Vi holder på å innrede loftet i vår villa fra 1930.
Pussen på pipen satt løst noen steder, så jeg begynte å strippe dette. Mursteinspipe i loft med delvis løsnet puss, eksponerte murstein og grove fuger, omgitt av bjelker og isolasjon i taket.
Vi synes det ser fint ut uten pussen. Fugene er "grusete" så jeg tenker å frese bort 2 cm og fuge om. Hvilken mørtel skal brukes til dette? Kc 50/50 eller kalkmørtel?
Pipen brukes ikke i dag, men etter hvert skal vi ha i gang en kakkelovn og en støpejernskomfyr.
Men hva gjelder pussen, har den noen funksjon for pipens tetthet? Vet at den lekker, så det skal glidestøpes innvendig når vi kommer dit. Men pussen hadde vi gjerne sløyfet og holdt det røft oppe på loftet. Fungerer dette? Eller ødelegger man konstruksjonen uten puss?

Jeg tror at feierne krever puss. Men det er nok snarere for at sprekker skal synes bedre enn at det tetter. Snakk med den lokale feieren om hva som gjelder. Det er de som skal godkjenne.

Kalkbruk skal det være og grunnen til at det gruser er at det nettopp er kalkbruk. Det blir aldri hardt og det går som regel utmerket å plukke ned en slik skorstein. Børst rent det verste og puss om bare. Grave noe dypt i fugene trenger man ikke gjøre for det er trolig like "grusete" rett igjennom.

Ok, er det noe spesielt kalkbruk man bruker til fugene?
Leste at det skal være hydraulisk bruk et sted.
Noen som har et bra merke?

Sist redigert:
Selv brukte jeg det de har på Bauhaus, combimix hydraulisk kalkmørtel grov. Det har jeg både murt skorsteinen med og pusset litt. De har også noe som ikke er hydraulisk, men jeg har ikke fordypet meg så mye i hva som skiller. Produktbladene beskriver typ samme bruk.

• Liker
oakleafh
  • Laddar…
Claes Sörmland
Akkurat, pussingen er en del av kantbeskyttelsen, dels for tetting men også for deteksjon av lekkasje.

Vanlig kalkbruk fungerer bra innendørs. Det er slakket kalk (= murkalk) blandet med pussesand. Det røres ut i vann og stivner ikke. Du kan ha en bøtte med lokk stående i uker eller måneder, og det blir bare smidigere og bedre av den lagringen. Først når vannet fordamper etter pussing stivner det og starter en langsom herding ved å karbonatisere med luftens oksygen.

I hydraulisk kalkbruk har man tilsatt aske (vulkanaske) som gjør at bruket brenner selv i vann. Det er passende for skorstein utendørs. Det er hardere enn kalkbruk.

• Liker
oakleafh
  • Laddar…
Ok, har vært og kjøpt noen stålbørster, fant også en liten stålbørste disk som jeg kan sette på min polerings/slipemaskin, skal teste i helgen om jeg kan få bort litt i fugene.
I morgen prøver jeg å få tak i feieren, så får vi se hva han sier om upusset skorstein.

Ingen hydraulisk kalk innendørs da, eller?

Jeg hakket ut fugene mine 2-3 cm for hånd med hammer og diverse meisel. Fylte så igjen med vanlig pussmørtel og lakket hele skorsteinen med matt betongolje. Deretter hadde jeg et firma som glidegøt ett rør. Ingen problemer med å få det godkjent av feieren. Det er glidegøtingen som gjør det tett.

Ja, men det er så jeg tenker også, at det er glidestøpingen som gjør det tett. Det tenkte jeg at min pipefyr får gjøre. Vi har et stramt budsjett, og jeg trenger å gjøre så mye som mulig selv. Men dette med å mure/fuge/pusse er et nytt kapittel for meg. Så det får bli grunnskole à la YouTube.

Claes Sörmland
P Pannkaksparty skrev:
Ingen hydraulisk kalk innendørs da, eller?
Det går også bra.

Forskjellen mellom vanlig og hydraulisk er nok ganske liten. Det blir hardere men likevel ikke som sementmørtel. Det er fortsatt mulig å skjære ut med kniv fra fuger.

Claes Sörmland
Det jeg liker med vanlig kalkmørtel er at man kan blande noen bøtter og ha det stående med lokk de dagene-ukene man trenger det. Det blir bare bedre og mer smidig med tiden. Hydraulisk herder så der blander man til det man trenger og påfører direkte.

Bygningsbevarere mener det moderne hydrauliske er for hardt for mange behov.

Har renset noen fuger med hjelp av en stemjern og så kjøpte jeg en fugerenser for fliser som var virkelig bra å kjøre med
. Mursteinsvegg med synlige fuger som trenger rens, omgitt av tre- og isolasjonsmateriale under et lavt tak. Mursteinspipe med ueksede fuger, nærbilde som viser tekstur og tilstand av murverket.
Snakket med feieren og dessverre skal alt utenfor ildstedet være pusset som en ekstra beskyttelse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.