Ville vært utrolig takknemlig for erfarne råd om hvordan vi kan forsterke et gulv/tak som gir etter. Vi har overhodet ingen erfaring på området, så jeg beklager hvis noe i beskrivelsen nedenfor høres rart ut.

Vi har et gulv som gir etter mellom første og andre etasje. Konstruksjonen er litt uvanlig da gulvet hviler på to yttervegger og deretter en kraftig stålstolpe midt i rommet, med en stålbjelke ut til veggen. Rundt stolpen er det altså åpen plass. Fra stolpen ut til veggene er det ca. 3,5 m i tre retninger, i den fjerde retningen er det åpent til mønet. Etter at vi hadde en stor bokhylle oppe har nå konstruksjonen mellom stolpen og en av ytterveggene begynt å gi etter. Gulvet ligger med kanskje 70 cm mellomrom, og dimensjonen kan være 2tom6?? (dette sagt av en total amatør, det er kanskje helt feil målangivelse). Men det er ingen vits i å beregne bæreevnen - virkeligheten viser så å si at det er for tungt lastet...

Spørsmålet er: er det mulig å bryte opp tak/gulv og legge inn en forsterkende stålbjelke eller limtrebjelke langsmed de gamle bjelkene? Nede i den eksisterende bjelkelaget liksom?
Siden det er lavt under taket ønsker vi ikke å sette en tverrgående bjelke under bjelkelaget, som senker takhøyden - men vi ønsker gjerne å få et gulv som holder for bokhylla.

Tyresö
Nei, den bærende tverrbjelken må i så fall ligge under alle bjelker i hvelvet, om det skal bli noen bæreevne.

Absolutt, så langt er jeg med. Men jeg vil altså ikke legge noe på tvers mot gamle bjelkene, men legge ned en ny sterkere bjelke i samme retning som de andre.

Du kan ikke tegne et bilde? Jeg tror at jeg forstår hvordan det ser ut, men det er litt uklart hvor vegger og bjelkene ligger.

Tenker du altså å legge nytt bjelkelag parallelt med dine nåværende 2"6? Forutsatt at du får de nye bjelkene til å bære utover ytterveggene, så burde det fungere.
Jeg ville i så fall fått hjelp av en byggingeniør som kan regne ut hvor man forsterker og med hva.

Jepp, håper denne gjør det litt tydeligere. De stiplede linjene representerer bjelkelaget som svikter, antallet stemmer sikkert ikke, det er bare en illustrasjon av konstruksjonen. Alle bjelkene svikter ikke, problemet er konsentrert til området rundt den tunge bokhyllen. Spørsmålet er om jeg kan legge inn f.eks en HEA-bjelke langs med alle de andre bjelkene og på den måten få et gulv som holder bedre.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos...0100078090579_628495578_7399154_3247816_n.jpg

Ja, det klart det går an å gjøre, konstruksjonen i seg selv er det jo ingenting galt med, men det er for svake dimensjoner på bjelkelaget som er problemet. Men jeg er for lite dyktig på akkurat slikt for å si at HEA-bjelke er det beste, så det spørsmålet overlater jeg til noen som kan det på ordentlig.
Jeg ville nok gjort det samme i hele gulvet/taket, ikke bare fikset den delen som skal bære bokhyllen.

Antar at du ikke vil krype opp i høyden da det blir enten nivåforskjell oppe eller nede.
Et alternativ er å legge inn limtre eller kertobjelker cc 300, det er svakt med 2"6 som du har i dag, mål igjen, det burde være grovere bjelker.
Test litt bjelker på
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Jeg har kertu 45x300 med spennvidde på 4,5m og det er ingen svikt i det hele tatt.
Men nå har du en stålbjelke under, og da vil det alltid være litt svikt uansett hva du gjør med bjelkene, hadde det vært en vegg hadde man kunnet eliminere svikten nesten helt med rimelige dimensjoner.

Det er altså bare trebjelkene som svikter? Stålet beveger seg ikke?
Buler det ned som mest i midten eller heller hele bjelkelaget?

Sannsynligvis er problemet at 2"6" er for svakt for dine spennvidder. Stålet burde ikke svikte nevneverdig om det er en rimelig dimensjon.
Den pene løsningen er å åpne opp bjelkelaget og rett og slett legge inn flere bjelker like eksisterende. Gjerne skru-lime en plate på oversiden også. Eventuelt må man bytte ut eksisterende bjelker om disse har fått en permanent nedbøyning.

pbengtsson skrev:
Et alternativ er å legge inn limtre eller kertobjelker cc 300, det er skralt med 2"6 som du har i dag, mål igjen, det burde være grovere bjelker.
Det er 2tom6, ifølge originaltegningene på huset. Det stemmer med hele bildet at det rett og slett er for tynne dimensjoner.

Tusen takk for rådene! Jeg tolker det som at det handler om å finne riktig type bjelke så er saken biff.
Kan man si noe generelt om hvordan bjelkene pleier å festes inn i vegg/bærende stålbjelke? Kort sagt: hvor mye gulv/vegg må jeg rive for å få tilgang til å få inn en eller flere nye bjelker? Er det vanskelig å feste dem, eller er det mer eller mindre bare å rive så jeg kommer til og deretter legge på nye?

Dessverre må du nok rive opp alt gulv, det er viktig at bjelken har god støtte både på yttervegg og på stålbjelken. Siden bokhylla veier såpass mye, forsterkes svikten, finnes det ingen annen løsning, f.eks. å skru den opp på veggen slik at ikke all tyngden kommer på gulvet?

Krawk skrev:
Er det altså bare trebjelkene som svikter? Stålet beveger seg ikke?
Buler det ned som mest i midten eller heller hele bjelkelaget?

Sannsynligvis er problemet at 2"6" er for spinkelt for dine spennvidder. Stålet burde ikke svikte nevneverdig om det er en rimelig dimensjon.
Den pene løsningen er å åpne opp bjelkelaget og rett og slett legge inn flere bjelker like de eksisterende. Gjerne skru-lime en plate på oversiden også. Eventuelt må man bytte ut eksisterende bjelker om disse har fått en permanent nedbøyning.
Den pene løsningen frister. Bytte de som har bøyd seg og deretter legge inn doble stendere på den delen av gulvet som svikter, det høres fint ut. Tror du at flere 2tom6 er nok for å øke bæreevnen betydelig?
Det er litt vanskelig å bedømme hvor svikten er verst, ved ståldraget er det stabilt, deretter dukker gulvet ganske raskt nedover. Men et godt stykke inn fra ytterveggene er det stødig, så det er et ganske begrenset område, kanskje tre bjelker som er rammet av svikt.

Det bør være 2"9 på den spennvidden (3,5m). 2"6 er betydelig svakere så jeg tror ikke det blir riktig bra selv om du bruker limtre. Sjekk tabeller på www.traguiden.se.

Om eksisterende bjelker i dag er av C24 (eller eldre ekvivalent) så bør det fungere å komplettere med ytterligere en 45x145 ved hver. Kommer du åt opplaget i ytterveggen så kan du legge disse hele veien ut. Ellers får du gjøre dem så lange som det går og lime samt skru tett langs hele bjelken så de forhåpentligvis samvirker ordentlig. Som du forstår blir det en usikkerhet her hvor sterkt det blir.
Også viktig at du limar og skrur gulvsponet.

Men nesten så mye jobb med alt dette at du like godt kan bygge det med nye litt høyere bjelker.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.