen del forstår jeg ikke at du tør.E engdahl_86 skrev:
husprodusenten ser ikke ut til å være mye å lene seg mot, de monterte jo tre mot røret?
Sjaktet der røret går blir ikke diffusjonstett via plasten, men via en eller annen gummikrage beregnet på formålet. Mitt tips er at du gjør AKKURAT som det står i monteringsanvisningen for skorsteinen. Den har en typegodkjent konstruksjon for gjennomføringer som disse.
Rart at det ikke ble gjort riktig fra starten av. Etasjen under burde jo være den store faren i så fall. Huset ble bygget i 2007. Men overetasjen gjøres nå.MathiasS skrev:
ok du gjør selvfølgelig som du vil med ditt hus, det er du og din familie som skal bo og fyre der og din diskusjon med forsikringsselskapet ved problemer. For min egen del forstår jeg ikke at du tør.
husprodusenten virker ikke å være mye å lene seg mot, de monterte jo tre mot røret?
Sjaktet der røret går blir ikke diffusjonstett via plasten uten via en gummikrave beregnet for formålet. Mitt tips er at du gjør AKKURAT som det står i monteringsanvisningen for skorsteinen. Den har en typegodkjent konstruksjon for gjennomføringer som disse.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 202 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.202 innlegg
Her har du en installasjonsveiledning for Premodul skorstein. Min feier som inspiserte min egen installasjon sjekket målene til brennbart også på loftet (der det er minusgrader om vinteren)E engdahl_86 skrev:Ah så nå at du skrev det. Men det får bli sånn. Som sagt har de gjort likt på hundretalls hus. Denne tilkoblingen er dessuten 6m fra "fyringen". De gangene vi fyrer 3 ganger som anbefales som maks har jeg ikke engang følt noen forskjell på temp her oppe på loftet når jeg har kjent på røret. Tror nok det er verre om den ikke ligger åpen.
https://www.contura.eu/download/18....570093165/iav_Premodul_skorstenssystem_se.pdf
På side 7 ser du montering av gummiduken.
Teiper gjør man med aluminiumsteip (mot røkrøret)
På side 10 ser du hvor mye isolasjon du kan ha ved gjennomføring gjennom f.eks. tak.
Om du selger huset så kanskje den nye eieren vil fyre mer / hardere, da kanskje varmen stiger i røkrøret oppe ved taket.
Får du en skorsteinsbrann i skorsteinen så stiger tempen til 1000 grader i røkrøret, hva tempen blir på utsiden er vanskelig å si.
Sist redigert:
