Da var det tid for det første egentlige tilbakeslaget i prosjektet...

Vi oppdaget i dag at syll i det ene hjørnet av huset er svært råtten. Huset er fra 1930 og har tre etasjer (eller kanskje 2.5 etasjer er mer riktig, skråtak på den øverste etasjen) pluss kjeller, bygget med stående planker. Det jeg kan se av de stående plankene hittil (har ikke ønsket å rive for mye i dag) så virker de ikke så angrepet. Dog er sannsynligvis gulvbjelkene i underetasjen ikke så friske der de ligger mot syllen.

Prinsippet for et syllbytte er jo ikke så vanskelig, støtt opp bjelkelaget i kjelleren. Støtt opp neste bjelkelag mot det, fjern panelet et stykke opp, trekk en bjelke tvers over plankene over eventuelle skader på de stående plankene og løft/støtt opp den. Så er det "bare" å bytte trevirke.

To alternativer:

1. Legg ut jobben.
Er det noen som har et bra tips på et seriøst byggefirma i Göteborgsområdet som kunne tenkes å ta på seg en slik jobb? Noen som har en gjetting på en pris (ekskluderer alle overflater, ute og inne)?

2. Gjør det selv.
Vi er handy og driftige så jeg tviler egentlig ikke på at vi klarer det, men spørsmålet er om vi har tiden (spesielt med en relativt nyfødt sønn som krever en viss tid), samt at det alltid er en risiko for at man feilbedømmer sin egen evne. Dessuten er jeg litt usikker på hva man skal gjøre med gulvbjelkene om de er råtne i endene. Går det an å skjøte dem på en fornuftig måte? Med et såpass høyt hus føles det jo som om det er ganske mye vekt man må avlaste under arbeidet, er det noen som føler seg kallet til å dimensjonere støttingen?

/Andreas

Har satt stemp for gulvbjelkene som segget litt.
Gule justeringsstøtter plassert under en takbjelke i en kjeller, med en radiator og trevirke stablet ved siden av.
Fire gule støttebjelker plassert for å holde opp saggende takbjelker i en kjeller. Diverse byggeutstyr og materialer synlig i rommet.

Neste steg er jo å stemp opp selve ytterveggen. Hva kan en ca 6m (langs en 10m vegg) av et reisverkshus med to fulle etasjer og tegltak tenkes å veie?

Ingen som har tips om firma som kunne tenke seg å ta i dette? Byggskadeteknik i Hälsingborg ser ut til å pusle med slikt, skal sende en e-post, men det kunne jo vært enklere med et mer lokalt firma.

/Andreas

Hvilket som helst seriøst byggefirma klarer slike jobber, ikke så vanskelig, men pleier bare å ta litt tid å bytte syll. Så ring den lokale håndverkeren som du har hørt godt om og spør om han kan komme og se på jobben, det er jo helt gratis og du får svar på hva det kan komme til å koste.

Jo, det er jo ikke rakettforskning, og jeg har vel egentlig ikke noe problem med å gjøre det selv (bortsett fra tiden). Problemet er vel nettopp å finne den lokale seriøse håndverkeren. Har jo aldri hatt behovet selv tidligere og med tanke på hva som har blitt gjort her før vi kjøpte huset så vil man jo ikke direkte risikere å ansette noen av de som folk her omkring normalt bruker...

/Andreas

Årsaken til at svillen har blitt dårlig er at man har støpt på garasjetaket som ligger på samme nivå som kjellermuren og dermed stengt inne svillen.
Illustrasjon av konstruksjonsdetalj med syll, påstøp, garasjetak, källarmur, golvbjelke, plankevegg og panelbrett. Viser byggstrukturer og materialer.
Den påstøpen er dessuten sprukket og halvparten av den er allerede borte (jeg holder på å pigge løs resten).
Men jeg vil jo lage en ny påstøp for å få fall på garasjetaket før jeg legger terrassebord oppå for å bruke det som terrasse. Spørsmålet er da hvordan man gjør det på best mulig måte for å unngå å ødelegge svillen igjen. Siden jeg trenger ca 4 cm påstøpning som mest, kunne jeg støpe en kant oppe på kjellermuren (5 cm) og sette en svill som bare er 5 cm i stedet for 10 cm som i dag. Eller tenker jeg feil? Og går det an å støpe en så liten forhøyning på en god måte (bortsett fra at det er pirkete siden huset er "litt" i veien)?

/Andreas

• Liker
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.