Har fått tilgang til hus bygd i 1974, trykte syllene byttet på yttervegger 2006.
Var en som kom hit i går og mente å kjenne muggstank.
Fant ut av selgeren at syll under innervegger ikke var byttet i troen på at det var som det skulle der.
Begynt å rive litt nå.

Noen som, med disse bildene, kan si hva dette er for syll?

Skadet veggparti med synlig grønnfarget bunnsvill i et gammelt hus, med delvis fjernet panel som avslører treverket under. Grønnmisfarget trebjelke under en innvendig vegg, delvis omgitt av murpuss og fliser. Potensiell mugg eller fuktproblem påvist. Bilde av en innerveggslist fra et hus, med synlig grønn misfarging på treverket, muligens indikasjon på fukt eller mugg. Skadet treverk med grønn misfarging under en hul eller opprevet vegg, nær en flislagt gulvkant. Syll i treverk med grønn misfarging under innervegg, delvis eksponert med murstein gulv. Potensiell muggindikasjon i et hus fra 1974.

Hva mener du? Det er en vanlig impregnert regel. Lukter den?

Jeg er kanskje litt dum, men er det ikke mindre risiko for at det mugner i en impregnert trebit enn i en som er ubeskyttet? Eller kanskje det ikke er noen forskjell, men det burde i det minste ikke mugne lettere, og ikke i en tørr innvendig vegg. Så er det noen ting i gamle impregnerte lekter som ikke er så sunne, men om det er så ille at man trenger å fjerne alt eller ikke, får andre fortelle.

Men som allerede skrevet er det jo ganske enkelt å avgjøre med nesen om lukten kommer fra treverket som nå er synlig.

ser ut til å være cuprinol

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hva mener du? Det er en vanlig impregnert regel. Lukter den?
Ok, takk, vanlig impregnert da. Tenkte siden det ser malt ut, felt med vanlig trefarge også jo. Men det var vel så impregnert så ut da huset ble bygget.

Det lukter litt når man kommer inn i huset. Så venner jeg meg fort til det.
Lukter i klærne når jeg har vært i huset noen timer.
Kjenner ikke mer når jeg lukter direkte på regelen synes jeg.

T tergo skrev:
ser ut til å være cuprinol
Ok, takk! Skal sjekke det da.

Jeg hadde spontant siktet på å bytte ut de der direkte. Om veggene ikke er bærende er det jo ikke voldsomt mye jobb men visst. Hadde du tanke å bare flytte rett inn så er det jo helt klart en uskjønn greie å måtte fikse med

Det der er jo ikke trykkimpregnerte lektere, men noen som har penslet dem med cupfinal eller lignende. Så hvor bra det er kan jeg ikke svare på.

kjøp en fuktmåler og test syllene, er det tørt så er det jo ingen fare.

O olofh skrev:
Jeg hadde spontant sikta på å bytte ut de der direkte. Om veggene ikke er bærende er det jo ikke voldsomt mye jobb men visst. Hadde du tenkt å bare flytte rett inn så er det jo helt klart en ubehagelig ting å måtte fikse med
Blir bytte ser det ut som.
Kjenner ingen lukt på stedet. Men når jeg sagde bort gipsbiter fra forskjellige steder i huset så lukter de som sitter på innervegger men ikke de som sitter på yttervegg, der det sitter stålsyll siden 2006.

Larsa Larsa skrev:
Det der er jo ikke trykkimpregnerte lekter, men noen som har penslet dem med cupfinal eller lignende. Hvor bra det er kan jeg ikke svare på.

Kjøp en fuktmåler og test bjelkene, er det tørt så er det jo ingen fare.
Når jeg leser om cuprinol så var det en måte å trykkimpregnere på den tiden? For du mener ikke cupfinal antar jeg
Det virker tørt men skal byttes uansett. Lukten kommer mest sannsynlig derfra.

• Haha
Larsa
  • Laddar…
"Kobber Cuprinol grønn 10" het en produkt som man kunne påføre med pensel. Den skal ifølge litt googling ha inneholdt klorfenoler som gir den dårlige lukten eldre impregneringsmidler forbindes med.
Regelen på bildet tror jeg ikke er trykket, men den er definitivt penslet, og trolig med dette middelet.

M MagHam skrev:
"Koppar Cuprinol grön 10" hette en produkt som man kunne stryke med pensel. Den lær ifølge litt googling ha inneholdt klorfenoler som gir den dårlige lukten eldre impregneringsmidler forbindes med.
Regelen på bildet tror jeg ikke er trykket, men den er definitivt penslet, og trolig med dette middelet.
Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.