Bakgrunn
Jeg skal legge nytt gulv (eikeparkett med vannbåren varme) og har åpnet opp bjelkelaget. Jeg har ikke opplevd problemer med svikt med det tidligere gulvet, et grangulv fra 30-tallet, men nå når man går på gulvstøttene ser man svikten med det blotte øye. Nå vil jeg gjøre det jeg kan for å minimere svikten.

Gulvstøttene er ca. 8 meter med bæring i midten der skilleveggen går. Rommet jeg jobber i tar opp halve huset i bredde, altså ca. 4 meter.

Det nye gulvet trenger å bygge ca. 55 mm for å komme i nivå med gulvet i gangen. Min plan har vært å justere gulvstøttene, så legge gulvgips på dem og deretter skru-lime sporade sponplater gjennom gipsen og ned i gulvstøttene. Da bygger dette altså 13+22 mm = 35 mm. I tillegg blir det plater, akustikkplater og parkettgulv, ca. 22 mm ytterligere, totalt 57 mm.

Alternativet, å legge gips oppå platene frister ikke, dels virker hel-liming kjedelig, og å skru 30 kvm med risiko for å skade slangen føles heller ikke greit.

Problemstilling
Blir det en dårligere installasjon med hensyn til svikt å gjøre som jeg har tenkt, kontra å f.eks. droppe gips og heve gulvstøttene 13 mm og skru-lime sponplater mot det i stedet? Eller bør jeg også skru-lime gipsen? Fordelen jeg ser med gips er dens lyddempende egenskaper.

Eller burde jeg legge noe annet lyddempende plate-materiale i stedet? 13 mm kryssfinér?

Alle gode råd verdsettes.

Kan legge til at jeg nok kommer til å kryssholke en rad tvers gjennom bjelkelaget.

Har du fjernet det gamle gulvet helt ned til gulvbjelkene? Hvor stor avstand er det mellom bjelkene?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du tatt bort gamle gulvet hele veien ned til gulvbjelkene? Hvor langt avstand mellom bjelkene?
Ja, akkurat. Det er ca cc 600 mm, litt variasjon fra rom til rom. Spennet er rundt 580-630 mm omtrent.

Vil du bli kvitt slingringen gjelder det å øke stivheten hos gulvbjelkelaget. Det kan du gjøre ved å legge til lekter mellom de eksisterende eller lime-skru biterplaten direkte mot lektene. Det sistnevnte stiller krav til utførelsen for å få en god samvirke.

B bossespecial skrev:
Vil du bli kvitt svikten er det viktig å øke stivheten i gulvbjelkelaget. Det kan du gjøre ved å legge til bjelker mellom de eksisterende eller lime-skrue sponplaten direkte mot bjelkene. Det sistnevnte stiller krav til utførelsen for å få til en god samhandling.
Så du foreslår å ikke legge gips imellom? Det vil jo dessuten bli en ekstra bjelke mellom gips/gulvspon og gulvbjelke da vi skal rette gulvet. Alternativet er å ikke rette bjelkene, men å jevne ut med flytsparkel.

Yes, jeg skulle ha droppet gipsen. Problemet er allerede i dag at gulvbjelkelaget er noe for svakt og den tynne distansen som er tenkt å ligge på lekten gjør ingen forskjell. Det som kreves for å få et stivere gulv er å legge til ytterligere lekter mellom de eksisterende.
Å bare flytesparkle i stedet for å rette, kan dessverre bare forverre nedbøyingen.

Ok, takk for innspillet ditt. Synes du at golvgipsen bare er unødvendig eller mener du at den forringer stivheten?

Jeg synes at den i dette tilfellet er unødvendig. Som nevnt er gulvet allerede litt svakt så en skrue-limet homogen gulvsponplate direkte på bjelkene ville også bidra til økt stivhet.

Det høres ganske mye nede i kjelleren kan jeg jo tilføye, derav blir det bonus med et lag gulvgips.

Og skrulimmet gulvspon skulle det jo bli i begge mine alternativer, forskjellen er at i det ene scenarioet er det gulvgips imellom. Om gipsen ikke forringer stivheten, så burde jeg legge den om jeg vil ha bedre lydisolering? Har jeg oppfattet deg rett da? Eller mener du også at for å maksimere stivheten så skal sponet ikke skrulimmes på gipsen/gulvregelen men direkte på gulvregelen?

Ditt svar er tvetydig derav denne grublingen.

Legg ekstra bjelker mellom eksisterende bjelker. Lim og skru 22mm gulvspon (ikke sporad) på gulvbjelkene. Hva som gjøres oppå dette spiller ingen rolle. Stivheten av gulvbjelkelaget har stor innvirkning på lyden.

Legg aldri gips direkte på gulvbjelkene hvis du hadde tenkt det. De skal spon ligge. Gips skal isf ligge øverst.

Mens du forsterker med kortlingar og dobbel spon kan du benytte anledningen til å fylle hulrommene med steinull. Det kan gi viss demping av visse lyder, dog ikke trinnlyd om bjelkelaget blir veldig stivt.

Vil du bli kvitt trinnlyd kan det være bedre å pendle et nytt gipstak i kjelleren.

Forslaget fra @bossespecial er det eneste riktige: Nye gulvbjelker mellom de eksisterende og skrulimet usporet sponplate oppå. De ekstra bjelkene gjør at påvirkningen av punktlaster (f.eks. noen som går) fordeles over en større flate. Sponplaten bidrar også til økt stivhet. Originalbjelkene er antagelig 3x7 tommer (75x175 mm) på c/c rundt 750 mm. Med et spennvidde på 4 m er det utilstrekkelig for en akseptabel svikt. Bjelkelagets stivhet har betydning for lydtransmisjonen, ikke minst av basslyd. Du trenger ikke fylle rommene, det holder med en 70 mm markplate (høy volumsvekt) av steinull.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.